Ledverlichting op 230 volt gaat kapot

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 30

Ledverlichting op 230 volt gaat kapot

Hallo allemaal,

Ik heb via Wish (ja ik weet het..) 8 zogenaamde 'ufo-lampen' gekocht. Deze LED-variant heeft 150watt led die brand op 230volt ac. Ik heb dus in de schuur de 8 oude gasontladingslampen (ook gewoon 230volt) vervangen door deze ledlampen. Toen de eerste 4 binnenkwamen heb ik ze meteen opgehangen en ze werkten perfect, mooi licht en vooral als voordeel, meteen aan zonder dat de lamp op moet warmen. Echter, toen de volgende zending van 4 stuks kwam en ik deze ook ophing, gingen er ineens een deel kapot (zowel de 'nieuwe' als de 'oude'). Zodanig dat er nooit meer dan 4 tegelijk konden branden. Wat gaat er fout? Het lijkt dat er willekeurig enkele lampen springen, maar ik kan me niet voorstellen dat dit aan de kwaliteit van de lampen licht.

Met vriendelijke groet,
Joep

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Ledverlichting op 230 volt gaat kapot

Misschien heb je ergens een beetje kortsluiting, of zit er ergens een aarde verkeerd.
Er wordt best wel wat gerommeld met elektra. Ik heb wel eens 230 gemeten op de groen/gelen-draad.
Even met een multimeter aan de slag.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ledverlichting op 230 volt gaat kapot

Hoe worden die lampen geschakeld?
Ik heb ook wel ledspotjes meegemaakt die binnen een paar dagen stuk waren. Die waren van Philips, daar mag je toch wel kwaliteit van verwachten?
Ik had b.v. boven mijn werkbank een TL armatuur en nog een extra ledspot op het werkstuk gericht. Zaten samen achter 1 schakelaar. Inschakelen geen probleem, maar bij het uitschakelen ging de ledspot spontaan stuk. En dat was geen exemplaarfout, ik heb er zo achter elkaar 4 naar de eeuwige jachtvelden gestuurd.

Berichten: 30

Re: Ledverlichting op 230 volt gaat kapot

Ze worden met een gewone schakelaar geschakeld, niks bijzonders. Wat ik zo raar vind, is dat er spots op willekeurige plekken kapot gaan. Zo heb ik een kapotte lamp vervangen door een nieuwe, en vrijwel direct gaat er een andere, op een andere plaats dus, weer kapot.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ledverlichting op 230 volt gaat kapot

Wanneer gaan ze stuk? Bij het in- of uitschakelen, of tijdens het branden?

Berichten: 30

Re: Ledverlichting op 230 volt gaat kapot

ja, dat is wel een goeie vraag. Ik dacht dat ik er enkele tijdens het branden het heb zien begeven, maar heel zeker weten doe ik dat ook niet. Ik ga er wel even van uit dat dit het geval is.

Berichten: 3.777

Re: Ledverlichting op 230 volt gaat kapot

dude43 schreef: za 24 okt 2020, 19:56 Hallo allemaal,

Ik heb via Wish (ja ik weet het..) 8 zogenaamde 'ufo-lampen' gekocht. Deze LED-variant heeft 150watt led die brand op 230volt ac.
kan het zijn dat ze voor het amerikaanse net zijn 110V ?
anders is het toch gewoon rommel.

zie hun bijlage:
Winkel met vertrouwen!:
We willen dat je 100% tevreden bent over je aankoop bij Wish. Retourneer alle producten binnen 30 dagen na levering als ze niet voldoen aan je verwachtingen.

Berichten: 30

Re: Ledverlichting op 230 volt gaat kapot

Er staat echt 230volt op, dus dat zou het probleem niet kunnen zijn. Ja, ik ben het met je eens dat het waarschijnlijk geen kwaliteit is, maar wat er bij mij niet in gaat is dat zodra er meer dan 4 armaturen worden aangesloten op hetzelfde circuit er direct lampen het begeven, in willekeurige volgorde, maar zo dat er nooit meer dan 4 tegelijkertijd kunnen branden. Het lijkt me sterk dat ze toevallig kapot gaan. Als het aan de kwaliteit ligt, zouden ze na enkele branduren ineens kapot kunnen gaan, maar nooit met 2 of 3 tegelijk.

