Klei draaitafel bouwen

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 454

Klei draaitafel bouwen

Ik had op het grofvuil een oud golfkarretje gevonden waar een motortje op zat die op een 12 V accu werkt .Nu wil ik de motor gebruiken om een klei draaitafel van te maken .Aangezien ik niet afhankelijk wil zijn van een auto accu zou ik deze graag willen aansluiten op een Adapter .Nu had ik Er twee gevonden in de kringloop .Eentje van 13,5 V 2300 mA en ook eentje van 12 V 2100mA . Nu verving ik mijn media box en zag dat daar ook een Adapter op zat maar dan van 14 V en 4.1 Ampère Uitgang gelijkstroom zie foto .
3EF9BBBA-F624-466A-8736-6DD4A0C08018.jpeg
Kun je een 14 V adapter aansluiten op een 12 V motor ? Zie foto motor .
B9E65F07-8CEB-4BB7-8972-97FE49E11A86.jpeg
.Ik zag ook dat er op het snoer van de adapter dit dingetje zit .zie foto .
8FBC4E38-B8DE-437D-9B43-5AE0C70240B4.jpeg
.Ik heb eigenlijk geen idee wat dat is .Een zekering misschien .Kan ik dat er gewoon afknippen ? Ook zou ik om wat meer vermogen te verkrijgen de twee sterkste adapteren koppelen .Kan dit ook gewoon ook al verschillen de vermogens wat ? Ik denk dat de kleitafel hooguit drie kwartier achter elkaar zal draaien .

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Klei draaitafel bouwen

Meer info over de motor? Vermogen, stroomwaarde.
Omdat hij uit een golfkarretje komt vermoed ik zomaar dat het vermogen veel groter is dan je nodig hebt. En dan heb je vanwege de hoge aanloopstroom een vrij zware voeding nodig.

Berichten: 454

Re: Klei draaitafel bouwen

Mijn beste er staat niet veel meer op de motor dan het merk nog . Zie deze foto.
5E64C609-A6D9-4622-A9EA-803B507DE7CC.jpeg
Het enigste plaatje met info stond al op de andere foto 12 V .
Aan de rechter kant van deze foto zitten drie lampjes .Nu heb ik al getest met de 13.5 volt Adapter van 2300 mA en dan begint i wel te draaien .Ook gaat er dan 1 lampje branden van de drie .Een rekensom zou kunnen zijn dan dat de normale standaard accu drie keer zo sterk zou moeten zijn .Ook kan ik um vrij gemakkelijk tegen houden .Vandaar dat ik dus meer interesse kreeg in de 14 V Adapter Van 4,1 Ampère .
Maar ik vroeg mij dus af of dit schadelijk zou zijn voor de 12 V motor .
Meestal is een accu toch ook niet precies 12 volt ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Klei draaitafel bouwen

Ik zie elders dat die Powacaddy motortjes zo'n 200 watt consumeren.
Bij 12 volt is dat dan ruwweg 17 A. Je kan het motortje wel laten draaien op 12V 4A, maar dan is er heel weinig koppel. De kans dat de voeding de geest geeft, of oververhit raak, of niet werkt omdat de beveiliging aan gaat als je deze voor ook die 14V voeding veel te zware motor gaat gebruiken is niet gering.

Maar dat de motor de geest geeft vanwege die 14 volt (die toch al in zal storten onder de veel te zware belasting) is onwaarschijnlijk.

Berichten: 454

Re: Klei draaitafel bouwen

Oke dat is inderdaad ook wel iets waar ik nog niet aan gedacht had .De beveiliging voor oververhitting . Nu zal die waarschijnlijk niet heel lang aan een stuk draaien en zou het misschien net genoeg zijn voordat i heel warm word.

Dus een paar volt meer voor een motor is niet echt schadelijk?
Ook niet na langer gebruik of zo .

En waar is dat kleine ronde dingetje eigenlijk voor dat op de draad ligt van de Adapter ? Er staat EL op .
047BC2DE-08BF-4AF3-8560-7225B99980A9.jpeg

Berichten: 3.780

Re: Klei draaitafel bouwen

Ik zie 2 problemen:
1) Een adapter kan nooit die hoge aanloopstroom leveren en zal daardoor gelijk n overcurrent protectie komen met als gevolg vrijwel geen uitgangsstroom dus zeker onvoldoende om de motor aan te laten lopen
2) Voor een klei draaitafel heb je een nauwkeurige toerentalregeling nodig, dus zul je die ook nog moeten toevoegen of hergebruiken van het golfkarretje

misschien dat in combinatie met de toerentalregeling de aanloopstroom vanuit de powersupply beperkt is dus wel werkt.

Berichten: 454

Re: Klei draaitafel bouwen

Klopt voor probleem 1 wilde ik meerdere Adapteren koppelen .

