Knipperend LEDje

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Knipperend LEDje

Professor Puntje schreef: ma 29 jun 2020, 14:05 Het woord "meetbaar" is hier relevant omdat in de video van John Chang ook metingen verricht worden. Een goede voltmeter heeft een extreem hoge inwendige weerstand waardoor minieme stroompje al een meetbaar resultaat kunnen geven. Het laten branden van een LED vergt uiteraard meer.
John Chang houdt het ene meetsnoer vast, de proefpersoon de andere. De proefpersoon zegt "I feel it in my whole body, I feel it in my leg", en de omstanders niet, dus er moet een stroom met een sterkte in de orde van 1 mA door zijn lichaam lopen die binnenkomt via het meetsnoer. (1)

Omdat de proefpersoon de elektriciteit in zijn lichaam voelt ligt het voor de hand om de multimeter als stroommeter te gebruiken, want stroom heeft een relatie met perceptie. Maar op de beelden hieronder is te zien dat de multimeter in de stand van gelijkspanningsmeting staat. Hij heeft een schuifschakelaar met vier standen: V~, V=, A, Ω. Op de beelden lijkt de schuifschakelaar op stand 2 te staan, dus gelijkspanningsmeting, V=. Een gemiddelde digitale voltmeter heeft een ingangsweerstand van 10 MΩ; die zou bij 1 mA een spanning van 10 kV moeten aangeven, en toch geeft het display 0,03 V aan (de draaiknop van het bereik staat op 2 V). Er zal dus wel 10 kV over de meter staan, maar in de vorm van wisselspanning die verborgen blijft in de stand van gelijkspanningsmeting.

John Chang combi x.png

Ik ben ook wel nieuwgierig wat dat andere meetapparaat is, dat de fysicus Simpson heeft meegenomen. Het is voorzien van een snoer met een probe, die Simpson bij de buik van John Chang houdt. Misschien is het een meter van de elektrische veldsterkte, maar hij heeft een raar bedieningspaneel en blijkbaar kwam er geen vermeldenswaardig resultaat uit.

John Chang combi2x.png
(video)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Ik heb daar net ook nog eens naar gekeken en ik kan er geen wijs uit worden hoe de zaak daar geschakeld is. Ik dacht op zeker moment zelfs twee meters tegelijk in beeld te hebben. Zal nog eens kijken. ;)

Edit: Ah! - ik zie dat je het andere apparaat nu zelf ook ontdekt hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Ik heb toch even een oude multimeter (met buizen) uit mijn kelderbox opgeduikeld om een en ander te proberen, maar het apparaat is kennelijk defect en de probe werd loeiheet. Wel reageerde de aanwijzingen van het apparaat er heel duidelijk op of ik de meetpennen al dan niet aanraakte. Het lijkt mij waarschijnlijk dat je met een goede multimeter gebruikt als voltmeter ook wel zulke effecten kan verkrijgen, maar dat kan ik bij gebrek aan goed werkende apparatuur nu niet testen. Dat een proefpersoon zegt "het" in zijn hele lichaam of been te voelen, betekent niet zo veel. Dat kan makkelijk op suggestie en/of verwachtingen berusten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Knipperend LEDje

Professor Puntje schreef: ma 29 jun 2020, 23:08 Dat een proefpersoon zegt "het" in zijn hele lichaam of been te voelen, betekent niet zo veel. Dat kan makkelijk op suggestie en/of verwachtingen berusten.
In een wetenschappelijk onderzoek moet zoiets beter worden uitgevoerd, maar in de video zijn de spiertrekkingen toch wel overtuigend genoeg dat ik wel geloof dat er echt elektrische prikkeling is met een stroom in de orde van 1 mA. (Waarschijnlijk afkomstig uit de schoen).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Zag je dat ook bij het experiment met de meters?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Knipperend LEDje

Nee, in dat fragment zie ik geen spiertrekkingen, ik hoor alleen de mondelinge beschrijving die de proefpersoon geeft. Die beschrijving is niet aarzelend, maar gedecideerd "Oh, I feel it in my whole body, 0.3, I feel it in my leg, sh*t". En dat zegt hij terwijl de gemeten spanning nog steeds laag is, 0.3 volt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

In het spirituele wereldje voelt men van alles, vandaar mijn bedenkingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje



Geen batterij of uitgebreid elektronisch circuit meer nodig?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Knipperend LEDje

Leuk idee. Je hoeft nu alleen nog maar een prototype te maken voor John Chang: eentje die hij onopvallend kan bedienen, die hoge spanningen genereert, en die werkt bij proefpersonen op schoenen. Je kunt ook denken aan het piezoelement van een keukenaansteker maar die maakt een knallend geluid.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

John Chang zelf is al overleden. Maar het is interessant om uit te zoeken hoe je zulke effecten met bestaande apparatuur kunt opwekken. Hier nog een video:



Vraag is alleen of het menselijk lichaam de stroompjes goed genoeg geleid...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Ik heb de bestelde multimeter inmiddels in huis, en als ik bij de stand wisselspanning een van de meespennen beet pak meet ik allerlei spanningen tussen ca. 2 en 0,1 V. Dus vraag ik mij af hoe bijzonder dat nu eigenlijk is....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Knipperend LEDje

Raak de ingang van een versterker aan, je hoort een brom. Lichtnet. Zelfde bron.
Plus frequenties die je net kunt horen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Dat weet ik, maar het gaat mij hier om in de video gedane metingen aan John Chang. Ik zal nog even terugzoeken hoe groot die spanningen ook al weer waren...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Ik heb ook even buiten gemeten, en daar zijn gemeten wisselspanningswaarden veel lager. Het zullen dus vermoedelijk inderdaad van het lichtnet en van elektrische apparatuur afkomstige stoorspanningen zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Knipperend LEDje

Professor Puntje schreef: do 02 jul 2020, 22:45 .. als ik bij de stand wisselspanning een van de meespennen beet pak meet ik allerlei spanningen tussen ca. 2 en 0,1 V. Dus vraag ik mij af hoe bijzonder dat nu eigenlijk is....
Als je de video in detail bekijkt (zie rode pijltjes op de foto's van het onderstaande bericht) dan staat de multimeter op gelijkspanningsmeting, niet wisselspanningsmeting, denk ik.
jkien schreef: ma 29 jun 2020, 20:54 Op de beelden lijkt de schuifschakelaar op stand 2 te staan, dus gelijkspanningsmeting, V=. ... Er zal dus wel 10 kV over de meter staan, maar in de vorm van wisselspanning die verborgen blijft
VV.png
stand 2 betekent gelijkspanning

Reageer