transformator

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

transformator

Ik ben niet elektrotechnische opgeleid maar kan wel redelijk logisch denken.
Mijn probleem:
Ik woon op de Philipijnen en heb een leuk solar systeem op het dak. 2x 21 panelen van 250 watt verbonden met 2 inverters elk 5Kw.
De stroom leverancier neemt het overtollig geproduceerde stroom af. Tot nu toe geen probleem. Echter de problemen komen als de panels lekker bezig zijn. Het voltage kan dan oplopen tot wel 265 volt. Er is nu een begrenzing ingesteld op 254volt maar het resultaat is dat regelmatig de inverters lang uitstaan door te hoog voltage.
Ook heb ik het idee dat mijn geproduceerde spanning niet weg kan. Tot aan de meter kan er geen probleem zijn , maar vermoedelijk wel daar achter. Vermoedelijk is de afname door derde ( buren ect.) vaak niet toereikend is om mijn productie af te nemen.
Mijn vraag nu is: A: Kan een transformator ook de door mij geproduceerde stroom terug zetten op het hoogspanning net.
B: Kan een transformator zo worden afgeregeld dat de geleverde spanning niet hoger of lager is dan 220 + of -10%
s'Nachts als de solar niet functioneert loopt de spanning soms op tot 260 volt en dat is niet best voor o.a. mijn koelkast of airco.
Wie kan mij antwoord geven op vraag A en B
Voordat ik iets vraag of zeg tegen de stroom leverancier wil ik wel weten of ik geen onzin uitkraam.
Bij voorbaat hartelijk dank voor de genomen moeite.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: transformator

De hier geschetste situatie wordt veroorzaakt door te hoge weerstand in het laagspanningsnet in jouw omgeving. Hierdoor ben je afhankelijk van het stroomverbruik uit je naaste omgeving, doordat verder weg gelegen gebruikers door de spanningsval over het laagspanningsnet alleen met een hogere spanning uit de inverters zijn te bereiken.
Met een transformator zou je je inverters wel aan de gang kunnen houden maar dan ontstaat er een onaanvaardbare hoge netspanning die schade bij andere gebruikers kan opleveren. Niet voor niets stoppen de inverters bij 254 V. Om te voorkomen dat beide inverters uitschakelen zou je op zulke momenten zelf een van de inverters kunnen uitschakelen; hopelijk wordt dan net geen 254 V bereikt en heb je nog de helft van de opbrengst. Je kunt natuurlijk wel zelf zoveel mogelijk stroom gebruiken tijdens de momenten van overschot.
De echte oplossing is wanneer het elektriciteitsbedrijf een transformatorhuisje bijbouwt dat bij jouw in de buurt staat. De spanningsnetten zijn ooit ontworpen op basis van het uitgangspunt dat nooit alle gebruikers tegelijk maximale stroom afnemen. Alleen wanneer veel mensen zonnepanelen hebben gaat dit niet meer op. Dan is er ineens wel bij alle gebruikers tegelijk sprake van maximale stroom(levering).
Wat betreft situatie B:
Als 's nachts - als er geen energie uit zonnepanelen komt - de netspanning toch zo hoog wordt, komt dat waarschijnlijk doordat er te weinig stroomgebruikers zijn in combinatie met een verhoogde netspanning. Omdat de netbeheerder ook weet dat de weerstand van het net te hoog is, verhogen ze mogelijk de netspanning aan het begin van het 230V-net om aan het eind genoeg over te houden.
Dit zou je wel met een eigen transformator kunnen oplossen.
Het lijkt erop dat ook overdag met die verhoogde netspanning wordt gewerkt en dat in combinatie met de zonnepanelen de boel uit de hand loopt. In dat geval zou de netwerkbeheerder de zaak mogelijk (tijdelijk) kunnen verbeteren door de netspanning uit de hun transformator (10 kV naar 230 V) wat te verlagen.
Ook hier is de echte oplossing echter een extra transformatorhuisje in het elektriciteitsnet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: transformator

Ik kan het verhaal van Olof onderschrijven. Elektriciteitsnetten zijn ontworpen op levering naar de afnemers, en vaak zijn ze al aan de zwakke kant.
De nominale spanning op de Filippijnen is 220V, (volgens wikipedia) dus 254 is al fors hoger.
De 254V waarbij de zonne-omvormers afhaken is gebaseerd op de Europese spanning van 230V +10%.
Het beste wat je kunt doen om uit de impasse te raken is gaan praten met het elektriciteitsbedrijf. Kijken wat die voor je kunnen en willen doen.

