PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

De chip is omgeruild en inmiddels is de NE555 op het printplaatje geplaatst.
 
Wanneer ik alles aansluit (zonder luidspreker ertussen) en de potmeter open zet, dan brand het lampje.
Draai ik de potmeter dicht, dan gaat het lampje uit zonder dat de sterkte vermindert.
Draai ik de potmeter vervolgens weer open, dan gebeurd er niets. Pas wanneer ik de batterij loskoppel kan ik bovenstaand weer herhalen.
 
Hierbij een afbeelding van het circuit zoals het nu is:
 
voorbeels-schema-2.jpg
voorbeels-schema-2.jpg (37.32 KiB) 929 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Ik ga er even vanuit dat de teksten beneden bij +24V en PWM zijn omgewisseld. Anders zou het helemaal niet kunnen werken.
Verder zie ik dat de loper van de potmeter aan +5V zit. Zo stond het op het oorspronkelijke schema maar dat is niet correct. Volgens mij moet de loper van de potmeter aan pin 7 zitten. (Zoals het nu zit kan de transistor de condensator van 1 μF niet ontladen en kan het circuit dus niet oscilleren.)
dat wel natuurlijk

Berichten: 12.262

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Ik heb helaas geen 555 liggen om het even te proberen. 
 
Wat me wel verstandig lijkt is om dit ic even in een voetje te monteren, mocht je nog een keer een verkeerde krijgen en/of iets opblazen.
 
Qua printmateriaal vind ik zelf eilandjes-print een stuk prettiger werken dan print met banen: je kunt daarin wel onderbrekingen maken, maar soms zijn die net-niet helemaal door, en je zit ook met de stukjes koper die alle kanten op gaan en mogelijk bruggetjes vormen tussen de sporen en dergelijke. 
 
Als je nog aan het experimenteren bent met de waardes van componenten en dergelijke kun je beter gaan voor een prototyping board waar je de componenten gewoon in drukt. Dat maakt het ook een stuk gemakkelijker voor anderen om fouten te vinden gezien er geen onderkant is di je moet vergelijken met de bovenkant. Een misplaatste draad oid is dan veel eenvoudiger te spotten. 
Victory through technology

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Olof Bosma schreef: Ik ga er even vanuit dat de teksten beneden bij +24V en PWM zijn omgewisseld. Anders zou het helemaal niet kunnen werken.
 
Ja, die tekst is inderdaad onjuist weergegeven.
 
Olof Bosma schreef: Verder zie ik dat de loper van de potmeter aan +5V zit. Zo stond het op het oorspronkelijke schema maar dat is niet correct. Volgens mij moet de loper van de potmeter aan pin 7 zitten. (Zoals het nu zit kan de transistor de condensator van 1 μF niet ontladen en kan het circuit dus niet oscilleren.)
 
Bij de eerste versie heb ik het getest en zonder deze verbinding werkte het ook niet. Ik had in Michel zijn antwoord begrepen dat zijn schema wel klopte, vandaar dat ik het zo heb samengesteld.
 
Nu heb ik op internet gezocht naar andere 555 PWM circuits en heb ik het volgende schema gevonden:
 
555pwm.gif
555pwm.gif (4.69 KiB) 929 keer bekeken
 
Hier zie ik de weerstand niet op pin 7, maar op pin 8 en vervolgens de koppeling naar pin 7. Zou dit iets kunnen uitmaken misschien?
 
Wat me verder opvalt is dat de plussen van de diodes andersom staan. Heeft dit nog invloed op het geheel?
 
Benm schreef: Wat me wel verstandig lijkt is om dit ic even in een voetje te monteren, mocht je nog een keer een verkeerde krijgen en/of iets opblazen.
 
Goed idee!
 
Benm schreef: Qua printmateriaal vind ik zelf eilandjes-print een stuk prettiger werken dan print met banen: je kunt daarin wel onderbrekingen maken, maar soms zijn die net-niet helemaal door, en je zit ook met de stukjes koper die alle kanten op gaan en mogelijk bruggetjes vormen tussen de sporen en dergelijke.
 
De prints met banen werden mij aanbevolen door de elektronicawinkel. Moet je bij de eilandjes-prints de banen trekken met tin?
 
