Accupack houdbaarheids vraagje.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 33

Accupack houdbaarheids vraagje.

Hoi allen.
Ik heb een fietsnavigatie met daarin een NiMH batterypack ( https://www.garmin-winkel.nl/a-29256410/oregon-600-650/nimh-battery-pack/) die nu 5 jaar oud is en waarvan ik de indruk heb dat hij sneller leeg loopt.
Zaterdag een nieuwe gekocht en bij het uitpakken gisteren blijkt deze batterij van jan 2017 te zijn. Dus al 2 jaar oud.
Nu weet ik dat het geen brood is wat heel kort houdbaar is maar 2 jaar? Winterbanden koop je ook niet als ze ouder zijn dan een half jaar maar dat accepteer je dan nog wel.
Ik ga morgen bellen hierover.
 
Maar mijn vraag hier aan de kenners is.
Zit ik er nu erg naast als ik zeg dat dit niet acceptabel is.
Hoe lang mag je van zo een accupack verwachten dat hij mee gaat.
En is het logisch als ik zeg dat je een x aantal procenten capaciteitsverlies hebt per jaar.
 
Voor alle duidelijkheid. Ze worden alleen in de vakanties en soms in de weekenden belast. Hij ligt dus heel veel lang ongebruikt.
 
Op deze wijze kan ik me even beter wapenen tegen de eventuele tegenargumenten.
 
Hartelijk dank en een fijne dag.
Groeten, Pmud.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Accupack houdbaarheids vraagje.

Uit: deze blog:
 
The shelf life of lithium rechargeable batteries varies based on chemical compounds and uses. A bare cell (no circuitry protection) can easily last four years. However, most battery packs have multiple cells that have circuitry protection. The integrated circuit (IC) uses power to remember how much charge/discharge the pack can perform with. That causes a slow discharge. Once the pack loses power, so does the IC, which can render the battery pack useless. From our experience, a cellphone, laptop, and tablet battery will usually have a shelf life at most two years.
De bewaarcondities zijn ook van grote invloed op de zogenoemde shelf life. Jouw batterij lijkt mij te bestaan uit twee eenvoudige penlights zonder intern circuit. Klopt dat dan kan je 4 tot 6 jaar shelf life verwachten.

Berichten: 12.262

Re: Accupack houdbaarheids vraagje.

Dit ziet er inderdaad uit als 2 AA NiMH batterijen in een plastic houdertje, normaliter zit daar geen electronica aan zoals bij lithiumbatterijen. 
 
De houdbaarheid van NiMH cellen is afhankelijk van hoe zijn zijn opgeslagen, maar als dat bij kamertemperatuur was is er na 2 jaar niet zoveel aan de hand. 
 
Het pack dat je 5 jaar gebruikt hebt is waarschijnlijk voornamelijk versleten door gebruik, niet door leeftijd: afhankelijk van het merk etc kun je zo'n 500 op- en ontlaadcycli verwachten waarna de capaciteit is afgenomen tot de helft. Die 2 jaar oude cellen hebben geen cycli gemaakt en zouden na een paar keer op en ontladen vrijwel net goed moeten werken als een setje dat vorige week uit de fabriek kwam. 
Victory through technology

Reageer