Spanningsomvormer

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Spanningsomvormer

Ik heb onderstaande spanningsomvormer gekocht om een oude Amerikaanse toongenerator te kunnen gebruiken:

https://www.bol.com/nl/p/spanningsomvor ... 127760689/

Om te bekijken of die het goed doet heb ik de spanningen tussen de aansluitpunten van de 110 V uitgang gemeten. Dat levert:
spanningen.png
spanningen.png (5.4 KiB) 3945 keer bekeken
Klopt dat wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Spanningsomvormer

De 220V verdwijnt als ik de stekker voor de voeding v/h apparaat andersom in het stopcontact steek! :shock:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.981

Re: Spanningsomvormer

De twee verticale sleuven zijn de aansluiting voor de (110 V) spanning en de ronde opening is die voor de randaarde.
Het zal een autotrafo zijn, met een wikkeling voor 220 V die halverwege afgetakt is voor 110 V.

Eén kant van de 220 V aansluiting ligt aan nul, dus nagenoeg gelijk aan de randaarde. Dan krijg je precies wat je beschrijft.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Spanningsomvormer

Dus dat hoort zo en kan geen kwaad?

Berichten: 82

Re: Spanningsomvormer

Het gaat erom dat de toongenerator 110 V voeding krijgt, ongeacht de positie van de stekker voor de voeding van het apparaat. En dat laatste gebeurt naar eigen zeggen. No worries!
Bij een stopcontact van de huisinstallatie meet men t.o.v. aarde ook 220 V (230 V) en vervolgens met omgedraaide meetpennen 0 V. Of in omgekeerde volgorde natuurlijk, afhankelijk van hoe men begint te meten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Spanningsomvormer

OK - Dank!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.981

Re: Spanningsomvormer

Ik neem wel aan dat de generator een randaarde stekker heeft of anders op z'n minst goed geïsoleerd is?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Spanningsomvormer

De generator heeft inderdaad een randaarde stekker.

Technicus
Berichten: 1.165

Re: Spanningsomvormer

hbh schreef: ma 24 aug 2020, 16:55 Het gaat erom dat de toongenerator 110 V voeding krijgt, ongeacht de positie van de stekker voor de voeding van het apparaat. En dat laatste gebeurt naar eigen zeggen. No worries!
Bij een stopcontact van de huisinstallatie meet men t.o.v. aarde ook 220 V (230 V) en vervolgens met omgedraaide meetpennen 0 V. Of in omgekeerde volgorde natuurlijk, afhankelijk van hoe men begint te meten.
Ik zou daar niet te makkelijk over doen.
Als het 110V apparaat een netfilter heeft, dan zitten daar kleine condensatoren in tussen fase en aarde, (en ook tussen nul en aarde). Als die ontstoorcondensatoren zijn uitgelegd op een nominale netspanning van 110V, en deze omvormer daar nu 220V op zet, dan kan je raden wat er gebeurt.
De gevolgen zitten ergens tussen een verkorte levensduur en vlammen+rook.

Daarnaast is het goed om even te checken hoe die toongenerator aan zijn klok komt. Als daarvoor de 60Hz van het net gebruikt wordt, dan zou het kunnen dat hij met 50Hz netspanning de verkeerde frequenties produceert. Waarschijnlijk zit er gewoon een quartz elementje in, maar je weet het nooit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Spanningsomvormer

De spanningsomvormer die ik eerst gebruikte en die bij de generator hoorde viel van ouderdom uit elkaar, daarom heb ik een nieuwe spanningsomvormer aangeschaft. Maar die oude spanningsomvormer werkte ook met een "autotransformator".

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Spanningsomvormer

Ik moest nog wel even een stekker vervangen maar de generator werkt nu weer met de nieuwe spanningsomvormer.

Berichten: 82

Re: Spanningsomvormer

Xilvo schreef: ma 24 aug 2020, 17:22 Ik neem wel aan dat de generator een randaarde stekker heeft of anders op z'n minst goed geïsoleerd is?
Die Amerikaanse 110 V stekker van de toongenerator heeft geen 'randaarde' maar een aparte (ronde) aardpen. Vandaar dat je drie gaten ziet bij het 110 V stopcontact: 2 in de vorm van een sleufje plus een rond gat. De generator is derhalve in ieder geval wel geaard!

Berichten: 82

Re: Spanningsomvormer

CoenCo schreef: ma 24 aug 2020, 17:45
hbh schreef: ma 24 aug 2020, 16:55 Het gaat erom dat de toongenerator 110 V voeding krijgt, ongeacht de positie van de stekker voor de voeding van het apparaat. En dat laatste gebeurt naar eigen zeggen. No worries!
Bij een stopcontact van de huisinstallatie meet men t.o.v. aarde ook 220 V (230 V) en vervolgens met omgedraaide meetpennen 0 V. Of in omgekeerde volgorde natuurlijk, afhankelijk van hoe men begint te meten.
Ik zou daar niet te makkelijk over doen.
Als het 110V apparaat een netfilter heeft, dan zitten daar kleine condensatoren in tussen fase en aarde, (en ook tussen nul en aarde). Als die ontstoorcondensatoren zijn uitgelegd op een nominale netspanning van 110V, en deze omvormer daar nu 220V op zet, dan kan je raden wat er gebeurt.
De gevolgen zitten ergens tussen een verkorte levensduur en vlammen+rook.
De omvormer zet geen 220 V op de toongenerator maar 110 V, zijnde de spanning waarvoor deze is ontworpen. Ook in het geval men de voedingsstekker van de omvormer omkeert.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.981

Re: Spanningsomvormer

hbh schreef: ma 24 aug 2020, 22:06 Die Amerikaanse 110 V stekker van de toongenerator heeft geen 'randaarde' maar een aparte (ronde) aardpen.
Precies wat ik schreef. Waarom zou je dat geen randaarde kunnen noemen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.981

Re: Spanningsomvormer

hbh schreef: ma 24 aug 2020, 22:19 De omvormer zet geen 220 V op de toongenerator maar 110 V, zijnde de spanning waarvoor deze is ontworpen. Ook in het geval men de voedingsstekker van de omvormer omkeert.
Hij kan, afhankelijk van hoe de 220 V stekker is ingeplugd, 220 V over een condensator in het netfilter zetten, indien aanwezig.

Reageer