Spanning op aarding

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 6

Spanning op aarding

Waarschijnlijk is dit onderwerp al meerdere keren aan bod geweest, maar opzoekwerk samen met mijn vriend Google gaf toch niet het gewenste antwoord.

Even de situatie uitleggen.

Ik heb sinds kort een huisje gekocht waar nog aan gewerkt moet worden. Zo is bv de aardingspen nog niet verbonden. Gisteren was ik in de tuin met de betonmolen aan het werken. Als mijn ene hand op de betonmolen legde en met mijn andere hand op het gras steunde kreeg ik een stroomstoot. Daarna ben ik even wat gaan meten op de stopcontacten binnen (ik heb enkel een kleine goedkope multimeter) en zo kwam ik te weten dat:

1) tussen de nul draad en de aarding en ook tussen spanning draad en de aarding ik ongeveer 80 volt meet.

2) Met het afzetten van de meeste zekeringen daalde de gemeten spanning van 80 V naar ongeveer 50 Volt.

3) Als ik meet tussen het uiteinde van de aardingsdraad (die nog moet aangesloten worden) en de aarde zelf (dus het gras en zand) meet ik ook 80 volt 

4) Als ik even provisorisch de aardingsdraad (die nog niet aangesloten is op de aardingspen) zo in de aarde duw zodat het koper contact maakt meet ik opeens 110 Volt tussen de nul draad en de aarding

Om iets meer uit te zoeken ben ik even gaan meten in mijn huurhuis dat ik nog 2 maand huur en daar heb ik dezelfde metingen gedaan, maar hier had ik volgend resultaat

1) Tussen de nul draad en aardingspen meet ik 0 Volt

2) Tussen de spanningsdraad en de aardingspen meet ik 250 Volt??
Hier is (normaal gesproken toch) de aarding wel conform aangesloten (denk ik).
 
Zou iemand mij even in lekentaal kunnen verklaren waarom ik deze verschillen meet.
En vooral wat ik eigenlijk hoor te meten (bij aangesloten aarding).

Met ander woorden, hoe voorkom ik deze (niet zo prettige) stroomstoten.

En ook als ik nu de aarding aansluit gaat er dan constant een hoeveelheid stroom verloren (die 80 volt bv)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.985

Re: Spanning op aarding

Wat je in het oude huurhuis meet is normaal (al kan die nul volt tussen nuldraad en aarde ook wel een paar volt zijn).
 
Als je iets voelt prikkelen is dat niet gek, een echte stroomstoot zou niet mogen. Dan zou er iets niet goed zitten (in die molen, misschien?).
 
Als je de aarde aansluit gaat er, als het goed is, niets verloren. De beste controle is een aardlekschakelaar, als die niet reageert gaat er inderdaad niets verloren.

Berichten: 6

Re: Spanning op aarding

Bedankt Xilvo voor je super snelle antwoord.

De schok kan misschien ook wel van mijn betonmolen zelf zijn. dat is al een oud beestje :-) Dat moet ik nog eens uittesten

Maar die verschillende spanningen zouden dus wel kunnen.

Er is (voorlopig) nog geen aardlekschakelaar uitgevallen.

Nu om zelf een beetje te begrijpen waar ik mee bezig ben, hoe zijn die verschillende spanningen dat te verklaren.
BV: Waarom meet ik in het nieuwe huis wel een spanning tussen nuldraad en aarding?

Morgen sluit ik de aardingsdraad aan de aardingspen en dan meet ik alles nog eens opnieuw.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.985

Re: Spanning op aarding

Die spanning is mogelijk te verklaren door capaciteiten tussen de aarde (mantel) van de betonmolenmotor en de fasedraad. Misschien ook een startcondensator, maar er zijn er op dit forum ongetwijfeld die daar meer van weten dan ik.
 
Als het goed (en veilig) is, zou die spanning van 80 volt vrijwel geen stroom moeten kunnen leveren en onmiddellijk instorten als die wordt belast.
 
Je zou bijvoorbeeld de meter als ampèremeter kunnen gebruiken, in serie met een gloeilamp. Als het goed is doet de lamp niets en meet je geen of nauwelijks stroom (hoogstens een paar mA; precieze waardes weet ik niet maar een aardlekschakelaar spreekt aan bij 30 mA, dus daar moet je een end onder zitten).
 
Dat moet gelden zowel voor de nuldraad als de fasedraad.

Berichten: 55

Re: Spanning op aarding

yves1963 schreef: Waarschijnlijk is dit onderwerp al meerdere keren aan bod geweest, maar opzoekwerk samen met mijn vriend Google gaf toch niet het gewenste antwoord.

Even de situatie uitleggen.

