Rolluikschakeling uittekenen GP

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 47

Rolluikschakeling uittekenen GP

Hey
Voor mijn GP ben ik momenteel een rolluikschema aan het tekenen waarin ik enkele componenten moet combineren.
 
Ik wil dus het volgende realiseren:
Door online via een website een commando te geven aan mijn Rasp. Pi, wil ik de motor links of rechts laten draaien. Door nu te werken met 2 normaal-gesloten eindeloopscontacten kan ik weten of het rolluik helemaal beneden of boven is.
Ik wil het rolluik echter ook puur mechanisch kunnen aansturen met een 3standenschakelaar en een voeding van 5V.
 
De 3standenschakelaar zou dus ook een soort terugkoppeling moeten hebben op één van zijn normale GPIO's, zodat de RP weet dat hij niet de tegengestelde draaizin mag schakelen (kortsluiting met de Raspberry Pi vermijden, ze kunnen niet zoveel stroom leveren).
 
De H-brug, Rasp. Pi, 5V voeding, 12V voeding zijn gescheiden van de DC-motor en de eindeloopcontacten zodat ik de stuurkring en de vermogenskring ordelijk gescheiden houd.
.
Ik vraag me nu af hoe ik dit kan uittekenen, liefst met zo weinig draden mogelijk tussen het stuur- en vermogensgedeelte.
De software kan ik zelf wel schrijven, maar ik zit vooral vast bij het schematekenen.
 
Ik beschik over:
H-brug (L298N, ik voed de motor met 5V)
DC-motor (2aansluitingen, niks speciaals)
Raspberry Pi 3B+
3 standenschakelaar
Ik beschik ook nog over wat relais en wat NPN transistoren, die ik aanstuur via I2C en een I/O expander, maar dat is bijzaak.
 
 
Ik weet dat dit een hele tekst is, maar moesten jullie me kunnen helpen zou dat zeer tof zijn.
Als ik iets moet verduidelijken, zeg het dan maar gerust!
Alvast bedankt
 
Mvg Kevin
 

Gebruikersavatar
Berichten: 73

Re: Rolluikschakeling uittekenen GP

Je zou het eenvoudigst de pi het werk kunnen laten doen.

Twee ingangen gebruiken om de ok links- of rechtsom laten sturen. Dan heeft de pi meteen de info om niet tegen te sturen en de hbrug doet t werk.

Wanneer je helemaal buiten de pi om wilt gaan (manual override), zou ik de gehele pi spanningsloos maken tijdens deze actie.

Bij een defecte h brug of software bug, wil je juist geen inmenging van de elektronica.

Groet

Wim

Berichten: 47

Re: Rolluikschakeling uittekenen GP

major_problem schreef: Je zou het eenvoudigst de pi het werk kunnen laten doen.

Twee ingangen gebruiken om de ok links- of rechtsom laten sturen. Dan heeft de pi meteen de info om niet tegen te sturen en de hbrug doet t werk.

Wanneer je helemaal buiten de pi om wilt gaan (manual override), zou ik de gehele pi spanningsloos maken tijdens deze actie.

Bij een defecte h brug of software bug, wil je juist geen inmenging van de elektronica.

Groet

Wim
 
major_problem schreef: Je zou het eenvoudigst de pi het werk kunnen laten doen.

Twee ingangen gebruiken om de ok links- of rechtsom laten sturen. Dan heeft de pi meteen de info om niet tegen te sturen en de hbrug doet t werk.

Wanneer je helemaal buiten de pi om wilt gaan (manual override), zou ik de gehele pi spanningsloos maken tijdens deze actie.

Bij een defecte h brug of software bug, wil je juist geen inmenging van de elektronica.

Groet

Wim
 
Oké bedankt Wim! We hebben ervoor gekozen om de motor (met een H-brug en buck--converter) aan te sturen door de Raspberry.
 
Mvg Kevin

Reageer