Stroomverbruik gehalveerd?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Stroomverbruik gehalveerd?

Volgens mijn jaaroverzicht is mijn stroomverbruik over een periode van twee jaar bijna gehalveerd. Kan dat wel kloppen? Is dat niet wat al te extreem? In die tijd ben ik wel overgestapt op spaarlampen en op een andere zuiniger koelkast.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Stroomverbruik gehalveerd?

Dat kan zeker kloppen.
Het is echter wel verstandig om op je jaaroverzicht te controleren of de gebruikte meterstanden “geschat” of “afgelezen”/“eigen opgave” zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Stroomverbruik gehalveerd?

Dank! Mooi om te weten. Het is eigen opgave.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Stroomverbruik gehalveerd?

Er kan een groot verschil in verbruik ontstaan door zuinige of juist slurpende apparaten te gebruiken.
Een aantal jaren terug moest ik flink bijbetalen voor het verbruik van elektriciteit. Achteraf werd dat veroorzaakt door een pc die vrijwel de hele dag aan stond om YouTube muziek te spelen. En als je dan niet in de gaten hebt dat er een 500 W voeding in zit..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Stroomverbruik gehalveerd?

andere zuiniger koelkast
Soms is een oude koelkast zo slecht, dat de compressor bijna continue aanstaat en zo is het energieverbruik dan tot wel 6 keer hoger dan een moderne koelkast; zo'n 360 kWh per jaar t.o.v. 60 kWh/jaar bij een prima moderne koelkast. Ik weet niet hoeveel lampen je hebt vervangen en hoe lang die gemiddeld branden, maar je zou zelf wat kunnen schatten. Een spaarlamp zit op ruwweg 20% van het energieverbruik van een gloeilamp en een ledlamp op zo'n 10%.
Kom je zo ongeveer aan de kennelijk bereikte besparing?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Stroomverbruik gehalveerd?

Ja bij zulke percentages is een halvering goed mogelijk. Ik keek er nogal van op, maar kennelijk maken spaarlampen en een goede koelkast zo'n verschil.

Berichten: 82

Re: Stroomverbruik gehalveerd?

Professor Puntje schreef: ma 01 jun 2020, 00:44 Ja bij zulke percentages is een halvering goed mogelijk. Ik keek er nogal van op, maar kennelijk maken spaarlampen en een goede koelkast zo'n verschil.
Wat minder wetenschappelijk benaderd: zolang de energieleverancier niet argwanend wordt kan de besparing eigenlijk nooit extreem genoeg zijn....
Maar ik begrijp de verwondering en denk dat je nog wel meer kunt besparen op apparaten die onnodig aan staan of lopen (bijv. cv pomp) of de gehele dag onnodig stand-by staan. Alle beetjes helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Stroomverbruik gehalveerd?

Als je theewater op het fornuis aan de kook brengt i.p.v. een waterkoker. En geen vaatwasser maar handwas doet met water uit de cv-ketel. Dan gebruik je wel (ongeveer) de zelfde hoeveelheid joules, maar de spaarlampen verschuiven de balans meer omdat het elektriciteitsaandeel van je totaal energieverbruik al minder is.
Dit in tegenstelling tot de gasloze huizen die elektrisch verwarmen, koken en autorijden. Daar besparen die lampen evenveel Joules, maar doen procentueel minder op de elektriciteitsrekening.

Met weinig gebruik van de tv/pc, geen airco in de zomer, warm water en koken op gas, was ophangen i.p.v. in de droger. Dan blijft er niet veel meer over dan de wasmachine, koelkast en verlichting.

Berichten: 454

Re: Stroomverbruik gehalveerd?

Dat klinkt goed professor .Beter laat als nooit natuurlijk maar waarom zo laat? Dacht dat gloeilampen eigenlijk niet eens meer verkocht werden .
Geloof dat led-lampen nog zuiniger zijn als spaarlampen . Ik koop ook altijd de AAAA + energie zuinige koelkasten .En die worden blijkbaar ieder jaar weer beter want de vorige was een stuk kleiner en ook AAAA+ Maar gebruikt net zo veel stroom als mijn grotere nu .Die Overigens ook nog extra vriesvakken heeft dus dat scheelt ook weer een extra rit naar de supermarkt .Ooh en wat ook nog een hoop zou schelen maar ik zelf eigenlijk ook nooit doe .Is de koelkast zo nu en dan ontdooien .Dat schijnt ook veel in het gebruik te schelen .
Wat ik trouwens ook echt zou kunnen aanraden is een snelkookpan .Ten eerste scheelt dat tijd 6 minuten ongeveer en dus ook nog een hoop gas.Of stroom natuurlijk als je elektrisch kookt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Stroomverbruik gehalveerd?

