Welke is een goede multimeter?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Welke is een goede multimeter?

Die is het geworden, heb 'm net besteld!
Voor dat geld een prima ding.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Welke is een goede multimeter?

Heb hem al in huis, en ben er heel tevreden mee.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Welke is een goede multimeter?

CoenCo schreef: di 30 jun 2020, 23:04
jkien schreef: di 30 jun 2020, 22:58
Professor Puntje schreef: di 30 jun 2020, 14:03 liefst moet je er ook ... minieme stroompjes mee kunnen meten.
Om de kleinste stroomsterktes te meten zou je de multimeter eigenlijk op het laagste spanningsbereik moeten zetten. Als je bijvoorbeeld zo een goedkope (<10 euro) chinese multimeter op basis van de DT830 chip gebruikt in de 200 mV stand dan meet de multimeter uiterst kleine stroomsterktes. De ingangsweerstand is 1 MΩ, dus als hij 200 mV aangeeft is de stroom 200 nA. De resolutie in die stand is 0,1 mV, wat overeenkomt met een stroom van 0,1 nA.
Maar stroom meet je normaal door je meter in serie met het object te zetten. Dan is die 1Mohm weerstand niet zo handig...

Ik heb nu een aardig voorbeeld. Een vandegraaffgenerator (vdgg) hoort thuis in het hoofdstuk statische elektriciteit.
Ik heb mijn multimeter gebruikt om een speelgoed-vdgg, de fun fly stick (ffs), door te meten. De multimeter wijst aan dat de ffs slechts 1 volt levert, maar dat komt door de voor dit doel lage inwendige weerstand van de voltmeter, 1 MΩ. De multimeter blijkt de kortsluitstroom van de ffs niet goed te kunnen meten als de multimeter in een stroom-meetstand staat: de gemeten stroomsterkte fluctueert tussen 0 en 1 μA, wat nauwelijks significant is omdat de resolutie van stroommeting 1 μA is. Een vdgg is in principe een stroombron, want hij transporteert op de rubberband per seconde een vaste hoeveelheid lading omhoog, en de kortsluitstroom is de stroom die hij in elke situatie probeert te leveren. De multimeter kan de kortsluitstroom daarom beter meten als hij in een spannings-meetstand staat: 1,20 volt bij 1,00 MΩ betekent een stroomsterkte van 1,20 μA met twee significante cijfers. Als de kortsluitstroom van de ffs 100 keer kleiner was geweest had de multimeter hem nog steeds kunnen meten.

De stroomsterkte blijkt gelijk te blijven als ik een weerstand van 10 GΩ in serie met de multimeter zet, wat bevestigt dat de ffs een stroombron is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Welke is een goede multimeter?

Ah - mooi!

Reageer