Welke is een goede multimeter?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Welke is een goede multimeter?

In de video van DiodeGoneWild wordt ook zo'n supergoedkoop metertje getest en dat bleek heel aardige meetresultaten op te leveren, maar het binnenwerk was knudde. Dus voorlopig staat voor mij de Voltcraft nog op nummer 1. Vanavond om klokslag twaalf uur hak ik de knoop door welke multimeter ik aanschaf. :mrgreen:

Berichten: 3.777

Re: Welke is een goede multimeter?

Binnen werk is gewoon een goede print. Ik heb meerdere van die metertjes en gaan al jaren mee, eentje kan ik me niet eens meer herrinneren wanneer ik die heb gekocht. (kan ook aan mijn geheugen liggen natuurlijk)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Welke is een goede multimeter?

Professor Puntje schreef: di 30 jun 2020, 14:03 liefst moet je er ook ... minieme stroompjes mee kunnen meten.
Om de kleinste stroomterktes te meten zou je de multimeter eigenlijk op het laagste spanningsbereik moeten zetten. Als je bijvoorbeeld zo een goedkope (<10 euro) chinese multimeter op basis van de DT830 chip gebruikt in de 200 mV stand dan meet de multimeter uiterst kleine stroomsterktes. De ingangsweerstand is 1 MΩ, dus als hij 200 mV aangeeft is de stroom 200 nA. De resolutie in die stand is 0,1 mV, wat overeenkomt met een stroom van 0,1 nA. (DannyElectronics)

blob1.png
Onder de zwarte blob zit de DT830 chip

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Welke is een goede multimeter?

Professor Puntje schreef: di 30 jun 2020, 20:56 In de video van DiodeGoneWild wordt ook zo'n supergoedkoop metertje getest en dat bleek heel aardige meetresultaten op te leveren, maar het binnenwerk was knudde. Dus voorlopig staat voor mij de Voltcraft nog op nummer 1. Vanavond om klokslag twaalf uur hak ik de knoop door welke multimeter ik aanschaf. :mrgreen:
Dan zou ik ook even op eleshop.nl kijken wat die aanbieden in je prijsrange.
Goede merken zijn ook uni-t en Brymen. En als je echt goed wilt zou ik altijd voor Fluke gaan, maar daar betaal je wel voor.

Waar je nog op kan letten:
True RMS is handig als je signalen wilt meten die geen perfecte sinus zijn.
Het aantal counts op je display bepaalt het grootste getal dat je kan zien. Budget gaat vaak tot 1999 (met een punt dus idem 19.99 199.9etc). De betere gaan tot 5999 9999 of hoger.
De snelheid. Is vaak niet gespecificeerd maar duurder is vaak beter. Als het steeds 4 seconden duurt voor je meetwaarde gestabiliseerd is, dan gaat dat snel vervelen.
De veiligheidsklasse: als je er aan het 230V net mee wilt meten, dan wil ik minimaal CatIII-600V.
Meetsnnoeren: vast of los. Los is fijner, dan kan je er nog eens wat anders insteken. De goedkoopste meters bebben soms geen goede 4mm banaanstekkers met de juiste lengte en uitsparing voor normale geisoleerde 4mm banaanstekkers.
Sommige goedkope meters hebben geen AC-Amperemeting, maar alleen DC.
Meetsnoeren: goedkoop is pvc isolatie, beter is siliconen.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Welke is een goede multimeter?

jkien schreef: di 30 jun 2020, 22:58
Professor Puntje schreef: di 30 jun 2020, 14:03 liefst moet je er ook ... minieme stroompjes mee kunnen meten.
Om de kleinste stroomterktes te meten zou je de multimeter eigenlijk op het laagste spanningsbereik moeten zetten. Als je bijvoorbeeld die goedkope (<10 euro) chinese multimeters op basis van de DT830 chip gebruikt in de 200 mV stand dan meet de multimeter uiterst kleine stroomsterktes. De ingangsweerstand is 1 MΩ, dus als hij 200 mV aangeeft is de stroom 200 nA. De resolutie in die stand is 0,1 mV, wat overeenkomt met een stroom van 0,1 nA. (DannyElectronics)


blob1.png
Onder de zwarte blob zit de DT830 chip
Maar stroom meet je normaal door je meter in serie met het object te zetten. Dan is die 1Mohm weerstand niet zo handig...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Welke is een goede multimeter?