Benm schreef: Als je nog aan het experimenteren bent met de waardes van componenten en dergelijke kun je beter gaan voor een prototyping board waar je de componenten gewoon in drukt. Dat maakt het ook een stuk gemakkelijker voor anderen om fouten te vinden gezien er geen onderkant is di je moet vergelijken met de bovenkant. Een misplaatste draad oid is dan veel eenvoudiger te spotten.
 
Ik wist dit niet, leer steeds een beetje meer hierover en dat zou inderdaad een logische keuze zijn geweest. Ik neem aan dat de verbindingen dan met draadjes of bruggetjes worden gemaakt. Klopt dit?
 
Morgen maar even bij de elektronicawinkel langs.....

Berichten: 12.262

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

In zo'n experimenteer-board steek je inderdaad draadjes als je een verbinding wilt maken. Je hebt er speciale bruggetjes voor van diverse lengte (kun je soms samen met zon board kopen als een kitje), of relatief lange draadjes met een connectortje eraan dat gemakklijk in te prikken is (dupont connectors noemen ze het wel eens, al is dat een merk dat meer maakt dan alleen dit). 
 
Wat gaatjes vs eilandjes betreft: bij eilandjes moet je de verbindingen inderdaad neerleggen, heel korte kunnen met soldeertin, langere met een stukje draad (afgeknipje pootjes van weerstandjes zijn handig voor 1 a 2 cm, anders gewoon ethernetkabel of iets anders met een vaste kern strippen en vastsolderen. Ik denk dat het een persoonlijke voorkeur is, sommige mensen zweren bij die baantjesprint. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

visualsense schreef:  
Bij de eerste versie heb ik het getest en zonder deze verbinding werkte het ook niet. Ik had in Michel zijn antwoord begrepen dat zijn schema wel klopte, vandaar dat ik het zo heb samengesteld.
 
Nu heb ik op internet gezocht naar andere 555 PWM circuits en heb ik het volgende schema gevonden:
 
Hier zie ik de weerstand niet op pin 7, maar op pin 8 en vervolgens de koppeling naar pin 7. Zou dit iets kunnen uitmaken misschien?
 
 
Hier zie je de loper van de potmeter inderdaad aan pin 7 zitten en niet aan pin 8, zoals ik in #49 al suggereerde. Dat maakt veel uit, want alleen dan kan de ontlaadtransistor de timercondensator ontladen waardoor het circuit zichzelf opnieuw triggert (en dus een repeterende puls afgeeft).
 
 
visualsense schreef:  
Wat me verder opvalt is dat de plussen van de diodes andersom staan. Heeft dit nog invloed op het geheel?
 
 
Dat maakt weinig uit, alleen draait dan de potmeter andersom.
 
 
visualsense schreef:  
Ik wist dit niet, leer steeds een beetje meer hierover en dat zou inderdaad een logische keuze zijn geweest. 
 
 
Je leert snel trouwens ...
dat wel natuurlijk

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Olof Bosma schreef: Je leert snel trouwens ...
 
Bedankt voor het compliment. Ik doe mijn uiterste best alles te begrijpen en dit forum helpt me daar fantastisch bij.
 
Mijn project is een ballenschietmachine voor basketbal, waarbij twee wielen door twee DC motoren worden aangestuurd. Allereerst met potmeters en statisch, maar het zou mooi zijn wanneer ik het in de toekomst doorontwikkel en zo bouw dat het d.m.v. een app op de telefoon te besturen is. Niet alleen de snelheid van de wielen, maar ook het instellen van paashoogte en laterale bewegingen.
 
Eerst de motoren maar eens aan de praat zien te krijgen. Ik heb net een bestelling bij Conrad geplaatst voor meerdere NE555's (en sockets), printplaatjes (ook een breadboard) en steekbruggetjes, zodat ik de komede tijd wat beter kan expirimenteren.
 
Ik ga het circuit nu aanpassen volgens het nieuwe schema en testen of het werkt.

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Hij werkt. In eerste instantie niet, maar ik had een fout gemaakt bij het weerstandje, nu op pin 8, maar voorheen dezelfde fout op pin 7. Ik was vergeten de baan op het printje tussen de pootjes van de weerstand te onderbreken.
 
Dit is nu de situatie:
 
Potmeter dicht: lampje brand licht, zonder te knipperen
Potmeter een beetje open: lampje brand iets feller, maar knippert heel snel
Potmeter volledig open: lampje brand fel, zonder te knipperen
 
Ik zal nu de luidspreker ertussen plaatsen. Later vanmiddag post ik een update.

