Vreemde schakeling

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Vreemde schakeling

Iemand vroeg mij of ik een defecte print van de airco van een oude Jaguar na wilde kijken.
Bij het bestuderen van de componenten viel mij iets op dat ik nog nooit gezien heb:
Image1.jpg
De rode strepen zijn van mij, en geven de nauwelijks zichtbare printsporen aan. D3 is een 1487 SMD diode, R86 is een weerstand van 0,0 Ohm. Dit laatste lijkt wat vreemd, maar ik kan mij prima voorstellen dat zo'n SMD oplossing makkelijker te hanteren is dan een ouderwetse draadbrug. Maar de diode en de weerstand zijn parallel geschakeld! Over de diode meet ik dus ook 0,0 Ohm, vanzelfsprekend in beide richtingen.

Ik kan mij geen nuttige functie voorstellen voor deze mij vreemde combinatie. Heeft iemand een out-of-the-box idee?

Berichten: 3.780

Re: Vreemde schakeling

Ik denk dat ze dit gebruiken als een soort ROM programmerfuncie. Zo kun je met dezelfde print meerdere functies realiseren door aan kleine aanpassing in de componentplaatsing. Met R86 heb je een verbinding, zonder R86 heb je een diode. Blijkbaar zijn er dan 2 varianten van deze print waarbij de schakaling bv al of niet een extra spanning moet maken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Vreemde schakeling

Maar dan kan je in zo'n geval toch beter kiezen om de ene keer die diode te plaatsen en de andere keer de weerstand?
Als dit de verklaring is, moet het productieproces zo zijn, dat het om onduidelijke redenen handiger is na de altijd te plaatsen diode al dan niet de weerstand toe te voegen voor het de oven in gaat.

Maar, het zou een verklaring kunnen zijn.

Berichten: 3.780

Re: Vreemde schakeling

Dat lijkt mij ook. Een diode parallel met een kortsluiting heeft in ieder geval technisch geen toegevoegde waarde volgens mij. Maar soms spelen nog andere niet technische redenen mee in dit soort gevallen, bv dat een klant niet toestaat dat er nog een layout of component wijziging plaatsvindt omdat er dan weer opnieuw vrijgave proeven gedaan moeten worden of van dat soort technisch niet logisch lijkende redenaties. Dus redenen zijn niet altijd technisch van aard. Dat maken wij bij ons in de semiconductor industrie maar al te vaak mee. Of er wordt gewoon een onlogische beslissing genomen. Dat komt ook nog wel eens voor met alle tijdsdruk die er altijd is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Vreemde schakeling

Op allaboutcircuits.com wordt gezegd dat de opdracht voor de printplaatassemblage soms wordt verstrekt voordat de ontwerper het functioneren van een bepaald optioneel onderdeel volledig heeft onderzocht. Dat onderdeel wordt dan wel geassembleerd, maar door de nulohmweerstand los te solderen kan het onderdeel relatief eenvoudig aan- of uitgeschakeld worden.

Berichten: 49

Re: Vreemde schakeling

Het is inderdaad een brug en hier worden tegenwoordig dit soort "weerstanden" voor gebruikt omdat de pick-and-place machines nou eenmaal niet zo goed meer met draadjes om kunnen gaan. :D
En het is nu eenmaal goedkoper om één print layout te maken en daar alle onderdelen op te zetten voor de verschillende versies dan voor elke versie een andere print en assemblage lijn te maken.

Reageer