polariteitsdetector

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

polariteitsdetector

Op een youtubevideo (link) zag ik een instructie voor het bouwen van een elektrostatische polariteitsdetector. Het lijkt me aardig om na te bouwen, al heb ik er weinig ervaring mee. ("simple Electrostatic Polarity Detector made of FDS8958A Chip. This chip contains N- and P- Channel Enhancement mode power field effect transistors.")

De chip FDS8958A is niet makkelijk verkrijgbaar. Bij reichelt.nl zie ik wel twee andere dual N and P channel mosfet chips, IRF7343PBF en IRF9952PBF. Heeft iemand een idee of ze voor deze toepassing vergelijkbaar zijn, en geschikt voor 3 V batterijvoeding? Zijn die surface mount chips te solderen met een ouderwetse soldeerbout of moet het een fijne soldeerbout zijn?
mosfet.png

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: polariteitsdetector

De drie genoemde dubbeltransistoren zijn vergelijkbaar voor deze toepassing. Geen van drie heeft volgens de specificatie ook bescherming aan de gates, wat in deze toepassing wel verbazend is.
Het benodigde formaat van de soldeerbout is te zien in het filmpje. Verder ontgaat mij het nut van die schakelaars, anders dan dat het mechanische ondersteuning is.

Berichten: 12.262

Re: polariteitsdetector

Inderdaad verbazend dat ze dit op deze manier voorstellen zonder enige gate clamping - ik kan me bedenken dat deze onderdelen het niet lang zullen overleven.

Qua solderen lijkt het me overigens nog wel te doen: SO-8 is klein, maar op een print met soldeermasker nog wel met de hand te doen. Als ze zelf printjes etst zonder soldeermasker overigens wel lastig te plaatsen, al kan een beetje extra flux wonderen doen in dergelijke gevallen.

Reageer