PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Oef.. Als die ac voeding op de PWM is aangesloten geweest, is die hoogstwaarschijnlijk naar de knoppen. Erger, als je hem ook op de motoren hebt aangesloten is er een kans dat ook de interne elektronica van de motor defect is geraakt.
 
Ik zou even niets kopen, maar zien dat je ergens een accu  of 24 volts gelijkstroom voeding kan lenen, en kijken of het überhaupt lukt die motoren zonder PWM aan het draaien te krijgen. Pas als dat gelukt is zou ik er verder geld in stoppen.
 
Mocht de interne elektronica defect blijken, dan zou je kunnen kijken of je die er uit kunt halen en de voedingsdraden die direct naar de motor gaan kunt vinden. Als je daar een accu of DC voeding op aansluit, zouden ze zonder problemen moeten gaan draaien. Lukt dat, dan kunnen we kijken naar een externe PWM.
 
Je hebt niemand in de kennissenkring met verstand van elektronica die je even kan vragen om te helpen?

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Ik heb de AC-adapter niet op de motor aangesloten gehad. Wel op de PWM controllers. Deze zullen wel vervangen moeten worden; dat was ik sowieso van plan.
 
Ik heb al een keer een 24 V DC Adapter aangeschaft, maar ik heb geen idee hoe ik daarmee de motoren zou moeten laten draaien. Helaas heb ik niemand in mijn kennissen kring met verstand van electronica.
 
Enig idee op welke pinnen ik het zou moeten aansluiten om ze te laten draaien?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Mijn gok (veel beter is het niet) hoe je de motoren aan moet sluiten heb ik in dit bericht gegeven.

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Allereerst heb ik 24 V op de motor gezet.
 
Pin 1: 0
Pin 7: +24 V
 
Vervolgens heb ik de spanning tussen Pin 6 en Pin 12 gemeten. Er is geen spanning meetbaar.
 
Ik vond nog een PWM controller (zonder aan/uit en potmeter) die werkte (dit heb ik gecontroleerd met een lampje) en hierop heb ik op 24 V aangesloten, vervolgens heb ik het op de motor volgens dit klad schema aangesloten.
 
Ook nu gebeurde niks.
 
Ook heb ik Pin 9 aan 5 V aangesloten; ook nu gebeurde er niks.
 
Kunnen we echt niet wijzer worden uit de application notes? Dit is waar de fabrikant naar verwijst in een e-mail. Tevens hebben ze het volgende geschreven in een verzoek om support: "Model 3704 has a control on the back end. All you need is a power supply."
 
Ik ga het morgen even met de andere motor testen, die heb ik nu even niet bij de hand.
 

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Vandaag eerst even alles teruggelezen om er weer een beetje in te komen. Ik heb met een breadboard een nieuw circuit gemaakt. Eerst even een versie zonder potmeter en aan/uit schakelaar. Nu zit ik met het volgende probleem:
 
Pin 3 van het 555 chipje meet 4.1 V (Hiermee kan ik een lampje laten branden.)
 
<b>Het draadje dat 5 V zou moeten meten meet slechts 2,5 V.</b>
Dit draadje zit verbonden aan Pin 8 van het 555 chipje, het rechter pootje van de LM7805, een weerstandje van 1000 Ohm en Pin 7 van het 555 chipje.
 
Het enige verschil met vorige circuits is dat ik nu geen diodes heb gebruikt omdat ik ook geen potmeter gebruik.
 
555 Chip:
 
Pin 1 is de aarde draad. Tussen Pin 1 en 2 zit een tantaal condensator van 1 microfarad. Pin 1 is tevens verbonden met het middelste pootje van de LM7805.
Pin 2 is verbonden met Pin 6 en Pin 7.
Pin 3 is het PWM signaal.
Pin 4 is verbonden met Pin 8.
Pin 5 heeft geen verbinding.
Pin 6 (is verbonden met Pin 2.)
Pin 7 (is verbonden met Pin 2.)
Pin 8 (is verbonden met Pin 4.)
 
