Toestel schiet plots in brand

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Toestel schiet plots in brand

Dag allemaal

Enkele weken geleden kreeg van mijn medestudenten te horen dat een toestel in het labo plots in brand is geschoten.
Het toestel is een vrij oud toestel en heeft geen sluimerstand Er was enkel rook en vuur maar geen luide knal.

Situatie:
Het toestel stak wel in het stopcontact maar stond uit en niemand er in de buurt. Plots begon het te roken en vatte het vuur.

Ik vind het een vreemde situatie, maar ik ben dan ook geen elektriciën van beroep. Ik ben wel benieuwd naar wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Mijn vraag luidt dan ook: 'hoe kan dit gebeuren?'

Er is eerder diezelfde dag wel een stroomuitval geweest misschien heeft dat er iets mee te maken. Kan kortsluiting op dezelfde lijn niet de oorzaak zijn? Ik dacht dat kortsluiting voor overspanning kon zorgen in toestellen waardoor ze niet meer werken of ben ik verkeerd?




Groetjes

Autodidact1

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.784

Re: Toestel schiet plots in brand

Om wat voor toestel gaat het?

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: Toestel schiet plots in brand

Het enige dat ik weet, is dat het om een schudapparaat gaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.784

Re: Toestel schiet plots in brand

Dat biedt erg weinig houvast. Mogelijk is er water het apparaat binnengedrongen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Toestel schiet plots in brand

Op afstand is daar niets van te zeggen. Het minste wat nodig is om er iets zinnigs over te zeggen zijn foto's van het inwendige. En dan is het nog maar de vraag of dat wat oplevert. Het beste is om er een deskundige naar te laten kijken.

Berichten: 12.262

Re: Toestel schiet plots in brand

Vreemd voorval inderdaad, ik weet niet hoe oud 'oud' is, maar bij iets als een schudbad was 'uit' meestal ook echt 'uit'.