Berichten: 82

Re: transformator

Met alleen al het gegeven dat 'snachts de spanning oploopt tot 260 V en schade bij je kan aanbrengen heb je al een sterk argument in handen om verbetering te verlangen. Nederlandse netwerkbeheerders gaan de komende tijd miljarden investeren in hun infrastructuur, o.a. door de opkomst van zon energie. Van de andere kant weet jij ook wel dat, wat financiële middelen betreft, de Filipijnen geen Nederland is. Maar je hebt alle redenen om aan de bel te trekken en ja, er zijn technische oplossingen.

Berichten: 12.262

Re: transformator

Tja, maar dat is nederland. Ik weet niet waar in de filipijnen je woont, maar als het een beetje afgelegen is dan werkt het allemaal een beetje anders: de leidingen op het laagspanningsnet kunnen behoorlijk lang zijn (in nederland zit je meestal binnen een kilometer van het middenspanningsnet).

Misschien zetten ze er wat extra spanning op waardoor het bij gemiddelde belasting ongeveer goed zit, maar bij lage belasting een hoger voltage geeft. Dat kan zeker zijn als het wat oudere leidingen zijn die ooit bedacht waren voor een koelkast, tv en paar lampen, maar waar mensen opeens airco's en dergelijke aan gaan hangen - het zou me niet verbazen als gloeilampen zichtbaar minder fel worden als de airco of koelkast aanslaat.

Wat je zou kunnen doen bij structureel te hoge spanning: zelf een transformator in lijn met het lichtnet opnemen om het wat aan te passen. Als je bijvoorbeeld 10% lager wilt kun je domweg een 230 - 24 V transformator gebruiken. Ik weet niet precies wat je hebt liggen aan installatie daar, maar als het 1 fase is op 16 of 25 ampere is zo'n trafo niet idioot groot, duur of zwaar.

Je hebt ook transformatoren die automatisch een stabielere spanning leveren, die zul je ongetwijfeld wel kennen, meestal gebruikt voor 'gevoelige' apparatuur als computers, tv's en dergelijke. Deze zijn voor zover ik weet echter niet geschikt voor teruglevering naar het net vanuit zonnepanelen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: transformator

Je kunt wel een transformator inzetten om de spanning in je huis lager te krijgen, maar als je dat gaat doen om je zonnepanelen aan het werk te krijgen ga je de spanning bij de buren nog verder omhoog jagen. De enige echte oplossing is dat de netbeheerder het net aanpast.

Berichten: 12.262

Re: transformator

Je buren zullen er inderdaad niet blij mee zijn als je gaat terugleveren en daarmee de spanning opdrijft tot 265 volt oid.

Ik zie nu trouwens dat het zelfs 2 keer 5 kW is, dat lijkt me idioot veel om terug te leveren aan het net als niet-industriele klant.

Geen idee of de leidingen daar berekend zijn op (terug)levering van een dergelijk vermogen, ergens lijkt het me stug. Bovendien zal er een limiet zijn aan hoeveel je mag terugleveren en tot welke spanning je het mag opvoeren.

In nederland kan het wellicht wel, al moet je wel een hele grote installatie hebben om daadwerkelijk 10 kW te produceren... zou ook best een probleem kunnen zijn als je een enorme schuur in het buitengebied volhangt met panelen en dat ontdekt dat er eigenlijk maar 3x16A ligt :D

Berichten: 3.861

Re: transformator

De maximale netspanning die iemand aangeboden mag krijgen is 264VAC voor een 230V net. op die specificatie is ook normale consumenten apparatuur ontworpen. Maar gloeilampen hebben bij die spanning wel een sterk verkorte levensduur. Terugleveren aan het net is niet voor niets iets wat de elektriciteitsleveranciers liever niet zien. Netten verzwaren kost immers geld. Met steeds meer zonnepanelen lopen we in europa op een gegeven moment ook tegen dit soort problemen aan of tegen instabiliteiten in het net. doel is dan om geproduceerde energie zo locaal mogelijk weer te gebruiken.
Helaas is in jouw geval het probleem waarschijnlijk niet aan de energieleverancier aan te rekenen, maar het beperkt wel het vermogen wat jij terug kunt/mag leveren.

Berichten: 12.262

Re: transformator

Hier is het vrij strict - 207 tot 253 volt tussen iedere fase en nul, that's it qua tolerantie. Zeker geen 264, dat is de bovenste tolerantie (240V + 10%) in het VK, niet mainland europe. Nu zullen de meeste apparaten ook wel tolerant zijn voor het engelse maximum en die 264 volt verdragen, maar het mag niet uit het stopcontact in nederland komen.

