Berekening motorvermogen
-
- Berichten: 89
Berekening motorvermogen
Hallo!!
Bij het uitrekenen van het motorvermogen a.d.h.v. de stroom, spanning en arbeidsfactor kom ik niet het vermogen uit aangegeven op de datasheet van de motor. Dit zijn volgende gegevens:
- Stroom: 21 A
- Spanning: 400 V/690 V
- Arbeidsfactor: 0, 81
De motor is in ster/driehoek geschakeld en het vermogen van de motor is 21 kW.
Wanneer ik de formule toepas van P= U x I x cos phi met deze gegevens kom ik een ander vermogen uit dan het vermogen gegeven op de datasheet (21 kW).
Kan iemand mij hierbij helpen?
Bij het uitrekenen van het motorvermogen a.d.h.v. de stroom, spanning en arbeidsfactor kom ik niet het vermogen uit aangegeven op de datasheet van de motor. Dit zijn volgende gegevens:
- Stroom: 21 A
- Spanning: 400 V/690 V
- Arbeidsfactor: 0, 81
De motor is in ster/driehoek geschakeld en het vermogen van de motor is 21 kW.
Wanneer ik de formule toepas van P= U x I x cos phi met deze gegevens kom ik een ander vermogen uit dan het vermogen gegeven op de datasheet (21 kW).
Kan iemand mij hierbij helpen?
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: Berekening motorvermogen
Fasespanning: 400V
stroom: 21A
arbeidsfactor: 0,81
aantal fasen: 3
vermogen: 400x21x0,81x3=20,2kW Dat is het elektrisch vermogen.
Het opgegeven vermogen is 21kW, dat is het mechanisch vermogen aan de as.
Dat kan dus niet waar zijn want het asvermogen kan niet groter zijn dan het elektrisch vermogen.
stroom: 21A
arbeidsfactor: 0,81
aantal fasen: 3
vermogen: 400x21x0,81x3=20,2kW Dat is het elektrisch vermogen.
Het opgegeven vermogen is 21kW, dat is het mechanisch vermogen aan de as.
Dat kan dus niet waar zijn want het asvermogen kan niet groter zijn dan het elektrisch vermogen.
-
- Berichten: 89
Re: Berekening motorvermogen
Dag Klazon,
Erg bedankt voor het antwoord, moest dus nog gewoon vermenigvuldigen met 3...
Bedankt!!
Erg bedankt voor het antwoord, moest dus nog gewoon vermenigvuldigen met 3...
Bedankt!!
-
- Berichten: 55
Re: Berekening motorvermogen
Deze 21 KW is overigens geen standaard waarde. Dat zijn namelijk 18,5 en 22 en 30 enz.Bagration schreef: Hallo!!
Bij het uitrekenen van het motorvermogen a.d.h.v. de stroom, spanning en arbeidsfactor kom ik niet het vermogen uit aangegeven op de datasheet van de motor. Dit zijn volgende gegevens:
- Stroom: 21 A
- Spanning: 400 V/690 V
- Arbeidsfactor: 0, 81
De motor is in ster/driehoek geschakeld en het vermogen van de motor is 21 kW.
Wanneer ik de formule toepas van P= U x I x cos phi met deze gegevens kom ik een ander vermogen uit dan het vermogen gegeven op de datasheet (21 kW).
Kan iemand mij hierbij helpen?
- Moderator
- Berichten: 9.936
Re: Berekening motorvermogen
HB46 schreef: Deze 21 KW is overigens geen standaard waarde. Dat zijn namelijk 18,5 en 22 en 30 enz.
Waarom zouden motoren standaardwaardes voor het vermogen hebben?
Misschien is het waar, maar ik zie de logica of het nut er niet van in.
Bovendien heb ik er nooit van gehoord, maar dat zegt niet zo veel.
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: Berekening motorvermogen
Het gaat hier om de berekening van het elektrisch vermogen. Dat kwam uit op 20,2 kW.
Het opgegeven vermogen van een elektromotor is altijd het mechanisch vermogen aan de as.
Dus bij die 20,2 kW elektrisch zou best een mechanisch vermogen van 18,5 kW kunnen horen.
Het opgegeven vermogen van een elektromotor is altijd het mechanisch vermogen aan de as.
Dus bij die 20,2 kW elektrisch zou best een mechanisch vermogen van 18,5 kW kunnen horen.
-
- Berichten: 55
Re: Berekening motorvermogen
Dat zou inderdaad kunnen maar dan zou men mogen verwachten dat er ook daadwerkelijk 18,5 KW op de datasheet staat i.p.v. 21 zoals T.S. vermeldde.klazon schreef: Het gaat hier om de berekening van het elektrisch vermogen. Dat kwam uit op 20,2 kW.
Het opgegeven vermogen van een elektromotor is altijd het mechanisch vermogen aan de as.
Dus bij die 20,2 kW elektrisch zou best een mechanisch vermogen van 18,5 kW kunnen horen.
