Vocht i.c.m. DC motor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 9

Vocht i.c.m. DC motor

Beste leden,

Ik ben bezig met het produceren van een mini windturbine voor in de tuin (hobbymatig). Nu maakt deze windturbine gebruik van een 12V DC motor. Bij deze DC-motor wordt geen IP-waarde gegeven. Hieruit neem ik aan dat deze dus in geen enkele mate stof/waterdicht is.

Ik heb de mini mini windturbine zo ontworpen dat deze naar mijn idee spatwaterdicht (IP-44) is. Echter doordat het twee delen zijn, waarbij de rotor draait en de 'basis' stil staat krijg ik deze niet vochtdicht met behulp van een O-ring/pakking.

Vanuit gaande dat de constructie spatwaterdicht is en enkel vocht (uit de lucht) de DC motor kan bereiken.
Het vocht zal dan tussen de as van de motor en gat montage plaat reductorkast moeten (zie afbeelding).

In hoeverre zal de DC-motor hier last van ondervinden?

P.S. Ik weet dat deze mini mini windturbine bijna niks zal opleveren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vocht i.c.m. DC motor

Ik zie geen tekening.
Spatwaterdicht zal niet zo moeilijk zijn. Bouw er een behuizing omheen waar regenwater niet zomaar in kan binnendringen.
Het grootste gevaar is condens in de motorbehuizing. Zorg dus in ieder geval voor een waterafvoer aan de onderkant.

Berichten: 82

Re: Vocht i.c.m. DC motor

Vocht (uit de buitenlucht) is altijd 'slecht' voor een motor maar krijgt normaal gesproken wanneer de motor in bedrijf is, geen kans om binnen te dringen vanwege de hogere temperatuur binnenin. Voor stilstaan zijn speciale verwarmingselementen verkrijgbaar, om het vocht van de buitenlucht eruit te houden.
Maar gaat het hier bij deze windturbine eigenlijk niet om een generator? En zo ja, hoe wordt deze dan bekrachtigd? En hoeveel VA?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vocht i.c.m. DC motor

hbh schreef: di 22 okt 2019, 15:15 Maar gaat het hier bij deze windturbine eigenlijk niet om een generator?
Een DC motor met permanente magneet werkt vanzelf als generator als je hem "vreemd" aandrijft. Hoef je verder niks voor te doen.

Berichten: 82

Re: Vocht i.c.m. DC motor

Ja , dat was mij bekend maar was/ben er niet zeker van of TS daadwerkelijk een PMG heeft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Vocht i.c.m. DC motor

Zorg ervoor dat er bescherming tegen regen is , ook bij harde wind, zorg voor een afvoermogelijkheid van condenswater, en zorg voor goede ventilatie want dan zal eventueel condensvocht weer redelijk snel verdampen.
Echt lang zal dit molentje niet blijven draaien, maar dat geeft toch niet zo?

Berichten: 12.262

Re: Vocht i.c.m. DC motor

Een oplossing met domweg afvoer voor condenswater is denk ik wel het eenvoudigste, en zolang het ding regelmatig draait met bijbehorende verliezen (dus warmte-opbrengst) is vocht niet direct je grootste vijand... tenzij het hele gebeuren nogal gevoelig is voor corrosie.

Alternatief is hermetisch afsluiten waarbij je de as tussen de wieken en de motor door een lager haalt die bijvoorbeeld IP66 of IP67 bescherming biedt, maar dat wordt kostbaarder, en de rest van de behuizing moet dan ook aan die norm voldoen (bijvoorbeeld uitgaande stroomleidingen etc).

Berichten: 9

Re: Vocht i.c.m. DC motor

Bedankt voor jullie reactie. Ik kreeg geen notificaties via mijn e-mail binnen (die ik normaal gesproken wel krijg), vandaar mijn late reactie.

Het gaat inderdaad om een DC motor met permanente motor die door de wieken ronddraait, waardoor deze dus zoals klazon zegt 'vreemd' aangedreven wordt.

Ik zal de motor goede ventilatie geven om het condenswater zo snel mogelijk weer te laten verdampen.

Hermetisch afsluiten met een IP67-waardig lager zou ook een oplossing zijn, ik zal echter moeten kijken hoeveel zo'n lager zal gaan kosten. Uitgaande stroomleidingen zijn er niet, want de motor/generator zal zich in de zelfde ruimte bevinden als de accu.

Ik zal deze windturbine gaan 3D-printen en met de juiste instellingen zijn vrij complexe ruimtes waterdicht te printen en daar waar nodig zullen pakkingen/O-ringen worden gebruikt.

Berichten: 82

Re: Vocht i.c.m. DC motor

"Ik zal de motor goede ventilatie geven om het condenswater zo snel mogelijk weer te laten verdampen."

Condensvorming is vooral een probleem wanneer de generator stil staat, er derhalve geen "eigen" ventilatie is en er binnen in de motor ook geen warmte vrijkomt. Men kan dan eventueel kiezen voor installatie van een verwarmingselement (v.a. 10 W). In het Duits noemt men zo'n element heel toepasselijk: Stillstandsheizung.

Reageer