Tegenkoppeling

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Tegenkoppeling

Tegenkoppeling.jpg
Tegenkoppeling.jpg (6.09 KiB) 1557 keer bekeken
Versterkereigenschappen:
  • spanningsversterking (A is negatief en <50)
  • Ingangsweerstand ri
  • Uitgangsweerstand ru
Weet iemand de expressie voor de spanningsversterking Uuit/Uin, de ingangsweerstand rin en de uitgangsweerstand ruit voor het geval S is gesloten, waarmee ik een simulatie met getallen kan testen?
 
 

Berichten: 55

Re: Tegenkoppeling

Veelal zie ik een cirkeltje bij de ingang van de versterker, ten teken dat de polariteit van de uitgang, tegengesteld is aan die van de ingang. Hier zie ik dat cirkeltje niet, dus ga ik ervan dat deze niet inverteert. De versterkingsfactor van deze operationele versterker schakeling is de waarde van de terugkoppelingsweerstand, gedeeld door die van de ingangsweerstand. Dit is gemakkelijk te herleiden uit het feit dat deze op-amps een dusdanig hoge ingangsimpedantie hebben dat de stroom die door de versterker zelf vloeit, enkele micro amperes bedraagt en derhalve verwaarloosbaar is. Je kunt dus stellen dat nagenoeg alle ingangsstroom, door de terugkoppelingsweerstand vloeit. Met als eindresultaat dat: V-uit = V-in x de versterkingsfactor.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: Tegenkoppeling

Sorry, mijn fout dat ik je op het verkeerde been heb gezet.
Het is geen OPAMP, maar een gewone transistorversterker met 1 ingang.
Om hier tegenkoppeling te krijgen moet het een inverterende versterker zijn anders ontstaat meekoppeling

Berichten: 55

Re: Tegenkoppeling

ukster schreef: Sorry, mijn fout dat ik je op het verkeerde been heb gezet.
Het is geen OPAMP, maar een gewone transistorversterker met 1 ingang.
Om hier tegenkoppeling te krijgen moet het een inverterende versterker zijn anders ontstaat meekoppeling
Eerlijk gezegd vond ik het ook wel een wat vreemde schakeling zonder inverterende ingang. En was het een opamp geweest, waar ik van uitging, dan hoorde die schakelaar daar ook niet te zitten omdat anders bij de minste of geringste ingangsspanning, bij geopende schakelaar, de versterker in verzadiging zou raken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: Tegenkoppeling

Zeker!
Dit is het eigenlijk....
Tegenkoppeling.jpg
Tegenkoppeling.jpg (12.82 KiB) 1555 keer bekeken
 
Schakelaar open: geen terugkoppeling
rin=R+ri
ruit=ru
Uuit/Uin=A.ri/(ri+R)
 
Schakelaar dicht: Tegengekoppelde versterker
rin=?
ruit=?
Uuit/Uin=?

Reageer