spanning naar (3 fase) motor meten.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

spanning naar (3 fase) motor meten.

Hallo allemaal, ik heb thuis een motor die is aangesloten dmv 3 kabels op een motor regelaar. De motor regelaar krijgt zijn voeding van een 48v batterij. Ik wil graag de uitgangsspanning naar de motor weten. Jammer genoeg staat en geen enkele informatie of merk op de motor regelaar en motor. Mijn idee was om de uitgangsspanning te meten met een multimeter maar ik weet niet hoe ik deze moet aansluiten op de 3 uitgangsdraden van de regelaar naar de motor. Moet mijn multimeter op gelijkspanning of wisselspanning modus? Ik weet niet zeker of de motor een DC motor of een AC motor is. Als ik mijn multimeter op continuïteit modus(stroomkring meten) zet. En deze op willekeurige manieren aansluit op de 3 ingangen van de motor, geeft de multimeter bij elke mogelijkheid een piep.(oftewel stroomkring compleet). Kan ik hieruit concluderen dat het een 3 fasen AC motor is? Kan iemand mij op weg helpen? Alvast bedankt! Mvg, Simon van den Berg.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: spanning naar (3 fase) motor meten.

Op dat andere forum kreeg je geen antwoord op de vraag omdat je geen enkele informatie hebt over de motor. Denk je dat ze hier in hun glazen bol wel kunnen zien wat het is?

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: spanning naar (3 fase) motor meten.

Ik heb inderdaad geen informatie over de motor vandaar dat ik om tips vraag op dit forum. Met een multimeter moet hier wel achter te komen zijn toch?

Berichten: 55

Re: spanning naar (3 fase) motor meten.

Simon van den Berg schreef: Hallo allemaal, ik heb thuis een motor die is aangesloten dmv 3 kabels op een motor regelaar. De motor regelaar krijgt zijn voeding van een 48v batterij. Ik wil graag de uitgangsspanning naar de motor weten. Jammer genoeg staat en geen enkele informatie of merk op de motor regelaar en motor. Mijn idee was om de uitgangsspanning te meten met een multimeter maar ik weet niet hoe ik deze moet aansluiten op de 3 uitgangsdraden van de regelaar naar de motor. Moet mijn multimeter op gelijkspanning of wisselspanning modus? Ik weet niet zeker of de motor een DC motor of een AC motor is. Als ik mijn multimeter op continuïteit modus(stroomkring meten) zet. En deze op willekeurige manieren aansluit op de 3 ingangen van de motor, geeft de multimeter bij elke mogelijkheid een piep.(oftewel stroomkring compleet). Kan ik hieruit concluderen dat het een 3 fasen AC motor is? Kan iemand mij op weg helpen? Alvast bedankt! Mvg, Simon van den Berg.
Nee, op basis van een simpel "piepje" kun je dat niet concluderen. Mocht dit al een 3 fasen motor zijn - lijkt me zeer onwaarschijnlijk - dan moet je in ieder geval 3 x dezelfde weerstand meten, uitgedrukt in Ohms. Hopelijk is jouw meter in staat dit nauwkeurig te doen. (motor los koppelen van de regelaar) Met de motor in bedrijf, kun je met je multimeter bepalen of de motor met wissel- of gelijkspanning wordt gevoed. Je kunt dan zowel met de meter in de gelijk- als in de wisselspanning modus meten en in het geval de meter 'nul' aangeeft, heb je de verkeerde modus ingesteld. Voor extra zekerheid, beide modi proberen.  

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: spanning naar (3 fase) motor meten.

Ik heb de drie draden van de motor doorgemeten en geven alle drie dezelfde weerstand in ohm aan. Ook heb ik de draden van de regelaar doorgemeten terwijl ik gas geef. Ik heb zowel in gelijkspanning als in wisselspanning modus gemeten maar bij beide krijg ik zeer wisselende meetwaardes. In wisselspanning modus krijg ik spanningen wisselend tussen de 0 en 30v. Verschil in de hoeveelheid gas lijkt niet uit te maken voor de meetwaardes.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: spanning naar (3 fase) motor meten.

Als ik in gelijkspanning modus meet, dan wisselen de waardes van +15v naar -15v. Ook hier maakt het niet uit hoeveel gas ik geef. De waardes blijven dezelfde pieken en dalen aanhouden. Kan ik hieruit concluderen dat het een wisselspanning motor is? is het mogelijk dat niet het voltage verandert maar de frequentie van de spanning verandert naarmate je meer gas geeft?

Berichten: 55

Re: spanning naar (3 fase) motor meten.

Simon van den Berg schreef: Als ik in gelijkspanning modus meet, dan wisselen de waardes van +15v naar -15v. Ook hier maakt het niet uit hoeveel gas ik geef. De waardes blijven dezelfde pieken en dalen aanhouden. Kan ik hieruit concluderen dat het een wisselspanning motor is? is het mogelijk dat niet het voltage verandert maar de frequentie van de spanning verandert naarmate je meer gas geeft?
Het is mogelijk dat jouw regelaar een frequentie regelaar is. Deze verandert eerst wisselspanning in een gelijkspanning (converter) en daar wordt dan weer een  geregelde wisselspanning van gemaakt (inverter) om de snelheid van de motor te regelen. In dat geval veranderen zowel de uitgangsspanning als frequentie, evenredig met de stand van "het gas". Tenminste wanneer alles naar behoren functioneert. De uitgangsspanning lijkt in het algemeen bij verre niet op een zuivere sinusvorm. Met een wat duurdere digitale meter, die naast 'true RMS' ook frequentie kan meten, zou je wat verder onderzoek kunnen doen. Maar het is beter om een scope te gebruiken. Overigens lijkt het erop dat het converter gedeelte bij jouw ontbreekt omdat, zoals je eerder schreef, het geheel wordt gevoed door een 48 V batterij. Dit laatste verbaast mij overigens zeer. Waar wordt die motor trouwens voor gebruikt en hoeveel vermogen moet deze voor dat doel kunnen leveren?   

Gebruikersavatar
Berichten: 73

Re: spanning naar (3 fase) motor meten.

Misschien is het een goed idee om een paar foto's te posten zodat we een indruk krijgen van de motor en bijbehorende regeling?

Reageer