Uirbreiden groepenkast

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Uirbreiden groepenkast

Hallo,

Ik heb wel ervaring met elektrotechniek (utiliteit) maar ben niet thuis in de regels betreft woningen

Ik heb een vraag betreft een bestaande groepenkast.
Dit betreft al een groepenkast met busboard techniek

Echter hier zitten nu:
1 Hoofdschakelaar
1 Aardlek
7 groepen

Nu komt er een fornuisgroep bij (2x 230v)

Moet ik nu de kast uitbreiden met een extra aardlek gezien het feit dat de huidige situatie al niet goed was.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Uirbreiden groepenkast

Er mogen maximaal 4 groepen achter een aardlekschakelaar. Dus nu is er al 1 aardlek te weinig.

Berichten: 2

Re: Uirbreiden groepenkast

klazon schreef: za 11 apr 2020, 12:55 Er mogen maximaal 4 groepen achter een aardlekschakelaar. Dus nu is er al 1 aardlek te weinig.
Ja dat dacht ik dus ook al .. dus bij de vorige bewoner is dit al misgegaan. ( dit is niet mijn woning)

Wil die mensen ook niet op teveel kosten jagen .. kastje met 8 groepen 2 aardlek en hoofdschakelaar kost al gauw 200 euro.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Uirbreiden groepenkast

Je hebt toch alleen maar een aardlekschakelaar en een kookgroep nodig? Dan ben je onder 100 euro klaar.

Berichten: 82

Re: Uirbreiden groepenkast

Een 'kookgroep' bestaat uit twee 16-A groepen. Daarmee komt je totaal op 9 groepen en heb je, tenminste wanneer je het volgens de regelen der kunst wil doen, 3 aardlekschakelaars nodig. Heb je meteen wat reserve voor eventuele toekomstige uitbreiding. Er van uitgaande dat er nog voldoende ruimte in je verdeelkast is. Anders wordt het een nieuwe behuizing.
Kun je misschien een foto plaatsen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Uirbreiden groepenkast

Ik twijfelde of een kookgroep voor 1 of voor 2 telt. Zelf heb ik vorig jaar een nieuwe groepenkast geplaatst met 3 aardlekschakelaars, 8 gewone groepen en 1 kookgroep.
Volgens de huidige inzichten "moet" je minstens 2 aardlekschakelaars hebben. De groepen moet je dan zo indelen dat de verlichting verdeeld is over de aardlekschakelaars zodat je niet helemaal in het donker zit als er een uitvalt.

Berichten: 82

Re: Uirbreiden groepenkast

Herstel: Een kookgroep of fornuisgroep wordt toch als 1 eindgroep beschouwd. (sorry Klazon) Zal wel te maken hebben met de 'gelijktijdigheidsfactor' d.w.z. je hebt normaal niet alle 4 zones gelijktijdig op 100% aan staan. Voor zo'n groep is er een uitbreidingsset beschikbaar, bestaande uit een aardlekschakelaar plus kookgroepautomaat, voor € 40,- Valt nog mee. Nu de vraag nog of daar plaats voor is.
Wat het plaatsen van je eigen kookgroep betreft, op die manier zou ik het ook hebben gedaan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Uirbreiden groepenkast

Wat mijn eigen kookgroep betreft, ik heb een nieuwe groepenkast gekocht die al op die manier was voorbedraad. En ik had geen enkele reden om daar iets aan te veranderen.

Reageer