Zoek uitleg over een scoop

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Zoek uitleg over een scoop

Naar aanleiding van Professor Puntje's vraag rond multimeters, wil ik terug een oud project van me oppikken.
Mijn werk situeert zich voornamelijk rond lasverbindingen. Met de nieuwste generatie lasposten heb je allerlei soorten boogregimes, die niet meer een continue DC-spanning of -stroom zijn maar gemodificeerde waveforms.

Ik zoek een scoop (maar ik heb hier zelf geen ervaring mee!) die een spanning kan meten (de secundaire op de laspost), die snel genoeg kan volgen voor kHz waveforms, die een waarde kan uitmiddelen over een bepaalde tijd (dit is een belangrijk punt voor mij), en eventueel een ampère-tang die hetzelfde kan doen, dus met aansluiting op een scope om een visueel signaal te krijgen. Indien mogelijk, één die beide signalen terzelfdertijd kan visualiseren.
En graag dit alles voor zowel DC- (van spannings- en stroombronnen) als voor AC-stromen (van stroombronnen).

1) Is wat ik vraag, uberhaupt mogelijk?
2) Zo ja, wat raden jullie mij aan naar omkadering (uitleg, gevaren, gebruik, randvoorwaarden, lid worden van een electronica-club, ...)
2) Kunnen jullie eventueel een toestel aanraden?

Berichten: 1.816

Re: Zoek uitleg over een scoop

Heb ook een Volcraft, doet het al jaren. Heeft ook een computer uitgang, zodat je over tijd een plaatje kan zien. Soms best handig.
Voor de rest, bij hobby is 1 % best wel ok.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Zoek uitleg over een scoop

Ik gebruik (o.a.) een RIGOL DS1102E. Het is een redelijk professioneel apparaat dat een bandbreedte heeft tot 100 MHz.
100 MHz heb je voor jouw toepassing niet nodig. Daarom zou ik zijn goedkopere broertje DS1052E kiezen die tot 50 MHz gaat.
Middelen is niet iets wat oscilloscopen goed kunnen, maar als je de sweep heel langzaam zet, meet je de topwaarde over een langere periode. Mogelijk levert dat de info op die je wilt zien.
Om AC-stroom te kunnen meten heb je een stroomtrafo nodig. Dat kan een simpele kleine ringkern trafo zijn waar de te meten kabel een keer doorheen gaat en de 230V-wikkeling wordt afgesloten met bijv. een 50ohm-weerstand. De spanning over die weerstand kun je direct met de scoop meten.
DC-stroom meten is lastiger. Dat zou met een hall generator kunnen. Ik heb er geen ervaring mee.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Zoek uitleg over een scoop

Een rigol ds1054z lijkt een van de goedkoopste scopes die al een waveforms plugin heeft.
Als je in de handleiding: https://static.eleshop.nl/mage/media/do ... ide_EN.pdf
naar pagina 6-64 gaat, zie je al een aantal van de ingebouwde mogelijkheden.

Er zijn voldoende probes beschikbaar die zowel AC-A als DC-A kunnen meten. Die zijn alleen duurder dan de scope zelf.

Berichten: 3.780

Re: Zoek uitleg over een scoop

er zijn ook mooie USB oscilloscoopjes die je op je laptop kunt aansluiten. voordeel daarvan is dat je je laptop gebruikt als scherm en voor dataverwerking. dat maakt het goedkoper met ook als voordeel postprocessing.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: Zoek uitleg over een scoop

Thanks voor de tips.
@CoenCo, ik heb dit eens vluchtig doorgenomen, ziet er wel interessant uit.
@ Olaf, wat is een "sweep" ?
@ Hans, heb je een merk of een specifiek model dat je aanraadt? ik zie door de bomen het bos niet, en ik weet op dit ogenblik ook helemaal niet welke (merk-specifieke) opties of functionaliteiten voor mij belangrijk zijn, zie mijn eerste post.

Berichten: 3.780

Re: Zoek uitleg over een scoop

Nee helaas heb ik geen advies voor merk omdat ik zelf niet zo'n ding heb, maar ik weet wel van mensen die hem bij mij op het werk gebruikten een paar jaar terug en je kon er verrassend veel mee voor weinig geld omdat er veel minder inzit dan bij een complete scoop. Helaas geen details van.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Zoek uitleg over een scoop

@ Olaf, wat is een "sweep" ?
Met een sweep bedoel ik de horizontale afbuiging. De snelheid daarvan bepaalt de details (snel) en de meettijd (langzaam).
Een usb-scoop die Hans noemt is wat lastiger werken, doordat het over meer schakels loopt. Veel geld bespaart dat volgens mij niet.

Reageer