CoenCo schreef: di 30 jun 2020, 23:00 Dan zou ik ook even op eleshop.nl kijken wat die aanbieden in je prijsrange.
Goede merken zijn ook uni-t en Brymen. En als je echt goed wilt zou ik altijd voor Fluke gaan, maar daar betaal je wel voor.
Als ik dat daar op die site zie krijg ik direct zin mijn elektronica hobby weer op te pakken. ;) Maar ik heb daar helemaal geen tijd voor....

Berichten: 3.777

Re: Welke is een goede multimeter?

jkien schreef: di 30 jun 2020, 22:58 Om de kleinste stroomterktes te meten zou je de multimeter eigenlijk op het laagste spanningsbereik moeten zetten.
exact. Ook dat heb ik een keer uitgeprobeerd met die meter van de action. en het werkt. je kunt inderdaad dan nog veel kleinere stroompjes meten. punt is alleen dat de impedantie die daartussen zit niet nauwkeurig gedefinieerd is. Maar voor proefjes om stromen via het menselijk lichaam te meten waar dit naar mijn vermoeden voor gebruikt gaat worden [1], gezien de correlatie met andere topics is dat ook niet zo belangrijk of het +/-10% nauwkeurig is.

[1] viewtopic.php?p=1139573#p1139573

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Welke is een goede multimeter?

Interessante tip, maar dat werkt toch niet enkel met een goedkope multimeter?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Welke is een goede multimeter?

Professor Puntje schreef: di 30 jun 2020, 13:21 Dan staat deze momenteel met twee punten aan top:

https://www.bol.com/nl/p/multimeter-dig ... oductTitle
Die is het geworden, heb 'm net besteld! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: Welke is een goede multimeter?

Misschien juist te laat, maar als (voormalig) storingstechnieker kijk ik zelfs niet naar een voltmeter als het geen analoge is.
Voor mij was toen de reactiesnelheid (het naaldje dat uitslaat) veel belangrijker dan de preciese waarde te kennen.
Ik heb er vele versleten (door te vallen, verkeerd te meten, ergens achterlaten) zoals de linkse op deze (gehotlinkte) foto (een Elix met redelijk wat meetopties), maar steeds dezelfde teruggekocht, en dus niet veranderd van merk of model.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Welke is een goede multimeter?

Best mogelijk dat ik later ook nog een analoge multimeter koop, want ik hou van oude apparaten. Maar ik wilde nu snel een eenvoudig en degelijk metertje aanschaffen zodat ik in elk geval weer wat kan meten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Welke is een goede multimeter?

Het kopen van een analoge meter is nog niet zo eenvoudig. Ik probeerde dat laatst, maar Conrad heeft ze bijv. niet meer.
Sommige zaken gaan gewoon niet met een digitale meter zoals afregelen op een maximum of zo. Soms is er dan wel een extra schaaltje dat met streepjes een analoog beeld geeft, maar die meters hebben meestal ook automatische bereikomschakeling. Dan flipt die aanwijzing toch weer alle kanten op.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Welke is een goede multimeter?

Tegenwoordig zijn scopes zo goedkoop (hobby vanaf 50€ goede 2 kanaals vanaf €250) dat het niet meer interessant is om analoge meters te maken denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Welke is een goede multimeter?

Een oude tweedehands scoop heb ik ook nog in de kelderbox staan, maar die moet ik nog testen.

Het door king nero geadviseerde metertje ziet er interessant uit maar kan ik enkel nog maar op veilingen vinden....

Berichten: 1.816

Re: Welke is een goede multimeter?

Heb ook een Volcraft, doet het al jaren. Heeft ook een computer uitgang, zodat je over tijd een grafiek kan zien. Soms best handig.
Voor de rest, bij hobby is 1 % best wel ok.

Reageer