Een andere koelkast was problematisch vanwege de prijs (ben maar een arme sloeber) en vanwege het feit dat die slecht toegankelijk was vanwege in de doorgang staande rijen boeken- en platenkasten. Het vereiste een kleine verbouwing om de oude koelkast om te wisselen voor een nieuwere koelkast (overigens nog steeds een tweedehandsje).

Berichten: 270

Re: Stroomverbruik gehalveerd?

Vooral een oude koelkast is een grootverbruiker. De isolatie die in de wand zit, lost langzaam op.
Als je de beschikking over een kwh meter hebt, kan je het verbruik bijvoorbeeld één week meten.
Zorg er ook voor dat de koelkast zijn warmte kwijt kan, dus niet de ventilatie openingen blokkeren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Stroomverbruik gehalveerd?

Een paar jaar geleden toen ik een 40 jaar oude koelkast wilde vervangen heb ik het verbruik met een kWh meter gemeten en het verraste me juist dat die oude koelkast (Bendix, een duister merk) zo weinig verbruikte, ongeveer de energiezuinigste moderne categorie (A+++ geloof ik). Het leek me niet ondenkbaar dat de verbeterde energiezuinigheid een illusie uit de reclamewereld is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Stroomverbruik gehalveerd?

In mijn ervaring is dat geen illusie uit de reclamewereld. 6 jaar geleden hield ik al een jaar mijn maandverbruik bij. Toen begaf mijn 25 jaar oude bosch koelkast het. Gelijk ook maar de bijbehorende vrieskast vervangen. Mijn gemiddeld dagverbruik daalde acuut met bijna een volle kWh per dag.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Stroomverbruik gehalveerd?

Ik denk dat je het onderscheid tussen oud en gebrekkig moet maken. Veel oude koelkasten vertonen gebreken die het stroomverbruik flink kunnen verhogen. Voorbeelden hiervan zijn o.a. defecte thermostaat, weggelekt koelmiddel, rotte lagers, missende/kapotte deurrubbers, etc.
Niet al deze gebreken worden direct opgemerkt als zijnde een kapotte koelkast, maar kunnen het verbruik wel enorm verhogen.

Berichten: 454

Re: Stroomverbruik gehalveerd?

Professor Puntje schreef: di 02 jun 2020, 12:16 Een andere koelkast was problematisch vanwege de prijs (ben maar een arme sloeber) en vanwege het feit dat die slecht toegankelijk was vanwege in de doorgang staande rijen boeken- en platenkasten. Het vereiste een kleine verbouwing om de oude koelkast om te wisselen voor een nieuwere koelkast (overigens nog steeds een tweedehandsje).
Ja ik kan me daar inderdaad wel wat bij voorstellen .Ik heb zelf ook niet super veel geld .
Maar je moet het eigenlijk zo zien dat het een van de beste investeringen is die je kunt doen .Je hebt je koelkast er misch wel na 1 jaar al weer uit en daarna ga je er eigenlijk geld aan verdienen .Hoop mensen denken vaak dat het duurder is om iets nieuws te kopen en wachten tot hun oude apparaat is versleten .Dit is echter een eeuwige zonde.Behalve als je iets huurt waar de stroom all inclusief is .
Maar een ander mooi voorbeeld is eigenlijk Een beeldbuis - televisie.
Zo n ding eet meestal ongeveer 120watt per uur .Dezelfde tv met led technologie heeft zo en zo een super mooi scherm in vergelijking met een beeldbuis .Maar verbruikt ook maar 30 watt ongeveer.Een led televisie kost ongeveer 300 euro .En dat is waarschijnlijk ook wat je aan het eind van het jaar terug krijgt.Beetje afvankelijk hoeveel tv je kijkt natuurlijk.Mijn advies gooi het oude eruit :D

Reageer