Eenfase motor in toerental regelen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Eenfase motor in toerental regelen

Beste,

Voor ons eindwerk op school maak ik met mijn groepje een windtunnel.
Nu hebben we een goede ventilator gevonden. Het gaat hier om een 'Eenfasige asynchrone motor met vaste condensator'.
(Het gaat om deze ventilator: https://www.biogardening.it/nicotra550sospeso).

Nu willen we graag deze regelen in toerental. Omdat het geen 3-fase is kunnen we geen gebruik maken van een frequentieregelaar.
Zijn er daarvoor nog oplossingen? Op welke manier kunnen we deze makkelijk regelen? Hebben jullie tips, we horen ze graag!

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet Arno

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Eenfase motor in toerental regelen

Doordat een fan een koppel vraagt dat evenredig is met het kwadraat van het toerental, kunnen aandrijvende asynchrone motoren redelijk goed met de spanning (en dus met slip) geregeld worden.
Uit de link kan ik overigens geen info over het vermogen halen.

Berichten: 2

Re: Eenfase motor in toerental regelen

220-240V
1.5A
122-297W
860RPM
6.3ųF (condensator)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: Eenfase motor in toerental regelen

Ik denk aan een Variac of een Triacregelaar

Berichten: 3.780

Re: Eenfase motor in toerental regelen

Olof Bosma schreef: vr 30 okt 2020, 00:32 Doordat een fan een koppel vraagt dat evenredig is met het kwadraat van het toerental, kunnen aandrijvende asynchrone motoren redelijk goed met de spanning (en dus met slip) geregeld worden.
Maar die slip levert wel veel warmte op het verschil in tierental tussen het draaiveld en het motortoerental wordt nl direct in warmte omgezet. dus wel even kijken of de zaak niet te heet wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: Eenfase motor in toerental regelen

Eenvoudige 10W-400W Triacregeling. in het kader van jullie eindwerk misschien wel leuk om zelf te bouwen ;)
Triacregeling.png
Triacregeling.png (12.69 KiB) 5895 keer bekeken
golfvormen.png

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Eenfase motor in toerental regelen

HansH schreef: vr 30 okt 2020, 16:51 Maar die slip levert wel veel warmte op het verschil in tierental tussen het draaiveld en het motortoerental wordt nl direct in warmte omgezet. dus wel even kijken of de zaak niet te heet wordt.
Doordat het benodigde koppel kwadratisch afneemt bij lagere toerentallen, valt die warmte wel mee. Wanneer de slip serieus wordt, is de stroom al flink gedaald.

(Gemiddelde) spanning regelen door faseaansnijding is niet favoriet bij asynchroonmotoren. Beter zouden choppers zijn die pulsbreedtemodulatie gebruiken. Maar je kunt het proberen met regelaars die geschikt zijn voor inductieve lasten; het kost niet veel.

Berichten: 3.780

Re: Eenfase motor in toerental regelen

gisteren even geprobeerd met een variac en en zo'n grote slakkenhuis ventilator die ik toevallig nog had liggen. Toerental is prima te regelen. motor wordt wel warm, maar dat duurt wel een half uurtje. het gebied waar veel verlies is (product van koppel en slip) is er ook nog veel luchtkoeling. Na een half uurtje kon ik nog net de motor vastpakken, dus was een graad of 50.

Berichten: 82

Re: Eenfase motor in toerental regelen

ukster schreef: vr 30 okt 2020, 15:23 Ik denk aan een Variac of een Triacregelaar
Een Variac is sterk af te raden omdat alleen de spanning zakt maar niet de frequentie. Dit resulteert in een lagere stroom, minder koppel en bij toenemende mechanische belasting een hogere slip ergo toenemende verliezen. Aan warmte heb je tenslotte niets.

Berichten: 3.780

Re: Eenfase motor in toerental regelen

hbh schreef: di 03 nov 2020, 17:46
ukster schreef: vr 30 okt 2020, 15:23 Ik denk aan een Variac of een Triacregelaar
Een Variac is sterk af te raden omdat alleen de spanning zakt maar niet de frequentie. Dit resulteert in een lagere stroom, minder koppel en bij toenemende mechanische belasting een hogere slip ergo toenemende verliezen. Aan warmte heb je tenslotte niets.
Het is een compromis tussen kosten en eenvoud. Soms is slip en warmteverliezen niet echt een dominante factor in de keuzes die je hebt.Technisch een een frequentieomvormer natuurlijk ideaal. Maar die dingen zijn zeker niet goedkoop en voor je die elektra rekening hebt terugverdiend ben je wel even verder.

Berichten: 1.816

Re: Eenfase motor in toerental regelen

@Ukster, jouw schakeling is niet echt geschikt voor een AC motor, dan moet er minstens een diode brug bij, ivm inductieve belasting.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: Eenfase motor in toerental regelen

Voor minder dan 10 euro wordt ie wel als zodanig verkocht zo te zien!
Package Include:
220V 25A AC Motor Speed Controller
2000W PWM AC Motor Speed Control Module Dimmer Speed Regulator 50-220V Adjustable Voltage Regulator
voor gebruik met elektrische apparaten. zoals een elektrisch fornuis, temp instelling boiler, verlichtingsdimmer, snelheidsregeling kleine motoren.
triacregelaar.png

Reageer