12v DC motor 1750 rpm op hogedruk pomp

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 14

12v DC motor 1750 rpm op hogedruk pomp

Beste mensen,

Ik heb voor u allen een interessante vraag.

Ik heb een 200bar hogedruk pomp (hogedrukreiniger), deze wil ik aandrijven dmv een 12v DC 1750 rpm motor.

Beide Assen krijgen een poulie met daartussen een riem of ketting.

Is dit haalbare kaart?
Of hebben jullie tips?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: 12v DC motor 1750 rpm op hogedruk pomp

Afhankelijk van het geproduceerde aantal liters water per uur vraagt zo'n pomp tussen ruwweg 1200 en 3600 Watt.
Dat zou een stroomsterkte van 100 tot 300 A vragen en bijbehorende enorm krachtige DC motor met relatief hoog vermogen voeding (of accu). Heb je de gegevens van jouw motor?

Berichten: 82

Re: 12v DC motor 1750 rpm op hogedruk pomp

Het gaat niet alleen om het toerental maar hoofdzakelijk om het vermogen van beide motoren. Komen die nog een beetje bij elkaar in de buurt? Dus vergelijken van alle waarden die op de typeplaatjes staan van de respectievelijke motoren. Maar ik ben bang dat die 12 V motor het niet gaat redden.

Berichten: 14

Re: 12v DC motor 1750 rpm op hogedruk pomp

Ik ben nog vrij met m’n electro motor, je ziet verschillende goedkopere motoren online, van alibaba tot de gerenommeerde zaken. Van een goeie pk tot 3 soms 4 pk.
Dikker heb ik ze nog niet gevonden.
Maar een snelle rekensom van de 3600watt na pk betekent dus dat je aan een 4 en liefst 5 pk motor moet denken.

Dat lijkt mij behoorlijk voor 12V
Natuurlijk kan er een hoop, mischien is het een idee ook te kijken naar 48V systemen, ik kan wbt accu’s alle kanten op.

Ik ben wederom weer erg benieuwd naar jullie reacties.
#denken in oplossingen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: 12v DC motor 1750 rpm op hogedruk pomp

Ik heb voor mijn kleinzoon een elektrische auto gebouwd. Aanvankelijk zou die op 12 V lopen. Er was ongeveer 0,5 pk voor nodig. Daarvoor was echter geen geschikte motor te vinden (behalve startmotoren die maar kort kunnen lopen).
Nu zitten er twee motoren van 24 V in. Ik zou het dus maar in hogere spanningen zoeken.

Berichten: 82

Re: 12v DC motor 1750 rpm op hogedruk pomp

Wanneer je niet vermeld wat het vermogen is van je hogedrukspuit, wordt het moeilijk je een bevredigend antwoord te geven. Graag de specificatie of foto van typeplaatje (v/d motor).
P.S. En die motoren van 3 en 4 PK die je hebt gezien, waren die voor 12 V?

Berichten: 14

Re: 12v DC motor 1750 rpm op hogedruk pomp

Ik heb geen info van de pomp, enke dat deze een 200 bar kop heeft en afkomstig van een hydraulische hogedruk motor die 1750 rpm doet op pto van een unimog.



Zoiets had ik gezien voor de motor.
Ik wil gewoon wat knutselen en uiteindelijk iets maken wat werkend en simpel is.
24V is een laatste optie.

Berichten: 82

Re: 12v DC motor 1750 rpm op hogedruk pomp

Wanneer je alleen maar weet dat er "een 200 bar kop" op zat dan wordt het een moeilijk verhaal.
Wat verwacht jezelf welke opbrengst je wilt hebben? 20 l/min.? Uitgaande van een (fictief) rendement van 83,3% wordt dan bij 200 bar het benodigde asvermogen van je motor: 20 x 200 : (600 x 0,83) = ca. 8 KW. (ca. 11 PK) Bij 24 V heb je dan ruim 333 ampere nodig. Daar moet je heel wat accu's voor parallel zetten, afhankelijk van o.a. het vermogen van die accu's (Ah) en hoe lang je met die spuit wilt kunnen werken. Lijkt me geen realistisch project.

Berichten: 82

Re: 12v DC motor 1750 rpm op hogedruk pomp

offshoretiger schreef: ma 21 okt 2019, 18:42 Ik heb geen info van de pomp, enke dat deze een 200 bar kop heeft en afkomstig van een hydraulische hogedruk motor die 1750 rpm doet op pto van een unimog.



Zoiets had ik gezien voor de motor.
Ik wil gewoon wat knutselen en uiteindelijk iets maken wat werkend en simpel is.
24V is een laatste optie.
Ik krijg de indruk dat dit een reiniger is voor bedrijfstoepassingen en dienovereenkomstige prestaties kan leveren. Een 'gewone' huis-tuin-en-keuken hogedrukreiniger heeft al gauw een vermogen van 1.000 tot 3.000 watt. Wat denk je dan te beginnen met een motortje van 1/7 PK?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: 12v DC motor 1750 rpm op hogedruk pomp

misschien is het een idee ook te kijken naar 48V systemen
Dat lijkt mij een beter begaanbaar pad. Maar neem alle bovenstaande kritiek ter harte; zolang je geen idee hebt van het werkelijke vermogen dat de pomp vraagt blijft het gissen. En gissen is missen.

Berichten: 82

Re: 12v DC motor 1750 rpm op hogedruk pomp

Naar 48 V gaan zal het inderdaad gemakkelijker maken een motor te vinden met meer vermogen, mocht het ueberhaupt al lukken enigszins in de buurt te komen van het nominale vermogen van bedoelde reiniger. Echter in een later bericht corrigeerde TS zichzelf met de opmerking dat 24 V een "laatste optie" was.....
Maar ook al zou TS uiteindelijk wel naar 48 volt willen gaan, dan nog brengt dat geen oplossing naderbij voor het (grote) aantal benodigde accu´s om zijn reiniger op nominaal vermogen te laten lopen. Het totale ´accu vermogen´ zal voor dit pomp vermogen hetzelfde blijven en derhalve ook het aantal accu´s. Alleen de serie-parallel configuratie daarvan, zal veranderen.

Reageer