LM7805:
 
Op het linker pootje staat 24 V aangesloten.
Het middelste pootje is aangesloten op Pin 1 van de 555, via het linker pootje van de tantaal condensator van 1 microfarad.
Het rechter pootje is aangesloten op Pin 8 van de 555, via het rechter pootje van de tantaal condensator van 1 microfarad.
Na het rechter pootje komt een weerstand van 1000 Ohm welke weer aangesloten is op Pin 7 van de 555.
 
Enig idee waardoor ik 2,5 V meet en niet de verwachtte 5 V?
Bijlagen
IMG_1074.JPG
IMG_1074.JPG (152.23 KiB) 1346 keer bekeken

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Na een beetje testen ben ik er achter gekomen dat de verbinding tussen Pin 7 en Pin 2 het euvel blijkt te zijn. Deze had ik er tussen geplaatst ter vervanging van de potmeter.
 
Met deze voltages kan ik de motor aansluiten en verder testen.
 
Ik zal later vanavond mijn bevindingen laten horen.

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Er is nog steeds geen beweging in de motor, maar na enig speurwerk heb ik het volgende document op Internet gevonden:
 
Bodine Handbook All Chapters
 
In Chapter 8 wordt er gesproken over Motor Controls.
 
Edit: Inmiddels doorgelezen en hier staat niets specifieks over het aansturen van de motor.

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Update:
 
Bij het open schroeven (van een van de twee motoren) heb ik geconstateerd dat er toch iets doorgebrand lijkt te zijn. Dit is op de foto goed te zien, rechts onderin de hoek. Tevens heb ik bij het uitelkaar halen helaas iets beschadigd, een schijfje/ sensor dat door een oogje heen draait.
 
Maar... ik zie drie dikke draden die vanaf de printplaat naar de motor leiden. Misschien dat het lukt om de motoren zonder de logica aan te sturen, door er direct 24 V op te zetten. Ik kan dan nog steeds een eigen controller bouwen die de snelheid reguleert.
 
Nu moet ik er achter zien te komen welke draad de plus is en welke de min, en waarvoor de derde draad dient. Is dit misschien op de foto voor iemand duidelijk? (De draden zijn aangesloten op de stippen rechts A, boven C en links B.)
Bijlagen
IMG_1076.JPG
IMG_1076.JPG (276.6 KiB) 1346 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Ik zie dat het een borstelloze DC motor is. Die heeft aanstuur elektronica en sensoren nodig om te kunnen werken. Je kan ze niet zoals een borstelmotor met louter een plus en een min aansluiting zonder die schakeling laten draaien.

 

Ik vrees dat je andere motoren zult moeten zoeken. Wellicht kom je op Marktplaats o.i.d. betaalbare geschikte motoren tegen, bijvoorbeeld hier of hier

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Natuurlijk was het makkelijk (en voordelig) geweest direct een andere motor te kopen, of dat nu te doen, maar het lijkt mij een uitdaging juist deze motoren aan de praat te krijgen. Ik heb hoe dan ook veel geleerd door dit alles, dus dat alleen zijn de uitgaven al waard geweest.
 
Ik heb gezocht op Aliexpress naar Brushless DC Motor Controllers en vond deze.
 
Op de afbeelding (1) zie ik het volgende:
 
P+ en P-, dit zal de 24 V en de 0 zijn.
MC, MB en MA (M staat voor motor denk ik,) dit lijkt mij overeen te komen met de A, B en C kabels van de huidige printplaat.
 
Verder zie ik een elftal ingangen; de beschrijvingen komen erg overeen met die van de huidige motor.
 
SET:
 
5V, EL, Signal, Z/F, VR, GND
 
HALL:
 
5V, Ha, Hb, Hc, GND
 
Zou ik met deze controllers en het eerder gebouwde PWM circuit de motors kunnen aansturen?
 
Edit: Hier (afbeelding 2) heb ik een andere controller gevonden, met minder opties (geen HALL.)
 
