Capacitive sensor - Magnetisme

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 29

Capacitive sensor - Magnetisme

Voor een hobby projectje heb ik een grote (450x450mm) metalen plaat die ik aanraak gevoelig wil maken.
Mijn eerste idee was om dit via een capacitive sensor te doen. Heb deze, icm arduino, al voor een ander projectje gebruikt en dit werkte uitstekend.
Ook te testopstelling werkte prima en de sensor (AT42QT1010 van Sparkfun) doet wat hij moet doen.
Totdat ik de plaat definitief bevestigde. Omdat er geen schroeven in de plaat mogen zitten, zit deze bevestigd met diverse magneten. Op het moment dat ik de arduino van stroom voorzie springt de AT42QT1010 direct naar "hoog", zonder dat ik de plaat aanraak.
De exacte invloed van magnetisme op de capacitieve sensor kan ik op internet niet echt vinden.
Heeft iemand een idee hoe dit (electrotechnisch?) op te lossen is? Kan je een plaat die met magneten bevestigd is überhaupt aanraak gevoelig maken dmv een capacitieve sensor?

Mocht er info ontbreken, laat het weten!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Capacitive sensor - Magnetisme

Het lijkt me dat een capacitieve sensor ongevoelig moet zijn voor magnetische invloeden.

Als je de plaat vasthoudt met magneten, wat is dan het andere oppervlak waar die magneten contact mee maken?
Zitten die magneten daar ook op vast via magnetische kracht of anders, gelijmd/geschroefd?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Capacitive sensor - Magnetisme

Doet me beetje denken aan een soort Hall effect misschien? Magnetisch veld icm electrisch veld Capicatieve sensor? Dat er een stroom gaat vloeien?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Capacitive sensor - Magnetisme

Voor het Hall-effect heb je een stroom nodig. Die is hier nauwelijks en daar is de werking van de sensor ook niet op gebaseerd.

Ik vermoed dat de plaat geleidend of in ieder geval capacitief contact maakt met waar hij op bevestigd is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Capacitive sensor - Magnetisme

Xilvo schreef: wo 13 mei 2020, 11:47 Ik vermoed dat de plaat geleidend of in ieder geval capacitief contact maakt met waar hij op bevestigd is.
Wellicht is dat zo.

Maar er zal toch een zeer kleine stroom verandering zijn bij capaciteit verandering? i=d(Cu)/dt. Dat is het principe van de sensor denk ik.

Een zeer kleine stroom kan kan sensor misschien foutief triggeren?

https://learn.sparkfun.com/tutorials/at ... rdware-hoo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Capacitive sensor - Magnetisme

Hij werkt door korte pulsen naar de elektrode te sturen. De vorm daarvan verandert als de capaciteit vergroot wordt en zo wordt aanraking of nabijheid waargenomen. Ik vermoed dat door de wijze van monteren de capaciteit ook zonder aanraking al te groot is.

Een plaat van 0,45 m in het vierkant is al behoorlijk groot. Als die ook nog eens capacitief verbonden is met waarop hij bevestigd is, dan kan ik me voorstellen dat hij altijd op "aan" staat.

Berichten: 29

Re: Capacitive sensor - Magnetisme

Xilvo schreef: wo 13 mei 2020, 10:52 Het lijkt me dat een capacitieve sensor ongevoelig moet zijn voor magnetische invloeden.

Als je de plaat vasthoudt met magneten, wat is dan het andere oppervlak waar die magneten contact mee maken?
Zitten die magneten daar ook op vast via magnetische kracht of anders, gelijmd/geschroefd?
Nee, deze zitten geschroefd op hout. De invloed daarvan zou (naar mijn mening) niets / nihil moeten zijn.

Xilvo schreef: wo 13 mei 2020, 12:03 Een plaat van 0,45 m in het vierkant is al behoorlijk groot. Als die ook nog eens capacitief verbonden is met waarop hij bevestigd is, dan kan ik me voorstellen dat hij altijd op "aan" staat.
Ik heb zojuist de plaat los gehaald van de magneten. De draad die aan de capacitieve sensor zit heb ik verlengd en gemonteerd aan de plaat. Wanneer de plaat (metaal) gewoon los op tafel (hout) ligt werkt het geheel perfect. Het zit dus blijkbaar niet in de grootte van de plaat zelf.



Inmiddels kan ik niet anders concluderen dan dat het aan de mageneten moet liggen (maar wellicht zie ik iets over het hoofd?)
Als dit zo is, snap ik het mechanisme echter niet: Hoe/waarom verstoord een magneet de capacitieve sensor?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Capacitive sensor - Magnetisme

Schroef de magneten los en leg de plaat met magneten er aan op de tafel, dan weet je of het echt aan die magneten ligt.

Ik kan het me nauwelijks voorstellen, maar je weet maar nooit.

Berichten: 29

Re: Capacitive sensor - Magnetisme

Update:
Uit vertwijfeling heb ik vanavond maar een tweede arduino bordje van stal gehaald en een breadboard en ben zelf een capacitieve sensor gaan bouwen (Inspiratie opgedaan op: https://www.hackster.io/costantinorizzu ... ard-3a5bf0)
Gekozen weerstand: 180k Ohm

Wat blijkt: Deze opstellen pikt het signaal wél op! (Nog niet getest op zaken als drift en zo)

Ik begrijp er niets meer van: Een breakout boardje van €8 doet het niet, onderdelen ter waarde van 8cent doen het wel...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Capacitive sensor - Magnetisme

Heb je nog geprobeerd of los op tafel met/zonder magneten verschil maakt?

Berichten: 29

Re: Capacitive sensor - Magnetisme

Xilvo schreef: ma 18 mei 2020, 08:45 Heb je nog geprobeerd of los op tafel met/zonder magneten verschil maakt?
Ow ja, dat was ik in de haast vergeten te melden: Alle magneten loshalen uit de plaat gaat niet lukken, die zitten gelijmd.
Wel heb ik de metalen plaat op tafel gelegd met enkele andere magneten er op. Resultaat: Werkte.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Capacitive sensor - Magnetisme

sfire184 schreef: ma 18 mei 2020, 12:52 Wel heb ik de metalen plaat op tafel gelegd met enkele andere magneten er op. Resultaat: Werkte.
Dus aan de magneten ligt het inderdaad niet.

Reageer