Ik heb sinds kort een huisje gekocht waar nog aan gewerkt moet worden. Zo is bv de aardingspen nog niet verbonden. Gisteren was ik in de tuin met de betonmolen aan het werken. Als mijn ene hand op de betonmolen legde en met mijn andere hand op het gras steunde kreeg ik een stroomstoot. Daarna ben ik even wat gaan meten op de stopcontacten binnen (ik heb enkel een kleine goedkope multimeter) en zo kwam ik te weten dat:

1) tussen de nul draad en de aarding en ook tussen spanning draad en de aarding ik ongeveer 80 volt meet.

2) Met het afzetten van de meeste zekeringen daalde de gemeten spanning van 80 V naar ongeveer 50 Volt.

3) Als ik meet tussen het uiteinde van de aardingsdraad (die nog moet aangesloten worden) en de aarde zelf (dus het gras en zand) meet ik ook 80 volt 

4) Als ik even provisorisch de aardingsdraad (die nog niet aangesloten is op de aardingspen) zo in de aarde duw zodat het koper contact maakt meet ik opeens 110 Volt tussen de nul draad en de aarding

Om iets meer uit te zoeken ben ik even gaan meten in mijn huurhuis dat ik nog 2 maand huur en daar heb ik dezelfde metingen gedaan, maar hier had ik volgend resultaat

1) Tussen de nul draad en aardingspen meet ik 0 Volt

2) Tussen de spanningsdraad en de aardingspen meet ik 250 Volt??
Hier is (normaal gesproken toch) de aarding wel conform aangesloten (denk ik).
 
Zou iemand mij even in lekentaal kunnen verklaren waarom ik deze verschillen meet.
En vooral wat ik eigenlijk hoor te meten (bij aangesloten aarding).

Met ander woorden, hoe voorkom ik deze (niet zo prettige) stroomstoten.

En ook als ik nu de aarding aansluit gaat er dan constant een hoeveelheid stroom verloren (die 80 volt bv)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden
Klinkt niet als een erg veilige installatie en oppassen is geboden!  Het lijkt erop dat je oude betonmolen een aardfout heeft. Dat hoeft niet perse de motor te zijn maar kan ook aan de bekabeling e.d. liggen. Verder wil je weten of de aardpen goed met de aarde is verbonden en aan de min. ohmse waarde voldoet. Als dat zo is kun je de installatie daarop aansluiten. En natuurlijk een of meerdere aardlek schakelaars installeren plus testen, voordat je de hoofdschakelaar weer inschakelt en de installatie gaat gebruiken. Daarna kun je alsnog diverse spanningen gaan meten. Overigens wordt "verloren stroom" niet uitgedrukt in volts maar in mA.

Berichten: 270

Re: Spanning op aarding

2) Tussen de spanningsdraad en de aardingspen meet ik 250 Volt??

Dat is normaal en zou ongeveer 230 volt moeten zijn, de gebruikte meter wijkt dus af.

Er zit dus geen aardlek in het klushuis?

Berichten: 12.262

Re: Spanning op aarding

Wat meet je tussen fase en nul?
 
250 volt is wel erg veel, het valt normaliter ergens tussen 220 en 240, en zelfs goedkope multimeters zitten niet meer dan een paar volt van de werkelijke waarde (afwijkingen op andere metingen zijn groter). 
 
Als je de aard-draad niet met de aarde verbindt kan het overigens best wat spanning op staan zonder dat er iets defect is: schakelende voedingen hebben soms ontstoor-condensators tussen nul+aarde en fase+aarde, en die trekken een niet-aangesloten aarde een aardig eind op. Wel met een heel hoge impedantie, waardoor die spanning nauwelijks stroom kan leveren, maar soms wel een voelbare 'schok' als je zelf redelijk geaard bent (blote voeten oid).
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Spanning op aarding

Ik heb daarstraks (volgens mijn amateuristische kunde) even met een ohm meter gemeten tussen de aardingspen op de betonmolen en de' stalen trommel, maar daar had ik een oneindige weerstand. En ook hetzelfde als ik meet in de 2 stekkergaten.

Dus veronderstel ik wel dat de molen OK is (of doe ik iets niet juist door zo te meten???)

Maar verder uit al jullie antwoorden denk ik dat ik me voorlopig geen zorgen hoef te maken, de spanningen die ik meet zouden niet onmiddellijk betekenen dat er iets fout is?
Mijn aardlekschakelaars reageren toch ook niet.
Vandaag niet veel tijd gehad om nog eens te proberen. Maar dat ga ik 1 van de dagen wel eens doen

Dan zal ik eerst even de aardingskabel aan de aardingspen aansluiten en dan eens kijken of ik nog een stroomschok voel
 
Alvast allemaal bedankt 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.985

Re: Spanning op aarding

Ik begrijp niet helemaal wat je bij die laatste meting hebt gemeten.
 
Als het goed is meet je tussen het metaal van de molen en de aardeaansluiting van de stekker een zeer lage weerstand, tussen de stekerpennen zou je (bij "ingeschakelde" molen) de weerstand van de motor moeten meten, ook niet heel hoog, vermoed ik.
 