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: Berekening motorvermogen
Daar heb jij weer gelijk in. Maar het kan zomaar zijn dat TS een motor heeft die buiten de standaardreeks valt.
Maar dan blijft het vreemd dat het opgegeven asvermogen groter is dan het berekend elektrisch vermogen.
Maar dan blijft het vreemd dat het opgegeven asvermogen groter is dan het berekend elektrisch vermogen.
-
- Berichten: 55
Re: Berekening motorvermogen
Met de vermogensberekening van mijzelf kom ik overigens een fractie hoger uit - 20,33 - maar nochtans blijft de discrepantie bestaan tussen het opgenomen elektrische vermogen en het vermelde afgegeven mechanische.klazon schreef: Daar heb jij weer gelijk in. Maar het kan zomaar zijn dat TS een motor heeft die buiten de standaardreeks valt.
Maar dan blijft het vreemd dat het opgegeven asvermogen groter is dan het berekend elektrisch vermogen.
Het is niet ondenkbaar dat er een typefoutje (leesfoutje?) in de datasheet zit want precies een waarde van 21 voor zowel de stroom als het vermogen, is wel heel toevallig.
- Moderator
- Berichten: 9.936
Re: Berekening motorvermogen
@HB46
Zou je me nog even wijzer kunnen maken over die reeks van motorvermogens?
Waarom die bestaat, en of alle fabrikanten zich er aan houden, bijvoorbeeld?
Bij voorbaat dank!
Zou je me nog even wijzer kunnen maken over die reeks van motorvermogens?
Waarom die bestaat, en of alle fabrikanten zich er aan houden, bijvoorbeeld?
Bij voorbaat dank!
-
- Berichten: 55
Re: Berekening motorvermogen
Of daadwerkelijk alle fabrikanten, wereldwijd, zich aan deze standaard houden, is mij teveel gevraagd. Dat zijn er namelijk nogal wat.Xilvo schreef: @HB46
Zou je me nog even wijzer kunnen maken over die reeks van motorvermogens?
Waarom die bestaat, en of alle fabrikanten zich er aan houden, bijvoorbeeld?
Bij voorbaat dank!
[modknip]
Misschien heb je iets aan de volgende link: https://essay.utwente.nl/66541/1/Hendriks,%20Bram%20-%20S9903739%20-%20Thesis%20WWTS.pdf
- Moderator
- Berichten: 9.936
Re: Berekening motorvermogen
De logica en het nut van normalisering is mij duidelijk voor sommige gevallen.
Voor iets als een motorvermogen is me dat nut en die logica geheel niet duidelijk.
[modknip]
Voor iets als een motorvermogen is me dat nut en die logica geheel niet duidelijk.
[modknip]
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: Berekening motorvermogen
De logica hierachter is dat men niet te veel verschillende varianten wil laten ontstaan. Daarnaast gaat de normalisering niet alleen over het vermogen, maar ook over de mechanische afmetingen. Motoren van gelijk vermogen die volgens de standaard zijn gebouwd hebben b.v. dezelfde ashoogte en afstanden van de bevestigingsgaten. Die motoren zijn daardoor uitwisselbaar zonder dat er mechanische aanpassingen nodig zijn.Xilvo schreef: Voor iets als een motorvermogen is me dat nut en die logica geheel niet duidelijk.
Eenzelfde normalisering zie je bij zekeringen en nettransformatoren. Daar bestaan ook standaard reeksen.
- Moderator
- Berichten: 9.936
Re: Berekening motorvermogen
Voor zaken als ashoogte, asdiameter, bevestigingspunten en elektrische aansluitingen lijken me standaarden logisch en wenselijk.
Voor iets als het vermogen lijkt me dat minder voor de hand liggen.
Waarom zou je een motor met een vermogen van 29,2 kW niet vervangen door eentje van 31,5 kW, als de afmetingen gelijk zijn?
Vergelijk batterijen: afmetingen en spanning (dat laatste binnen bepaalde grenzen) zijn genormaliseerd; de capaciteit niet.
Die capaciteit normaliseren zou geen enkele toegevoegde waarde hebben.
[modknip]
Voor iets als het vermogen lijkt me dat minder voor de hand liggen.
Waarom zou je een motor met een vermogen van 29,2 kW niet vervangen door eentje van 31,5 kW, als de afmetingen gelijk zijn?
Vergelijk batterijen: afmetingen en spanning (dat laatste binnen bepaalde grenzen) zijn genormaliseerd; de capaciteit niet.
Die capaciteit normaliseren zou geen enkele toegevoegde waarde hebben.
[modknip]
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: Berekening motorvermogen
Het staat helemaal niet vast dat de afmetingen gelijk zijn. Bij gelijke vermogens wel, maar bij verschillende vermogens niet. Een motor van bepaalde afmetingen kan een bepaald maximaal vermogen herbergen. Wil je een groter vermogen dan kan het zijn dat ook de mechanische afmetingen groter moeten worden.Xilvo schreef: Waarom zou je een motor met een vermogen van 29,2 kW niet vervangen door eentje van 31,5 kW, als de afmetingen gelijk zijn?