Specs:
 
Port from top to bottom:
1.GND (ground)
2. VR can be controlled by voltage regulating speed or PWM speed control,
Voltage regulation can be controlled by the adjustable resistance,
For example: potentiometer 20 k,  VR port in the middle ,a 5 v port , a GND port by adjusting voltage control
3. Z \ F positive &negative, a 5 v port,a GND port
4. Singnal speed pulse output port, output circuit pulse=motor polar logarithmic x3 
5. 5 v control terminal ,5 v voltage output
 
The power end wiring instructions (right) :
From top to bottom of the port
1, VCC power supply (12 v - 36 v)
2. GND power negative input port
3. MC brushless dc non-inductive/hall electric motor, one of the three lines in W
4 .MB brushless dc non-inductive and/or without electric motor hall, one of the three lines in V
5. MA brushless dc non-inductive and/or without hall electric motor, one of the three lines in U
 
Edit 2: Naast eerder genoemde heb ik de volgende controllers gevonden.
 
24 v DC brushless motor controller/Direct drive/Adjustable speed/XJ
factory wholesalespwmhttps://www.aliexpress.com/item/factory-wholesales-pwm-poti-control-10-50v-bldc-motor-speed-controller-15A-for-brushless-motor/32740651692.html?spm=2114.01010208.3.58.KzV96C&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3_10152_10065_10151_10068_10084_10083_10080_10082_10081_10177_10110_10136_10137_10111_10060_10138_10112_10113_10155_10062_10114_10156_10154_10056_10055_10054_10059_10099_10078_10079_10103_10073_10102_10096_10070_10148_10123_10147_10052_10053_10124_10142_10107_10050_10143_10051,searchweb201603_1,afswitch_1,ppcSwitch_2&btsid=a1e82452-c116-4490-93d8-3e309ca622e7&algo_expid=29e6f548-4e7f-4374-9a26-8f243fd0a265-7&algo_pvid=29e6f548-4e7f-4374-9a26-8f243fd0a265poticontrol 10-50vbldcmotor speed controller 15A for brushless motor
Bijlagen
brushless-motor-controller-2.jpg
brushless-motor-controller-2.jpg (113.95 KiB) 1347 keer bekeken
brushless-motor-controller.jpg
brushless-motor-controller.jpg (216.9 KiB) 1347 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Je kan kijken of dat zo lukt. Er is natuurlijk een kans dat de motoren zelf een defect hebben. Eerst alle drie de wikkelingen controleren op (gelijke) weerstand en/of kortsluiting. Als het werkt, dan heb je het voordeel dat je het toerental ook met een eenvoudige potmeter kan regelen, en zo eventuele aansturingsproblemen met een PWM vermijdt.

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Michel Uphoff schreef: Je kan kijken of dat zo lukt. Er is natuurlijk een kans dat de motoren zelf een defect hebben. Eerst alle drie de wikkelingen controleren op (gelijke) weerstand en/of kortsluiting. Als het werkt, dan heb je het voordeel dat je het toerental ook met een eenvoudige potmeter kan regelen, en zo eventuele aansturingsproblemen met een PWM vermijdt.
 
Hierbij een foto van de wikkelingen. Ik ga er vanuit dat ze goed zijn. Zo op het eerste gezicht zie er niks bijzonders aan en geen idee hoe ik dit doormeet, ik vermoed met de multi-meter, met het geluidje (piepje,) klopt dit?
 
Even terugkomend op de eerdere post, ik zit er zelf aan te denken om twee van deze controllers te kopen. Is dit een goede keus?
Bijlagen
Bestand 21-04-17 18 10 15.jpeg
Bestand 21-04-17 18 10 15.jpeg (198.24 KiB) 1346 keer bekeken
Bestand 21-04-17 18 10 34.jpeg
Bestand 21-04-17 18 10 34.jpeg (229.3 KiB) 1347 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Ik heb geen ervaring met dit soort controllers en motoren, maar zo te zien moet dit wel kunnen.
Misschien een ander met een mening?

