Tekening lezen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 59

Tekening lezen

Ik ben bezig met het maken van een led kubus die aangestuurd word door arduino.

Ik bewust niet voor een kant en klare gekozen.

Omdat ik net ben begonnen met het etsen van printplaten.

Nou wil ik een schema uit gaan werken waar ik niet helemaal uitkom.

Misschien kan iemand mij hier mee helpen.

De kubus word gevoed met 5v en mijn grootste probleem bij dit schema zijn de condensatoren.

Volgens het schema heb ik er 12 nodig 9x 0.1uf voor de flip flops en 3 stuks (10 100 en 1000uf) waarvan ik vermoed voor de leds maar die laatste drie staan in parallel.

Ik heb het originele schema bijgevoegd en een schets van hoe ik had gedacht het te doen.

Nu is mijn vragen.

1 welk voltage condensatoren moet ik gebruiken.

2 moeten ze alle de zelfde voltage hebben.

3 als ik mijn schets aanhoud moet ik dan de brandweer bellen.

En dat vraag ik vooral omdat ik nu met 5v binnenkom

Daarna gelijk de 3 condensators in parallel heb staan en dan verder ga naar de andere 9.

Of moet ik de 9 andere voeden met 5v nog voor de 3 in parallel.
IMG_20190227_001750.jpg
IMG_20190227_001750.jpg (46.95 KiB) 635 keer bekeken
8x8x8-LED-Cube-Image-Circuit-Diagram-Full-Size.png
8x8x8-LED-Cube-Image-Circuit-Diagram-Full-Size.png (368.1 KiB) 636 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 73

Re: Tekening lezen

Je voedt je print met 5 volt. Dan moeten de condensatoren minimaal 6,3 volt zijn. Dat is de eerste in de reeks. 10 volt, 50 volt, 100 volt, alles mag. Des te hoger de spanning= langere levensduur. Net als de temperatuur indicatie.

Voor jouw schakeling echt niet van belang.

Nu de aantallen. Elektrisch staan ze parallel. In werkelijkheid zijn ze verdeeld over je printplaat om bij ieder IC een klein buffertje te hebben. Dat moet een snelle condensator zijn, dus een keramische.

De elco's verdeel je over de print bij zware verbruikers zoals de stuurtrappen voor de LED's.

Mocht je nog een voeding zoeken, en oude pc levert 5 volt bij heeeeeeeeeel veel ampères. En kortsluitvast. Maar dan moet je wel een hele oude hebben 10 jaar oud of zo.

Goed begin zo?

Groet,

Wim

Reageer