Knipperend LEDje

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Knipperend LEDje

Is het natuurkundig gezien mogelijk dat twee mensen (zonder verdere hulpmiddelen) ieder een pootje van een LED beethouden en dat die LED dan eventjes gaat knipperen?

En zo nee - zou een van de twee betrokkenen dan een verborgen elektrisch apparaatje bij zich kunnen dragen dat via radiogolven of geleiding via zijn lichaam, arm en hand het LEDje doet knipperen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Knipperend LEDje

Het klinkt een beetje zoals de goocheltruc met deze vingerhoedjes, is dat wat je bedoelt?


Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje



Vanaf 1:20.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Knipperend LEDje

Feit is dat een ledje enkele milliAmpere nodig heeft om op te lichten, en
omdat het een diode is heeft het ook een drempel spanning, afhankelijk van de kleur, bijv 1,5 Volt.

Als dat niet aanwezig is zal de led niet oplichten, het is niet veel wat nodig is,
maar het moet er wel zijn.

Dus in deze filmpjes moet die stroom en spanning ergens vandaan komen.
En er zijn vele mogelijkheden om dat te bereiken, met deze lage stromen en spanningen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Knipperend LEDje

John Chang zal een elektrische generator in zijn schoenzool hebben ingebouwd, met de ene elektrode onder de zool, de andere elektrode erboven, en een aan/uit schakelaar die hij met zijn teen bedient.

In een andere youtubevideo maakt iemand iets dergelijks van goedkope onderdelen (hoogspanningsgenerator voor een luchtionisator), wat een hoge gelijkspanning en lage stroom oplevert. (video)

In de video van John Chang is het lampje een tweekleuren-LED, dat zijn twee antiparallelle LEDs, en de stroomsterkte is 0,03 A (de multimeter gaf 0,03 aan). John Chang heeft dus een wisselspanningsgenerator in zijn schoenzool, en als de frequentie vrij hoog is (100 kHz) dan mag de andere persoon zelfs op rubberen schoenzolen staan. Net als bij een spanningzoeker gaat het lampje dan toch branden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Knipperend LEDje

0,03A lijkt me onwaarschijnlijk. Dat kan dodelijk zijn. Bij een spanningzoeker is de stroom veel kleiner, in de orde van micro-amperes.

Berichten: 3.780

Re: Knipperend LEDje

Hoogfrequente stroom is veel minder een probleem omdat die vooral langs de huid loopt. Dus lijkt me de kans groot dat hij inderdaad een HF generator in zijn schoenen heeft. en een efficient ledje brand al bij een paar mA en dat voel je nog nauwelijks.Daarnaast hebben ook een kleur ledjes nog een zenereffect antiparallel dus laat een HF wisselspanning ook die branden.

Berichten: 3.780

Re: Knipperend LEDje

Ook wel gek dat je nergens op het filmpje zijn schoenen of voeten te zien krijgt zegt mij eigenlijk al genoeg.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Knipperend LEDje

klazon schreef: za 27 jun 2020, 10:17 0,03A lijkt me onwaarschijnlijk. Dat kan dodelijk zijn. Bij een spanningzoeker is de stroom veel kleiner, in de orde van micro-amperes.
Goed, de betekenis van 0,03 op de multimeter is erg onduidelijk. [EDIT] Bovendien zie ik nu dat het display kort daarvoor 0,3 aangeeft, wat nog dodelijker zou zijn als stroomsterkte. Misschien gaf de multimeter een spanning van 0,03 volt aan.

Maar een andere aanwijzing in de video is de helderheid waarmee de ouderwetse LED brandt. Dat wijst volgens mij toch minstens op 5 mA. In een andere video veroorzaakt John Chang spiercontracties in de ledematen, dat vereist toch ook minstens 5 mA. (1)

De spanningzoeker noemde ik om aan te geven dat de truc nog steeds zou werken als John Chang en de proefpersoon op isolerende zolen zouden staan. Als de capaciteit van de persoon naar aarde 100 pF is, is de impedantie 10 kΩ bij 100 kHz.(2) Een stroomsterkte van 10 mA is dan realiseerbaar zonder hoge spanning, met simpele electronica.

John Chang hield ervan om zijn toverkracht te demonstreren met natuurkundeproefjes: bodem uit een fles slaan

Een tragisch Sylvia Millecamdetail is misschien dat de filmmaker, Jim McMillan, zich in het begin van de video als een trouwe volgeling door John Chang liet behandelen aan zijn oogprobleem, dat hij later in de video met een ooglapje rondliep, en tenslotte in 2013 overleed aan kanker.(3,4)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Knipperend LEDje

jkien schreef: za 27 jun 2020, 11:57 Goed, de betekenis van 0,03 op de multimeter is erg onduidelijk.
Die hele video is onduidelijk. Je krijgt nergens goed te zien wat ze aan het doen zijn en de camera zwabbert voortdurend heen en weer waardoor het lastig is om je op een bepaalde plek te concentreren.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Even voor de duidelijkheid: ik heb zelf ook grote bedenkingen bij de video, vandaar dat het mij enkel gaat om de vraag of het knipperen van de LED door een verborgen apparaatje dan zijn veroorzaakt. Kennelijk kan dat als John Chang schoenen aan had. Maar ik weet niet of hij tijdens het LED-experiment schoenen aan had. Zijn er ook manieren om de LED te laten knipperen als hij tijdens het LED-experiment geen schoenen droeg?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Knipperend LEDje

Professor Puntje schreef: za 27 jun 2020, 14:08 Zijn er ook manieren om de LED te laten knipperen als hij tijdens het LED-experiment geen schoenen droeg?
Ja, hij kan natuurlijk in zijn lichaam allerlei elektronica en bedrading geimplanteerd hebben. Maar vanuit hem gedacht zou het comfortabeler zijn om de schoenentruc gebruiken.

johnchang3.png
De sandalen van John Chang tijdens vuur maken

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Het is bekend dat hij tijdens de controle zijn onderbroek aan heeft gehouden, dus daar kan een apparaatje verstopt hebben gezeten. Als dat tenminste voor een metaaldetector onzichtbaar zou zijn geweest. Kun je een dergelijk apparaatje bouwen dat een metaaldetector niet ziet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Knipperend LEDje

Waar zou hij de twee elektrodes in zijn onderbroek moeten plakken? Hij zal daar alleen zijn eigen kruis elektrocuteren. De andere persoon die zijn navel aanraakt zal niets voelen van die zelfelektrocutie.

De ene elektrode moet contact maken met zijn lichaam, de andere met de aarde, dus de beste plek voor de generator is de schoenzool. Anders wil de stroom niet door het lichaam van de andere persoon. Als hij beide elektrodes op zijn eigen lichaam plakt elektrocuteert hij alleen zichzelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Voor meer info over zijn schoenen zie dit draadje: https://originaldao.com/viewtopic.php?f ... 9741#p9741

Reageer