Stroomgroepen koppelen lassen

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 454

Stroomgroepen koppelen lassen

Hoi beste forum gebruikers .Ik heb een vraag over electrode lassen.
Ik heb een electrode lasapperaat en ik wil iets lassen van 6 mm dik.Nou weten jullie vast wel dat dat ophuishoudstroom best wel een dingetje is .Kortom mijn schakelaar slaat iedere keer de stroom uit dus .En dan heb ik eigenlijk het lasapperaat nog op de laagste stand gezet .Dus een ampere of 20 .Het lassen gaat daardoor slecht met 6 mm dikte maar de stroom verhogen zou nog meer problemen geven .
Nou vroeg ik mij dus af of ik zeg maar 4 groepen zou kunnen koppelen doormiddel van verlengsnoeren .Dus zeg maar op iedere apparte groep .Woonkamer slaapkamer keuken een verlengsnoer in het stopcontact steken .Vervolgens alle snoeren koppelen aan een ingangs stekker .En dat vervolgens aansluiten op het lasapperaat.Dan zou ik toch 40 ampere moeten hebben toch ?Ik kon hier zo een twee drie niks over vinden op google :) vrg vincent

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

Het antwoord is simpel: groepen koppelen mag niet. Daarnaast is het de vraag of je hoofdzekering dat wel aankan.
Je zult een betere oplossing moeten verzinnen.

Berichten: 454

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

Oke maar zou het kunnen werken ?Tja een andere oplossing .Denk dat je dan niet veel meer kan doen om thuis te kunnen lassen.

Berichten: 270

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

Wat jij wilt gaat niet.
Maar, wat voor elektroden gebruik je, rutiel en 2,5 mm2?
Heb je een lastrafo of een lasinverter?
Automaten of smeltpatronen in je meterkast?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

vincentcius schreef: zo 08 mar 2020, 11:06 Oke maar zou het kunnen werken ?
Hangt van de situatie af. Wat voor aansluiting heb je, en hoe zien de groepen er uit?

Berichten: 454

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

3A68CFA0-AF0C-4BE0-BE22-7D96D80D29B7.jpeg
D5138EE5-5D68-4212-B4D9-6CA8EF4358F5.jpeg
F3BF557A-92FF-44B5-98E0-6A7DB9B5503F.jpeg
8E397EB0-E1AB-42F9-84E7-B04FD279E758.jpeg
98106C6C-B304-487F-AB43-AEF6C5FA5ECB.jpeg
Dit zijn de groepen en las info
Als het lasapperaat te veel stroom vraagt Dan slaat het kleine hendeltje in 1 groep naar boven

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

Naar boven? Het lijkt er opdat die dingen dan ondersteboven gemonteerd zijn. Normaal gaan ze naar boven aan en naar beneden uit.
Maar je hebt nog geen antwoord gegeven op de vraag wat voor aansluiting je hebt.

Berichten: 454

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

Sorry je hebt gelijk .Ik zei het verkeerd om .Zal even een foto maken van het electra schema bij de meter

Berichten: 454

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

57AEEC77-764C-4A68-852E-7BE7BC43DDF1.jpeg

Berichten: 454

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

Geen idee wat het allemaal betekent maar misch kun je het hieraan zien .vrg vin

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

Je hebt in ieder geval een 1-fasige aansluiting. Dan zal de hoofdzekering waarschijnlijk 35A zijn.
De automaten van de afgaande groepen zijn waarschijnlijk B16. Je zou de automaat waar je lasapparaat achter zit kunnen vervangen door een C16, zelfde aantal ampères, maar schakelt wat trager uit. En anders een C20, die is ook traag en 20A. Maar groter moet je niet gaan anders heb je kans dat je op een keer de hoofdzekering er uit blaast.
En een verzoek als je nog eens een foto plaatst, zorg dat die rechtop komt te staan. Nu liggen er een paar op zijn kant en dat leest lastig.

Berichten: 454

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

Haha oke ik was al blij dat ik ze kon plaatsen .Oke maar is dat makkelijk te doen dat vervangen .En is dat dan wel toegestaan .(legaal).
Er zullen neem ik aan wel wat you tube filmpjes over zijn .
Ja de hoofdzekering was volgens mij 35 .Dus ik zou zo en zo nooit de volle sterke van mijn lasapperaat kunnen gebruiken dan .

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

Hoeveel stroom trekt dat lasapparaat dan maximaal? Let wel op dat de stroom uit het net niet hetzelfde is als de stroom aan de laselektrode.
In Nederland mag een eindgroep maximaal 16A zijn, maar dat is een norm, geen wet.
Als de hoofdzekering 35A is kun je hoogstens een C20 plaatsen. Maar volgens de norm moet je dan ook de leidingen achter de automaat verzwaren. Die zijn normaal 2,5mm2, maar bij 20A moet je naar 4mm2.
En als je niet weet hoe dat allemaal moet, haal er dan iemand bij die het wel weet.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

Bel hiervoor gewoon een elektricien. Als je niet bekend bent met wat je doet, heb je alleen maar kans op ellende.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 55

Re: Stroomgroepen koppelen lassen

Dit apparaat hoort achter een zgn. "C" automaat te zitten. Volgens de specificatie zou 16 ampere dan in principe voldoende moeten zijn. In dat geval heb je ook geen dikkere bedrading nodig. Afgaande op de vragen die je stelt zou ik je willen adviseren deze automaat door een elektricien te laten vervangen. Voor een apparaat met een dusdanig hoog elektrisch vermogen, heb je sowieso een aparte groep nodig. Dus een 'eigen' kabel, direct van de C16 automaat naar het desbetreffende stopcontact voor het lasapparaat. Verder mag er dan niets op die groep zijn aangesloten! Maar dat weet de elektricien ook wel.

Reageer