Berichten: 12.262

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Klinkt goed :)
 
Ik neem aan dat je nog steeds die veel te grote condensator in het timing circuit hebt zitten waardoor het lampje zichtbaar knippert? Vermoeddelijk is het met bijv 1 nF ipv 1 uF meteen opgelost :)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Daar lijkt het wel op, maar je moet eigenlijk niet boven de 22 kHz uitkomen, dus is dat iets te kort door de bocht. Ik zou zeggen eerst een condensator van 0,1 μF, dan kom je in hoorbaar gebied en dan op het gehoor (of beter als de middelen er zijn) de frequentie vaststellen over het regelgebied.
Of de condensator juist verhogen (100 μF) en dan met een stopwatch de pulslengte meten. Alleen is de tolerantie van zo'n elco wat groot en daardoor de meting niet zo nauwkeurig.
dat wel natuurlijk

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Ik heb een schema gemaakt van hetgeen ik tot zo ver heb gemaakt:
 
compleet-schema-pwm-555-v1.png
compleet-schema-pwm-555-v1.png (13.14 KiB) 929 keer bekeken
 
Ik heb een vraag over de aan/uit switch:
 
- middelste poot op pin 4
- ene buitenste poot op GND
- andere buitenste poot op +5V
 
Mijn vraag:
 
Maakt het uit waar de buitenste draden worden geplaatst?
 
GND:
Voor of na de condensator?
Voor of na de LM7850?
 
+5V:
Voor of na de weerstand? (middelste poot)
Voor of na de LM7850? (rechter poot)
 
Pin 4:
Voor of na de verbinding met pin 8?
 
De reden dat ik dit vraag is dat de LM7850 heel heet wordt wanneer de switch op NO staat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

visualsense schreef: - middelste poot op pin 4
- ene buitenste poot op GND
- andere buitenste poot op +5V
 
Mijn vraag:
 
Maakt het uit waar de buitenste draden worden geplaatst?
 
GND:
Voor of na de condensator?
Voor of na de LM7850?
 
+5V:
Voor of na de weerstand? (middelste poot)
Voor of na de LM7850? (rechter poot)
 
Pin 4:
Voor of na de verbinding met pin 8?
 
De reden dat ik dit vraag is dat de LM7850 heel heet wordt wanneer de switch op NO staat.
 
Er loopt zo weinig stroom dat het niet uitmaakt waar de draden worden aangesloten, als het maar wel verbonden is met GND, +5V en pin 4.
Daarom mag de LM7805 ook helemaal niet heet worden door het schakelaartje. De reden dat het wel gebeurt is de verbinding die ik zie tussen pin 4 en 8. Die verbinding moet weg; pin 4 loopt nu via de schakelaar. Deze fout zal geen defecten tot gevolg hebben gehad.
dat wel natuurlijk

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Ik heb de afgelopen week minder tijd voor mijn nieuwe hobby gehad, vandaar dat ik nu pas reageer.
 
Inmiddels heb ik twee PWM controllers klaar en beiden werken zoals verwacht.
 
Hierbij het nieuwe schema:
 
compleet-schema-pwm-555-v1.1.png
compleet-schema-pwm-555-v1.1.png (12.1 KiB) 930 keer bekeken
 
Ik heb er een speaker tussen gezet en dit is de situatie:
 
potmeter open: geen geluid, lampje brand fel
potmeter half open: hoog geluid (gillende keukenmeid), lampje brand matig
potmeter dicht: brommend geluid (drilboor), lampje brand niet
 
Is dit een beetje een goede basis om de PWM controller op de elektromotor aan te sluiten en uit te proberen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Dat klinkt goed!
Heb je een smartphone? Zo ja, dan kan je diverse audioscope / oscilloscoop apps downloaden. Die werken met het microfoontje, samen met de speaker kan je zo een indruk krijgen van de frequentie. De TTL input voor de modulatie zou volgens de specs 18 tot 22 kHz moeten zijn. Jouw 'drilboor' valt daar wel heel ver buiten. Waarschijnlijk moet je de capaciteit van de condensator danig verlagen.
 
Maar ik denk niet dat het kwaad kan om (zie het eerdere stappenplan) de zaak eens aan te gaan sluiten voor wat tests.

Berichten: 12.262

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Kun je er een filmpje met geluid van posten?
 
Op zich zou de frequentie nl niet echt moeten varieren als je aan de potmeter draait. 
Victory through technology

Reageer