Stroomgroepen koppelen lassen

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 270

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

Dunnere elektroden gebruiken, probeer eens 1,6 mm
Met een trafo op 220 volt gaat met een smeltpatroon van 16A prima, een B16 automaat springt er meteen uit als de elektrode plakt.
Een C16 werkt beter, maar daar moet je bedrading voor geschikt zijn.
Of overstappen op een inverter.

Berichten: 82

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

Volgens de fabrikant is de nominale spanning voor dit lasapparaat 230 V en dient deze aangesloten te worden op een groep met een "trage" zekering. Min of meer vergelijkbaar daarmee is een C-16 automaat.
Waarom deze C-16 automaat afwijkende bedrading zou moeten hebben t.o.v. een B-16, is mij niet geheel duidelijk.

Berichten: 454

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

AF8FDDE2-4407-46F4-AFF3-241F486CAD55.jpeg
Dit zijn de gegevens die op het lasapperaat staan

Berichten: 454

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

Ja ik kan er wel mee lassen .Maar alleenop de laagste stand .Zodra ik aan het wieltje draai om de amperes te verhogen slaat ook het schakelaartje sneller om .stopbeveiliger.Maar een c16 zou ik dus nog kunnen overwegen .Een dunnere electrode is dat niet ook voor dunner plaatmateriaal dan ?Het beste wat ik zelf kon bedenken en ook een beetje werkte .Dat was om het werkstuk met een brander voor te verwarmen tot een graad of 400 /500 .Dat scheeld natuurlijk ook .Dat doen ze ook met thermiet lassen van spoorrails .

Berichten: 59

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

Vreemd...ik las met een simpel lasapparaat van de bouwmarkt altijd zonder problemen op een groep van 16A. Elektrode tot 2,5 mm. Ouderwetse procelijnen zekeringen. Wellicht is dat het verschil.

Berichten: 82

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

johnny212 schreef: di 10 mar 2020, 14:57 Vreemd...ik las met een simpel lasapparaat van de bouwmarkt altijd zonder problemen op een groep van 16A. Elektrode tot 2,5 mm. Ouderwetse procelijnen zekeringen. Wellicht is dat het verschil.
Het zijn stenen zekeringen, met een porseleinen schroefkop. Maar je moet dan wel de uitvoering "traag" hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

Kun je geen invertertje vinden? Daarvan is het rendement heel wat beter dan van zo'n trafo (en DC last ook pakken beter dan AC).

Berichten: 270

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

vincentcius schreef: di 10 mar 2020, 13:45 .Een dunnere electrode is dat niet ook voor dunner plaatmateriaal dan ?
Nee hoor, je kan prima 6 mm lassen met 1,6 mm elektroden, je moet dan alleen stapelen. Meteen een mooie oefening. Lassen groter als +/- 6 mm worden bijna altijd gestapeld.

Berichten: 454

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

Oke kleinere electrode ook een optie dus .Zit wat in kost minder warmte.Ja dat stapelen snapte ik maar hij pakte niet beide zijde.Ja heb ooit op school mijn lasdiploma gehaald maar das toch al heel lang geleden :? :D

Berichten: 454

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

Kun je geen invertertje vinden? Daarvan is het rendement heel wat beter dan van zo'n trafo (en DC last ook pakken beter dan AC).
———————————————————————————-
Oke ja ik las vrij weinig .misch twee keer in het jaar .Dus om dan een heel nieuw lasapperaat aan te schaffen .Maar een inverter is dus beter.Ik wist eigenlijk niet dat er verschil zat in lasapperaten .Ik nam aan dat de energie die nodig js om metaal te kunnen smelten altijd hetzelfde zou moeten zijn .Maar er is dus blijkbaar wel verschil in apperaten

Berichten: 270

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

Vooral het starten gaat beter met een inverter.
Zijn je elektroden wel goed droog?

Berichten: 454

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

Oke nou wel een goede tip.Ja electrodes zijn altijd goed droog .Die bewaar ik altijd opde cv ketel :D

Berichten: 454

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

Nou ik heb een hoop goede tips gekregen .daar kan ik wat mee .Iedereen bedankt ;)

Reageer