5v leds dimmen.

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 59

Re: 5v leds dimmen.

Ik heb ze niet liggen moet ze bestellen.

Zag ze op het net dus vandaar.

Zoek ik even op YouTube.

Maar goed hij heeft 3.3v op de gate.

Berichten: 59

Re: 5v leds dimmen.

Zag net een filmpje van great Scott op YouTube hij legt daar uit dat je met 5v op de gate max 5A kan schakelen.

Berichten: 59

Re: 5v leds dimmen.

https://www.google.com/amp/s/arduinodiy.wordpress.com/2012/05/02/using-mosfets-with-ttl-levels/amp/

Heb de irl540 die zijn stukje duurder maar hebben een vgs van 5v ipv 10.

Berichten: 59

Re: 5v leds dimmen.

Lees alleen dat mosfet met de pwm poort aangestuurd moet worden die snap ik ook niet.

Dan krijt ie toch geen 5v

Berichten: 12.262

Re: 5v leds dimmen.

Jawel, de PWM poort schakelt tussen 5 en 0 volt, in tijdsverhoudingen afhankelijk van de instelde waarde (bijv 255 = continu 5v, 127 is 50/50 5 en 0 volt). 
 
Wat de mosfet betreft en hoeveel je kan schakelen: In de datasheet staat wel een grafiek met Rds(on) en gate voltage. Check even of deze waarde laag genoeg is bij 5 volt. 
Victory through technology

Berichten: 59

Re: 5v leds dimmen.

Kan geen rds on vinden op de sheet.

Wel dat de gate voltage min 2.2v en max 10v moet zijn.

En volgens de grafiek kan ik met 5v 32 van de max 48A verwachten

Berichten: 12.262

Re: 5v leds dimmen.

Oh, dat is ook een prima grafiek om te gebruiken. 
 
Dit zijn uiteraard geen logic-level mosfets, maar meestal is 5 volt op de gate gewoon genoeg voor wat je wilt aansturen. Een kluitje leds of iets dergelijks is geen probleem. 
 
Ideaal is het allemaal niet, maar logic level mosfets met pinnen eraan zijn meestal duur. Ze kunnen veel meer schakelen dan je nodig hebt. Een logic level mosfet die en paar ampere kan schakelen is goedkoop verkrijgbaar, maar meestal alleen in SMD, onhandig voor protyping, al heb je wel printjes waar je ze op kunt solderen en vervolgens in een breadboard oid kunt steken. 
Victory through technology

Berichten: 59

Re: 5v leds dimmen.

Ok ik had juist de irl540 besteld omdat dat volgens mensen een logic level is.

Ik moet nu een stroom 360mA over de mosfet hebben.

En bij de 8x8x8 620ma dus dat valt nog wel te overzien.

Maar ga toch eens zoeken naar zo een logic level

Reageer