Ik zou niet zonder meer aannemen dat alles veilig is tot je daar absolute zekerheid over hebt.
 
De aardlekschakelaars reageren niet als je de molen in je oude huis, met functionerende aardlekschakelaars aansluit?
Zelfs dan zou het niet in orde kunnen zijn, indien de molen (het metaal ervan) niet met de "aarde" van de steker is verbonden.
 
Dus bij twijfel...

Berichten: 12.262

Re: Spanning op aarding

Inderdaad, tussen de trommel en de aarde aan de stekker zou de weerstand laag moeten zijn - mits je een goed contactpunt op die trommel kunt vinden. Dat kun je checken door tussen 2 plekken op de trommel te meten waarbij je ook een lage weerstand moet meten. 
 
Dat laatste zeg ik er even specifiek bij omdat het wel eens kan gebeuren dat een laagje achtergebleven cement oid kan voorkomen dat je meetpen (goed) contact maakt met het metaal. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanning op aarding

Je kunt hier heel lang over filosoferen, maar ik zou eerst de aarding in orde maken. Dus zorgen dat alles wat geaard hoort te zijn daadwerkelijk met de aardpen verbonden is.

Berichten: 12.262

Re: Spanning op aarding

Uiteraard, en in dit geval lijkt het me ook nog wel verstandig daar een professional voor in te huren. 
 
Maar dat geeft niet direct garanties, je hebt bijvoorbeeld stekkerdozen met de nodige schuko (type "F") contacten en ook een schoku stekker eraan. So far so good, maar die schuko stekker aan die doos past prima in een niet-geaarde (type "C") wandcontactdoos die je nog in veel oudere huizen aantreft. 
 
Niet direct een ramp, maar je zou pakweg in 1 stekkerdoos zowel je laptop/telefoon lader kunnen steken als je broodrooster met metalen behuizing... om vervolgens een matig schokje te krijgen van die metalen behuizing gezien de verbinding naar de aarde ontbreekt en er wel capacitief wat spanning op wordt gezet - door de lader, niet door de broodrooster. 
 
De stroom is hier normaliter niet gevaarlijk groot en de schok eerder een 'tinteling', maar in kan me voorstellen dat iemand het wel als heftig/gevaarlijk ziet, zeker zonder enige ervaring met een volle optater tussen fase en aarde in en benarde positie. 
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Spanning op aarding

Even een update
De aardingskabel aan de aardingsstaaf bevestigd
 
Nu krijg ik volgende resultaten:
Op mijn stopcontacten krijg ik nu tussen 1 fase en de aardingspen 0 Volt, en tussen de andere fase en de aardingspen 245 Volt (net hetzelfde zoals in mijn huurhuis.)

Volgens wat ik hier heb kunnen lezen (best wel ingewikkeld voor een leek als ik :-)) zou dit kunnen de juiste waardes zijn.
 
Dan de ultieme test: de betonmolen terug aangesloten met 1 hand aan de ijzeren behuizing en de andere in het zand (op dezelfde wijze dan toen ik die elektrische schok voelde --> Resultaat: geen schok meer.

Dit lijkt me ook postitief.

dus durf ik (heel voorzichtig) besluiten dat dit zou OK zijn, of zie ik nog iets over het hoofd?
Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.
 
PS @Benm, een aardingskabel aan een aardingsstaaf vastschroeven lukt me nog wel zonder dat ik daar een professional voor moet laten komen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.985

Re: Spanning op aarding

Dit klinkt goed. Ik zou voor de zekerheid toch nog even meten of de aardeaansluiting in de steker van de molen ook inderdaad met het metaal van de molen verbonden is, al lijkt het feit dat je nu geen schok meer krijgt daar wel op te wijzen.
 
Als er ook nog een aardlekschakelaar aanwezig is die niet aanspreekt lijkt me de zaak in orde.
 
Welke eisen aan een aardpen worden moeten worden gesteld (grootte, diepte, in contact met grondwater?) weet ik niet. Ik neem aan dat je dat opgezocht hebt en dat de pen er aan voldoet.

Berichten: 6

Re: Spanning op aarding

De aardpen was al aanwezig, ik ga er dus vanuit dat die conform is.

Misschien kan ik later toch eens laten uitmeten (maar dat moet met een speciale meter dacht ik)  De weerstand moet onder de 4 Ohm zijn (of vergis ik mij)
Aardlekschakelaars zijn voorzien

Voor de betonmolen, als ik meet met mijn ohmmeterke tussen aarding en de metalen kuip meet ik een kleine weerstand (wat waarschijnlijk te wijten is aan roest, verf, vuiligheid enz); Dus de betonmolen lijkt me ook OK

Maar zoals je voorstelt zal ik toch even de aarding laten nameten om te zien of die voldoet 

Reageer