Probleem twee .De toerental regelaar van het golfkarretje Kon ik inderdaad nog gebruiken .
En inderdaad bij te veel wrijving waarbij de motor stopte moest ik eerst weer de toerental regelaar terug zetten naar het begin .
Maar dat was dan wel met de aller lichtste adapter .

Berichten: 3.780

Re: Klei draaitafel bouwen

vincentcius schreef: vr 18 sep 2020, 11:30 Klopt voor probleem 1 wilde ik meerdere Adapteren koppelen .

Probleem twee .De toerental regelaar van het golfkarretje Kon ik inderdaad nog gebruiken .
En inderdaad bij te veel wrijving waarbij de motor stopte moest ik eerst weer de toerental regelaar terug zetten naar het begin .
Maar dat was dan wel met de aller lichtste adapter .
meerdere adapters parallel zetten kan niet zomaar. die dingen hebben namelijk een elektronische spanningsregeling die het vermogen regelt wat de converter moet afgeven om de spanning op de gewenste waarde te houden. 2 adapters hebben vanwegen tolerantie nooit dezelfde uitgangsspanning dus als je die parallel zet dan is er maar 1 aan en de andere uit. pas bij hoge loads gaan ze dan wat meer gelijkmsatig stroom leveren van wwre de serieweerstand van je snoer. En als een adapter uit is dan heeft hij problemen om zijn eigen converterchip van voeding te voorzien en gaat dan waarschijnlijk contimue in shutdown en weer opstarten. Tevens heb je kans op oscillerende uitgangsspanning omdat de interne feedback niet ontworpen is voor 2 adapters parallel. Het kan goed gaan, maar is een pure gok.

De aanloopstroom bij een niet draaiende DC motor kan wel de 10voudige stroom zijn, maar dat kun je dus oplossen met de toerentalregelaar.

Berichten: 454

Re: Klei draaitafel bouwen

Potverdorie het zal ook nooit es van een leien dakje gaan.
En zou het wel kunnen als je twee precies dezelfde adapters zou hebben ?
Op zich is deze al twee keer zo sterk als die andere twee .Dus deze werkt wel redelijk . Ik zou um natuurlijk als het echt niet werkt op de accu van mijn zonnen panelen kunnen zetten .Maar ik vraag me af of i die niet snel leeg zal trekken .

Berichten: 3.780

Re: Klei draaitafel bouwen

vincentcius schreef: vr 18 sep 2020, 20:11 Potverdorie het zal ook nooit es van een leien dakje gaan.
En zou het wel kunnen als je twee precies dezelfde adapters zou hebben ?
Op zich is deze al twee keer zo sterk als die andere twee .Dus deze werkt wel redelijk . Ik zou um natuurlijk als het echt niet werkt op de accu van mijn zonnen panelen kunnen zetten .Maar ik vraag me af of i die niet snel leeg zal trekken .
Ik denk dat je beter 1 power supply kunt kopen van het juiste vermogen. voor led strips heb je powersupplies van 12V tot wel 500watt.

Berichten: 454

Re: Klei draaitafel bouwen

Je bedoeld ongeveer zoiets als dit ?
https://www.123-3d.nl/Mean-Well-voeding ... gIHxvD_BwE

Berichten: 3.780

Re: Klei draaitafel bouwen

vincentcius schreef: vr 18 sep 2020, 22:12 Je bedoeld ongeveer zoiets als dit ?
https://www.123-3d.nl/Mean-Well-voeding ... gIHxvD_BwE
zoiets ja, maar 150 watt is misschien nog te weinig als de motor 200 watt is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Klei draaitafel bouwen

Deze is meer geschikt en maar een paar euro duurder. Je zal er wel een goede veilige behuizing omheen moeten maken als je in een natte omgeving gaat werken.

Berichten: 454

Re: Klei draaitafel bouwen

Hoi besten bedankt deze info had mij normaal weer een paar dagen gekost.
Dat is inderdaad voor een paar euro meer geen slechte koop en een stuk sterker.
Het was in de eerste plaats de bedoeling om hem te bouwen van schroot .Tot nu toe had ik enkel maar een paar bouten ooit gekocht .De rest kwam van het grofvuil ook het hout voor de behuizing .Ik denk dat ik toch eerst de adapter van 58 watt probeer aangezien ik die toch al heb .Maar op zich is 33 euro ook niet veel voor een goede elektrische pottenbakkers draaitafel . Ben eigenlijk zeer benieuwt hoe die gaat functioneert . En inderdaad moet ik wel oppassen met vocht en stroom .Misschien moet ik de naden maar goed afplakken met ducktape.

Berichten: 454

Re: Klei draaitafel bouwen

Ik zat nog even te speuren en zag deze site . https://www.worthpoint.com/worthopedia/ ... t-50527023 Hij had dus origineel een accu van 33 Ampère . Dan zou ik dus inderdaad met een voeding van 30 Ampère goed zitten . Zag ook nog deze staan https://nl.aliexpress.com/item/33040374911.html wel iets langer wachten altijd .

Reageer