Berichten: 3.777

Re: Ledverlichting op 230 volt gaat kapot

dude43 schreef: za 24 okt 2020, 22:04 zodra er meer dan 4 armaturen worden aangesloten op hetzelfde circuit er direct lampen het begeven, in willekeurige volgorde, maar zo dat er nooit meer dan 4 tegelijkertijd kunnen branden.
Kan zijn dat ze storing genereren die teruggaat het net in en waar de andere lampen dan weer fout door gaan schakelen. Meestal zitten er hele goedkope switch mode convertertjes in zonder veel foutbeveiligingen.

Berichten: 30

Re: Ledverlichting op 230 volt gaat kapot

Wat zou ik daaraan kunnen doen? Zijn er nog externe apparaten die zoiets kunnen oplossen?

Berichten: 3.777

Re: Ledverlichting op 230 volt gaat kapot

dude43 schreef: zo 25 okt 2020, 10:17 Wat zou ik daaraan kunnen doen? Zijn er nog externe apparaten die zoiets kunnen oplossen?
dit soort spul:
https://www.conrad.nl/p/yunpen-yg01t5-o ... sert_kz=8J

Maar je zou eens kunnen beginnen met de lampen een behoorlijk stuk van elkaar af te zetten of 1 lamp een paar dagen te testen. Die filters zijn waarschijnlijk duurder dan je hele lamp en niet eens zeker of dat de oorzaak is.

Berichten: 30

Re: Ledverlichting op 230 volt gaat kapot

Nou, de lampen hangen ongeveer 7 á 8 meter uit elkaar, als dat is wat je bedoeld met ze een behoorlijk stuk uit elkaar te plaatsen. De lampen die nu nog hangen, dat zijn er 5 in totaal, werken er 3 van en dat al een jaar. Het gaat dan ook om die zogenaamde ufo-spots, en geen normale kleine spotjes. Die kosten bij Wish €50,- en hier ben je voor dezelfde lampspecificaties minimaal €150,- verder (en dat per lamp, dus voor €800,- kun je wel hier en daar iets prutsen).

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Ledverlichting op 230 volt gaat kapot

Goedkope chinese meuk. Bij aliexpress kosten ze 12€.

Op het moment dat je ze allemaal tegelijk in/uitschakelt zal de ingebouwde voeding wel een of andere inductiepiek veroorzaken. Die telt op, en de zwakste gaat eraan.

Je zou kunnen proberen om ze niet per 8 aan en uit te schakelen, maar per 3 of 4. je hebt dan dus meerdere schakelaars nodig. Als je die schakelaars dan net na elkaar aan/uit zet, zal het vast goed gaan.

Beste oplossing is overigens om gewoon kwaliteit te kopen.

Berichten: 30

Re: Ledverlichting op 230 volt gaat kapot

CoenCo schreef: zo 25 okt 2020, 12:36 Goedkope chinese meuk. Bij aliexpress kosten ze 12€.

Beste oplossing is overigens om gewoon kwaliteit te kopen.
Klopt, maar zoals ik net al schreef, deze lampen kosten €50,- bij wish en €150,- in Nederland, dus om €800,- te besparen wil ik die gok wel nemen. Daar mogen er 16 voor kapot gaan dus..

Ze hangen overigens in een aardappelopslag, waar ze dus op jaarbasis ook weinig branduren maken. Het heeft dus weinig zin om er hele dure lampen te hangen aangezien ze toch niet veel branden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ledverlichting op 230 volt gaat kapot

dude43 schreef: zo 25 okt 2020, 12:42 Klopt, maar zoals ik net al schreef, deze lampen kosten €50,- bij wish en €150,- in Nederland,
Die 50€ vind ik nog een smak geld voor een lamp van 150W.
Waarom koop je niet gewoon ledarmaturen bij een NL webshop zoals b.v. lampdirect.
Dan ben je voor de helft klaar. Ik denk dat je zelfs bij een bouwmarkt nog wel armaturen vindt die per watt minder kosten.

Reageer