Maar goed, dit verhaal speelt in de filipijnen. Geen idee waar je precies, maar je hebt er eilanden waar er 'zeg maar iets tussen 150 en 250 volt' uit het stopcontact komt, en wat het precies is verschilt soms per minuut ;)

Berichten: 3.861

Re: transformator

Die 264V wordt algemeen aangehouden voor alle consuenten producten zoals telefoonladers, TV, audioapparatuur etc als maximum spanning voor universal mains. (ons bedrijf zit in die markt) Voor scheerapparaten van bijvoorbeeld Philips gaan ze zelfs nog ruimer zitten (badkamertrafo's) Kan inderdaad best dat die 264V dan vanuit VK komt. Maar voor landen als de filipijnen zal het mij verbazen als die spec gehaald wordt, zeker als er teruglevering door derden gaat plaatsvinden. Dan wordt de maximale netspanning bepaald door de maximumbeveiliging van zolarconverters, dus essentieel dat die beveiliging er dan ook opzit, anders gaat het echt fout. Helaas voor de eigenaar kun je dan niet altijd het vermogen kwijt wat je graag zou willen.

Berichten: 3.861

Re: transformator

enig advies wat ik kan geven is zoveel mogelijk powerafname proberen te plannen als er veel zon is, zoals wassen, vaatwasser, stofzuiger, elektrisch koken, boiler voor douchen en elektrische auto laden. kortom vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar afstemmen.

Berichten: 12.262

Re: transformator

Andere optie is lokale opslag, afhankelijk van je verbruik. Zeker als je dingen als airco's hebt zou je eens kunnen kijken wat die in een avond+nacht verbruiken en die hoeveelheid in accu's op slaan. Een kWh oid aan accu's + inverter is niet idioot duur, en kan je zo 100 euro aan stroom per jaar besparen... in de situatie waarbij je niet meer terug kunt leveren en het verloren moet laten gaan.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: transformator

Benm schreef: di 10 dec 2019, 13:53 Andere optie is lokale opslag, afhankelijk van je verbruik. Zeker als je dingen als airco's hebt zou je eens kunnen kijken wat die in een avond+nacht verbruiken en die hoeveelheid in accu's op slaan. Een kWh oid aan accu's + inverter is niet idioot duur, en kan je zo 100 euro aan stroom per jaar besparen... in de situatie waarbij je niet meer terug kunt leveren en het verloren moet laten gaan.
Dat vind ik een redelijk optimistische schatting.
Stel dat je die accu elke dag volledig oplaadt, en snachts volledig ontlaadt (tot 0,0%) zonder verliezen. Dan heb je 365 kWh*0,2 = 73 euro per jaar die je 's nachts niet uitgeeft.
(ik weet niet wat stroom daar kost, dus een nederlands tarief gebruikt).

)Maar die accu krijg je niet elke dag vol,
)je krijgt hem niet elke nacht leeg,
)en hij slijt ook nog behoorlijk.
)1 kWh aan deepcycle accu (12V-90Ah) kost ook ruim 150,--, dan zit de omvormer er nog niet bij.
)En de kosten van de stroom om de accu op te laden zit er ook nog niet in.

Berichten: 3.861

Re: transformator

Die loodaccu kan dus maar hooguit 50% van zijn opgegeven lading per laadcyclus circuleren anders haal je nooit de levensduur van zo'n 750 cycli maximaal. Dan zit je op 750 x 12*90 x 0.5=400 kwh en dat kost je dan 150 euro voor een accu. dus ca 37ct per kwh. Dus voor het opslaan van je energie in zo'n accu betaal je nog meer dan het trekken van dezelfde hoeveelheid energie uit het net. Dat gaat hem niet worden dus.

Berichten: 12.262

Re: transformator

Ik bedoelde uiteraard een bruikbare kWh.

Loodaccu's lijken me niet de handigste keuze hier. De prijzen voor lithium accu's zijn flink teruggelopen, het schijnt dat VW minder dan 100 euro per kWh betaalt voor hun accu's. Dat's niet echt de consumentenprijs, maar die kant gaat het wel op. Met een beetje beheer haal je daar 1000 tot 2000 cycles van 80% uit.

Qua accuslijtage zit je dan echt wel onder het consumententarief, wat je kwijt bent aan afschrijving op de apparatuur om het aan te sluiten en te regelen is lastig in te schatten - geen idee hoe lang dat -echt- mee gaat, mogelijk net zo lang als het gebouw, mogelijk veel korter.

Reageer