omhullende

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.540

omhullende

Weet iemand de expressie voor de omhullende van de uitwijking van een quasi staande golf?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: omhullende


Gebruikersavatar
Berichten: 4.540

Re: omhullende

Ja, maar ze gaan hierbij uit van gelijke amplitude van beide lopende golven.
Bij een quasi staande golf heeft de gereflecteerde golf een lagere amplitude zodat er er onvolledige buiken en knopen ontstaan
met 'onvolledig' bedoel ik, buiken: niet 2A maar A+B en knopen: niet 0 maar A-B
Quasi staande golf.png
Quasi staande golf.png (7.41 KiB) 2751 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: omhullende

Ik verklaar alleen hoe de term heet: envelop (jij noemt het omhullende kan ook maar is verwarrend). Je kunt een upper and lower envelop hebben. In het artikel staat geen algemene formule. Dit verschilt per situatie lijkt me.

Even intuitief:

Naar mijn weten moet je een product zien te krijgen in de vorm van:

sin(a)*sin(b)+sin(c)*sin(d)

of gecombineerd met cos. Waarbij de de laagste frequentie overeenkomt met de envelop.

Maar dit weet ik niet zeker puur intuitief op ervaring.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.540

Re: omhullende

ik begrijp wat je bedoelt met laagste frequentie voor de envelope bij een gemoduleerd signaal.
Hier hebben we de superpositie van twee staande golven waarbij de omhullende envelope (het staande golfpatroon is symmetrisch), afhangt van de positie x (uitgedrukt in λ)
k=2π/λ
de omhullende expressie moet dus een plaatsfunctie zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: omhullende

Is het niet zo dat er een faseverschil moet zijn? Op die manier ontstaan er onvolledige buiken.

Vergeet ook maar. Ik ben iets sneller met reageren dan denken. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.540

Re: omhullende

Nou, ik zit even te denken..
Als bijvoorbeeld een heengaande lopende spanningsgolf op een transmissielijn aan het uiteinde in fase wordt gereflecteerd, is er een spanningsbuik op het uiteinde van de lijn. Als een heengaande spanningsgolf aan het uiteinde in tegenfase wordt gereflecteerd,is er een spanningsknoop op het uiteinde.
Als er ten gevolge van reflectie een extra fasedraaiing optreedt, wordt het totale staande golfpatroon gewoon een beetje naar liks of naar rechts verschoven waarbij de afstand tussen een knoop en de eerstvolgende buik uiteraard λ/4 blijft. Dit heeft echter geen invloed op de amplitude van een buik of knoop. Deze worden alleen bepaald door de amplitude van beide lopende golven.
Mij gaat het nu om de wiskundige expressie die het amplitudeverloop van de staande golf als functie van de plaats beschrijft.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.540

Re: omhullende

Als de frequentie cosωt en sinωt in reactie do 23 jul 2020, 18:35 wordt weggelaten is het dan niet gewoon (A+B)cos(kx)+(A-B)sin(kx)?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.540

Re: omhullende

amplitude altijd positief!
abs[(A+B)cos(kx)+(A-B)sin(kx)]

Gebruikersavatar
Berichten: 4.540

Re: omhullende

zo dan..
staande golfamplitude over het bereik 0..lambda.png
staande golfamplitude over het bereik 0..lambda.png (11.1 KiB) 2676 keer bekeken

Reageer