Spanning op aarding

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Spanning op aarding

Het kan nooit kwaad om die aarding (pen) nog even te laten controleren. Die eisen ken ik niet maar 4 Ω lijkt me plausibel, dan zou er bij contact met de fasedraad een stroom gaan lopen van ca 60 A, en dan gaat de zekering er wel uit.
 
Verder ziet alles er goed uit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanning op aarding

Het gaat hier over België en daarvan ken ik de regels niet. 
In Nederland moet de aardverspreidingsweerstand ongeveer 1 ohm zijn als er geen aardlekschakelaars zijn. Als er wel aardlekschakelaars zijn moet het minder dan 166 ohm zijn. Dus een vrij groot verschil.

Berichten: 12.262

Re: Spanning op aarding

yves1963 schreef: Nu krijg ik volgende resultaten:
Op mijn stopcontacten krijg ik nu tussen 1 fase en de aardingspen 0 Volt, en tussen de andere fase en de aardingspen 245 Volt (net hetzelfde zoals in mijn huurhuis.)

 
...
 
PS @Benm, een aardingskabel aan een aardingsstaaf vastschroeven lukt me nog wel zonder dat ik daar een professional voor moet laten komen
 
Ik neem gemakshalve aan dat de met '1 fase' de nul bedoelt met met 'de andere fase' de daadwerkelijke fase, en dan klopt het gemeten voltage wel gegeven de toleranties van een goedkope multimeter en fluctuerende netspanning. 
 
Wat die aardpen betreft: ik had niet bedacht dat die reeds aanwezig was. In dat geval (en wanneer je erop vertrouwd dat het ding correct aangebracht is), is het inderdaad niet zo moeilijk allemaal. 
 
En voor de weerstand naar de aarde: Ik gok dat die 166 ohm zo gekozen is dat er altijd >300 mA loopt bij een directe sluiting van fase naar aarde. De norm is wellicht nog uit de tijd dat er ook 300 mA aardleks werden gemonteerd, maar in nieuwe installaties is het standaard 30 mA. Voor bescherming tegen electrocutie van personen is 300 mA veel te hoog, maar voor gevallen waarbij er IN een apparaat (zeg een wasmachine oid) iets mis gaat is het voldoende om de aardlekschakelaar te doen afschakelen. Dat is verder niet heel gevaarlijk: bij 300 mA en 166 ohm is de maximale spanning op de aarde ca 67 volt. 
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Spanning op aarding

Ik heb inderdaad 1 aardlekschakelaar van 30mA en 1 van 300mA.
Ik denk nu wel dat alles klopt, maar ik ga toch wel even, voor ik erin trek, de aarding laten nameten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanning op aarding

Die 166 ohm is inderdaad gebaseerd op aardlekschakelaars (differentiëelschakelaars) van 300 mA. In dit geval is dat wel degelijk van belang omdat in België een installatie altijd verplicht begint met een diff van 300 mA. Ik weet alleen niet of die 166 ohm ook in België geldt. Dat zou je in het AREI moeten vinden.
 
Even opgezocht: volgens het AREI moet de aardverspreidingsweerstand minder zijn dan 100 ohm, en er wordt geadviseerd om lager te gaan dan 30 ohm.
http://users.khbo.be/risack/teksten/AREI/AREI.pdf

Reageer