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

volgens mij melde je dat er een optische sensor op het orgineel zat, als er geen Hall sensor op de as
zit, heb je niet zoveel aan een controller met hall.
 
Je zal uit moeten zoeken hoe je de terug koppeling van de motor naar de controller board kan maken.
En electronica onderdelen uit de oude motor zullen allemaal defect zijn als er AC op aangesloten is geweest.
 
Verder zou ik je aanraden een lab. voeding te gebruiken bij het testen met stroom begrenzing !
Anders blijf je onderdelen kopen, en een ergens een 4 kanaals scoop zien te lenen.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

De door Visualsense gekozen JYQD_V6.3E1 controller heeft geen Hall sensor. Toerental wordt geregeld met een 20k potmeter.
Wel las ik elders dat de zes mosfets een (elektrisch geïsoleerde) heatsink nodig hebben als er meer dan 60 Watt vermogen verbruikt wordt.

Gezien de afmetingen van het printplaatje wordt dat waarschijnlijk lossolderen van de mosfets, ze opnieuw verbinden met zo kort mogelijke vrij dikke draad en monteren op een redelijk koelblok, alle 6 voorzien van isolatieplaatjes en isolatieringen voor boutje en moertje. Die setjes zijn voor naar ik aanneem de TO220 behuizing hier te koop. Ook rond de aansluitingen van de draden op de pootjes van de halfgeleider moet een isolatiekousje worden geschoven, bijvoorbeeld 3 mm krimpkous.
 
Of je monteert een koellichaam als volgt:
cooling.jpg
cooling.jpg (229.97 KiB) 1347 keer bekeken
Zolang er alleen getest wordt zonder belasting, kan het koelblok nog wel even achterwege blijven.
Alternatief is er een met koellichaam te kopen. Stuk duurder wel. Bijvoorbeeld deze.
 
This is a high capacity driver module for brushless DC motor, another cost-effective choice for your motion control needs.
 
Module Specs:
Working Voltage: 12 - 36V DC
Drive Current: max 20 amp
Drive Capacity: max 500 Watts (this relates to working voltage)
Speed control: Yes
Direction Control: Yes
Over-current protection: Yes (20 amp)
Short circuit protection: Yes
Module Size: 63 * 43 * 17mm
 
Left (Up):
5V: Output 5V
Z/F: DIR (cw / ccw)
VR: Speed control
GND: GND
 
Right:
VCC: Input (12~36V)
GND: power -
MA, MB, MC: Motor Wire A, B, C
 
About Heat Sink:
The package includes the module only. Heat sink is NOT included. (heat sink has relatively heavy weight and costs more than its own value in international shipping). If buyer still needs heats sink and are aware of the higher cost, please contact us in advance prior to order.
Before using the module, user must match a proper heat sink for the module. Otherwise the module will be damaged for over heat. Without heat sink, the allowed power range for the module will be much lower limited.
Recommended Size of heat sink: over 200 cm2 (square cm).
The module's output consists of 6 pieces of 80Amp CMOS, with high power capacity. When adding heat sink, please pay attention to insulation for the 6 CMOSes.
 
About Connections:
5V: the module outputs 5V for external potentiometer to adjust speed (when not using potentiometer, please DO NOT connect it to other external circuit, otherwise will damage the module)
Z/F (CW / CCW): control motor direction (CW when not connected, CCW when connected to 5V)
VR - Speed control: input 0.5 to 5V DC, motor speed adjustable from 6% to 100% (for a normal potentiometer, center pin of pot connect to this point, and two side wires of pot to 5V and GND)
GND: ground for speed control voltage
VCC: power in positive: voltage 12V to 36V DC
GND: power in negative
A/B/C motor wires: can be connected randomly to three groups of coils of motor. If the phase is wrong, then the motor running wrong direction. We can then change randomly two wires connection to change motor direction.
Getuige dit filmpje werkt het circuitje goed:

Reageer