omvormer van 60Hz naar 50Hz

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

omvormer van 60Hz naar 50Hz

Ik zoek een oplossing voor al mijn elektrische apparaten die ik vanuit Nederland wil meenemen naar de Filippijnen.
Het net aldaar levert 230V/60Hz en een Nederlandse espressomachine is daar na 2 maanden gebruik al 'overleden'.
Volgens een technicus is het interne verhittingselement doorgebrand.

Via Alopex Elektronica heb ik informatie gekregen over omvormers. Dergelijke vrij complexe apparaten zijn erg prijzig
(€ 600 - € 2400). Ik heb hier geen verstand van en weet dan ook niet of dergelijke apparaten de oplossing bieden.

Zijn er meer mensen die dit probleem herkennen en mogelijk opgelost hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: omvormer van 60Hz naar 50Hz

op weg naar een mogelijk oplossing heb je misschien iets aan de tekst onder alinea 'important conclusion'
https://www.answers.com/Q/Can_you_plug_ ... 0Hz_outlet

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: omvormer van 60Hz naar 50Hz

Ik kan niets met zekerheid zeggen over een apparaat dat ik niet ken maar verwarmingselementen worden doorgaans direct op de netspanning aangesloten met een bimetaaltje als thermostaat.

Zo'n verwarmingselement is volkomen ongevoelig voor de frequentie van de aangelegde spanning.

Kan het niet simpelweg toeval zijn dat het element daar bezweek? Of was de netspanning een zekere periode te hoog?

Veel apparaten kunnen gewoon op 50 of 60 Hz functioneren.

Berichten: 3.780

Re: omvormer van 60Hz naar 50Hz

50 of 60 Hz heeft eigenljk alleen maar invloed op de motoren die erin zitten en evt pompjes. op 60 Hz werken die sneller dan op 50hZ (60/50 om precies te zijn) maar een verwarmingselement heeft geen last van 50 of 60Hz. Het vermogen van een verwarmingselement is Vrms^2/R met R de weerstand van het element, dus dan is alleen de waarde van de spanning van belang en die blijft 230VAC. Dus als het element is doorgebrand dan is het Philippijnse net daar niet de oorzaak van.

Berichten: 12.262

Re: omvormer van 60Hz naar 50Hz

Het lijkt me ook sterk dat de frequentie zoveel invloed zou hebben op het verwarmingselement. Misschien wel op een pompje wat water door zo'n element stuwt wat bezwijkt waardoor het element uiteindelijk oververhit raakt.

Anderzijds denk ik aan domweg 'pech' - apparaten gaan soms gewoon snel kapot, ook als je ze in nederland zou gebruiken met onze nette netspanning en frequentie.

Berichten: 55

Re: omvormer van 60Hz naar 50Hz

Het verwarmingselement zelf heeft een "Ohmse" weerstand en dientengevolge is de stroom die er gaat vloeien niet afhankelijk van de netfrequentie. Waar de stroom wel afhankelijk van is, is de netSPANNING. Dat is iets om in de gaten te houden; vooral daar. Verder kan het doorbranden natuurlijk puur toeval zijn; niets heeft het enige leven. Wat je overige gereedschap betreft, bekijk goed wat de specificatie zegt over de frequentie. Eventueel lokaal gereedschap aanschaffen kon wel eens goedkoper zijn dan zo'n relatief dure omvormer te kopen.

Berichten: 2

Re: omvormer van 60Hz naar 50Hz

Dank jullie wel voor de uitleg. Het gaat mij niet alleen om het koffiezetapparaat maar om alle electrische apparaten die men met een verhuizing meeneemt. Van mixer tot koelkast en van boormachine tot tv, etc.
Is een frequentie omvormer dan een betrouwbare oplossing?
Of is er ook een andere oplossing mogelijk?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: omvormer van 60Hz naar 50Hz

Ga eerst na voor welke apparaten zo'n omvormer nodig zou zijn.
Voor veel (en misschien wel voor al jouw) apparaten maakt het absoluut niet uit.

Veel apparaten zijn ook zo ontworpen, het is veel efficiënter om een apparaat te fabriceren dat op beide frequenties werkt dan verschillende uitvoeringen voor verschillende markten te maken.
Voor andere apparaten maakt het sowieso niet uit, zoals voor een simpel koffiezetapparaat.

Berichten: 82

Re: omvormer van 60Hz naar 50Hz

Het volgende geeft je wat meer info:

https://wikitravel.org/nl/Elektrische_systemen

En wat betreft je vraag, waarom zou een kwalitatief goede frequentie omvormer niet "betrouwbaar" kunnen zijn?
Andere mogelijke oplossingen zie ik niet zo gauw. Van de andere kant, wanneer je (schijnbaar) gaat emigreren dan komt er na jaren ook een moment dat je apparatuur moet gaan vervangen. Zit je daar straks met een dure, werkloze frequentie omvormer. Of je moet die nieuwe spullen dan weer uit Europa gaan betrekken.....

Berichten: 12.262

Re: omvormer van 60Hz naar 50Hz

Het probleem zit hem eigenlijk vooral in apparaten met bewegende onderdelen, dingen als koelkasten, boormachines, wellicht ook wasmachines en dat soort zaken. En je digitale wekker op netstroom, die loopt bijzonder snel voor in een 60 Hz land (maar gaat er verder niet aan kapot).

Meestal staat ergens gewoon op wat het kan hebben aan ingangsspanning en frequenties. Dingen als een koffiezetter of TV zijn vaak iets als 220-240V, 50-60Hz. Sommige dingen werken ook op 110/120 volt, bijvoorbeeld adapters voor laptops of andere electronica, maar dat verschilt nogal per geval.

230V/60Hz is tamelijk ongebruikelijk, er zal weinig apparatuur specifiek voor die combinatie zijn gezien er echt maar een paar landen ter wereld zijn die dit gebruiken.

Reageer