DC motor

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: DC motor

hbh schreef: di 19 nov 2019, 18:12 Integendeel, de kortsluiting vindt plaats op het moment dat de spoel zich niet onder een statorpool bevindt maar halverwege op weg naar de andere statorpool.
Dan kan ik alleen maar constateren dat je zo'n motortje nog nooit goed hebt bekeken. In het kader van de modelspoorhobby werk ik al 50 jaar met zulke motortjes en heb er ook al een aantal uit elkaar gepeuterd en ik ben heel zeker van mijn zaak.

Berichten: 3.902

Re: DC motor

hier een opengewerkt 5 polig DC motortje van een 12V caravan waterpompje (maas 10 dompelpomp)
elke spoel is gewikkeld over 2 benen en de koolborstels zitten aan de kant van de magneten.
dus 1 spoel wordt kortgesloten door 1 koolborstel op het moment dar die spoel de maximale flux heeft van de vaste magneet, dus inderdaad bij dphi/dt=0 levert spanning=0.
Bijlagen
Img_5645.jpg
Img_5644.jpg
Img_5643.jpg

Berichten: 3.902

Re: DC motor

hier nog wat netter getekend met de bijbehorende krachten. elk recht vlak stelt een spoel voor en elke kleur pijl stelt de kracht voor op de uiteinden van elke spoel.
Bijlagen
Image2.gif
Image1.gif

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: DC motor

Ja, en toen? Dit is precies wat ik vertelde. Alleen bekijk ik het meer vanuit de ijzeren ankerpolen. Die worden afwisselend noord- en zuidpool en worden daardoor afwisselend door de statorpolen aangetrokken en afgestoten. En die omkering van magnetische polariteit vind plaats als de ankerpool langs de statorpool passeert.

Berichten: 82

Re: DC motor

Xilvo schreef: di 19 nov 2019, 18:16
hbh schreef: di 19 nov 2019, 18:12 Daar waar de veldflux minimaal is en wat derhalve voor het omkeren van de stroom, de meest gunstige positie is i.v.m. vonken.
Flux beïnvloedt de zelfinductie niet en dus evenmin de neiging tot vonken.
Vonken (of neiging tot) bij een gelijkstroommotor wordt o.a. bepaald door de positie van de borstelhouders t.o.v. de polen, de zgn. 'borstel neutrale' positie. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de flux die de ankerstroom opwekt, de zgn. 'ankerreactie' wat resulterend, de veldflux lichtelijk van richting doet veranderen. Deze borstel positie kan men indien nodig, afgezien van correcties aanbrengen in de collector polen, verstellen. Derhalve speelt de flux hier wel degelijk een rol.
Overigens krijg ik de indruk dat enige punten uit de theorie voor gelijkstroom motoren en gelijkstroom generatoren op sommige momenten in deze discussie, door elkaar worden gehaald.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: DC motor

Het verschuiven van de borstelpositie kan alleen maar bij een motor die altijd in dezelfde richting draait.
Bij een motor die in twee richtingen moet draaien zou je een mechanisme moeten hebben dat bij elke richtingwisseling de borstels verschuift. Ik sluit niet uit dat zo iets bestaat maar ik heb er nog nooit van gehoord. De gebruikelijke manier om de ankerreactie te compenseren is het aanbrengen van hulppolen die worden omgepoold.

Dat de theorie voor motoren en generatoren door elkaar wordt gehaald is niet zo vreemd. Een draaiende gelkijkstroommotor gedraagt zich tegelijk als generator. Dat veroorzaakt de tegen-EMK die de stroom begrenst.

Overigens is al die theorie van fluxen en fluxvariatie niet nodig om aan een beginneling het werkingsprincipe van zo'n motor uit te leggen. Het simpele verhaal van magnetische aantrekking en afstoting volstaat. Als dat eenmaal is overgekomen kun je de rest er bij gaan vertellen.

Berichten: 3.902

Re: DC motor

klazon schreef: wo 20 nov 2019, 09:44 Ja, en toen? Dit is precies wat ik vertelde.
Een plaatje zegt meestal veel meer dan alleen woorden. in het plaatje kun je ook mooi zien hoe de kracht op elke spoel eruit ziet.

Reageer