Klei draaitafel bouwen

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 3.910

Re: Klei draaitafel bouwen

vincentcius schreef: zo 20 sep 2020, 01:03 Misschien moet ik de naden maar goed afplakken met ducktape.
powersupplies hebben koeling nodig, Die naden/sleuven zijn ervoor om koellucht aan te kunnen voeren. Die mag je dus niet afplakken.

Berichten: 3.910

Re: Klei draaitafel bouwen

vincentcius schreef: zo 20 sep 2020, 06:04 Ik zat nog even te speuren en zag deze site . https://www.worthpoint.com/worthopedia/ ... t-50527023 Hij had dus origineel een accu van 33 Ampère . Dan zou ik dus inderdaad met een voeding van 30 Ampère goed zitten . Zag ook nog deze staan https://nl.aliexpress.com/item/33040374911.html wel iets langer wachten altijd .
Producten die je in europa koopt hebben strengen veiligheidstesten en vrijgave prcodures doorlopen. Voor spul direct uit China heb je daar geen enkele garantie op.
Zeker bij werken in een vochtige omgeving met een pottebakkersschijf moet je absoluut op de net isolatie tussen net ingang en 12V uitgang kunnen vertrouwen. slechte chinese designs gebruiken vaak trafo's in zo n powersupply die niet aan de netscheidingseisen voldoen. Het kan dan zomaar zijn dat je via de 12V aan het lichtnet komt te hangen als het fout gaat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Klei draaitafel bouwen

vincentcius schreef: zo 20 sep 2020, 06:04 IHij had dus origineel een accu van 33 Ampère .
Nee, dat lees je niet goed. De accu is 33 ampereuur (Ah). Dat is een aanduiding voor de energie-inhoud.
Zo'n accu kan kortstondig een veel grotere stroom leveren.

Berichten: 454

Re: Klei draaitafel bouwen

klazon schreef: zo 20 sep 2020, 11:26
vincentcius schreef: zo 20 sep 2020, 06:04 IHij had dus origineel een accu van 33 Ampère .
Nee, dat lees je niet goed. De accu is 33 ampereuur (Ah). Dat is een aanduiding voor de energie-inhoud.
Zo'n accu kan kortstondig een veel grotere stroom leveren.
Dank je klazon .Heb dat inderdaad ook wel es gehoord bij auto s als ze moeten starten .Maar aangezien dit een golfkarretje geweest was neem ik aan dat de 12 V 35 ampère transformator wel genoeg zal zijn .

Berichten: 454

Re: Klei draaitafel bouwen

HansH schreef: zo 20 sep 2020, 10:11
vincentcius schreef: zo 20 sep 2020, 01:03 Misschien moet ik de naden maar goed afplakken met ducktape.
powersupplies hebben koeling nodig, Die naden/sleuven zijn ervoor om koellucht aan te kunnen voeren. Die mag je dus niet afplakken.
Beste Hansh bedoel je dat je dacht dat ik de transformator zelf wilde afplakken met ducktape ?Nee ik bedoelde eigenlijk de houten behuizing eromheen die ook de motor bevat zodat daar geen water doorheen kan komen .Ik weet dat transformatoren zeer heet kunnen worden dus daar ga ik niets op plakken .

En ja het klopt inderdaad dat de electrische apperatuur van ali expres uit china komt niet altijd aan de EU normen voldoet .Ik had es een planten lamp besteld Van 10 Watt .
Toen ik er uiteindelijk een ander snoer op wilde zetten omdat mijn stopcontact te ver weg lag .Toen Kwam ik er achter dat het draad niet van rood koper was zoals standaard maar van messing .Veel goedkoper dus :( .Bedankt voor jouw tip omtrent veiligheid :D .Ik koop toch maar de iets duurdere versie die Michel Uphof voorstelde.
Dat is trouwens ook een stuk sneller.

Berichten: 454

Re: Klei draaitafel bouwen

Nou heb net mijn nieuwe transformator binnen gekregen .Nu nog even bekijken waar ik hem zal plaatsen .Ik dacht zelf eigenlijk op de plek waar vroeger de accu zat .Leek me handiger dan op het hout met de warmte die het af zal gaan geven .
Bijlagen
AC6A45A4-9985-4E11-8256-C0E864DB3FF7.jpeg
4D13019A-6F90-46AC-92C3-64F1FBFA8912.jpeg
E63713FE-5FB9-48E1-910C-F650D233E48F.jpeg
3E9E6FE2-4DB3-4A74-B890-1A6DCEF5C5EA.jpeg

Berichten: 454

Re: Klei draaitafel bouwen

Even een snel vraagje tussendoor .Ik wil de bedrading aansluiten maar zie dat ik geen 1 geaard stopcontact heb .Is het erg om de aarde over te slaan ?
Bijlagen
D559427B-2D2E-478D-8A90-DD1045CEC1DA.jpeg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Klei draaitafel bouwen

De aardaansluiting van zo'n voeding is in de eerste plaats bedoeld om het interne ontstoringsfilter goed te laten werken. Als je de aarde niet aansluit kun je een prikkeling voelen als je de metalen behuizing aanraakt.
Ik zou toch maar zorgen voor geaarde stopcontacten. In wat voor huis leef je eigenlijk dat er helemaal geen geaarde stopcontacten zijn?

Berichten: 454

Re: Klei draaitafel bouwen

Oke dank .Ik zie nu toch wel wat geaarde stopcontacten in de keuken en bij de cv ketel .Alleen daar zeker verplicht .

Berichten: 3.910

Re: Klei draaitafel bouwen

vincentcius schreef: wo 23 sep 2020, 15:35 Oke dank .Ik zie nu toch wel wat geaarde stopcontacten in de keuken en bij de cv ketel .Alleen daar zeker verplicht .
mooi. Ik ben wel benieuwd of het werkt zoals je wilt.

Berichten: 454

Re: Klei draaitafel bouwen

Ja dank je HansH .Ben zelf ook zeer benieuwt .Ik had hem al 1 keer getest met alleen het draaischijfje en wat klei , Maar dat was niet echt wat geworden .Toen zat de opvangbak er ook nog niet op en de de 350 watt converter .De poging was toen nog niet echt gelukt , maar ik zag op you tube dat het toch echt een speciale techniek is hoor .De truc is geloof ik veel kracht zetten op de klei zodat het goed centreert En ook goed nat houden .Ik schroef morgen de bodem er nog even op en dan ga ik es kijken wat voor een talenten ik bezit .Hoop trouwens wel dat die motor het een poosje volhoud dacht dat ik ergens 1979 las of zo dus op hoop van zegen . Ik zal een foto sturen zodra ik iets toonbaars heb haha.

Berichten: 454

Re: Klei draaitafel bouwen

Nou hij werkt hoor .Na ongeveer acht pogingen heb ik een eindresultaat .
Ik moet nog wat oefenen maar het valt me reuze mee . Hij werkt prima en voor iets van 33 euro heb ik een leuke nieuwe hobby erbij .Nog bedankt voor alle hulp . :D ik ga weer snel verder.
Bijlagen
5CB25785-48C2-44C7-8AD6-4BE636EA0809.jpeg
769BE409-7BF1-4950-BF65-553F1DD3E619.jpeg

Berichten: 49

Re: Klei draaitafel bouwen

vincentcius schreef: vr 18 sep 2020, 07:18 En waar is dat kleine ronde dingetje eigenlijk voor dat op de draad ligt van de Adapter ? Er staat EL op .047BC2DE-08BF-4AF3-8560-7225B99980A9.jpeg
Dat is een ferriet ontstoringsfilter.

Reageer