Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

WandContactDoos

Berichten: 454

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Ik heb er es goed over nagedacht en ik denk dat dit de beste oplossing is.
Ik heb even gekeken hoeveel het kost om een nieuwe groep te plaatsen .De kosten hiervan zijn 99 euro.Maar dan heb je dus nog niet eens een stopcontact in de meterkast .Dan zou het iets van 150 euro zijn .Aangezien het helemaal duur zou worden om de groep te verbinden met het betreffende stopcontact in de badkamer is dat ook geen optie. Maar als ik zo en zo vanuit een stopcontact in de meterkast moet werken heb ik zo en een verlengsnoer nodig .Aangezien ik me zat te bedenken dat alle stroomverbruikers zowat op groep 2 staan kan ik beter een stopcontact zoeken die op groep 1 of drie staan .Praktisch zijn dit toch ongebruikte groepen en heb ik dus al schone groepen. Ik hoef dus eigenlijk alleen maar een haspel of lang verlengsnoer te kopen van een paar tientjes die geschikt is voor zo n oven .Voor die paar uurtjes een draadje door je huis zal ook de overlast niet geven toch !

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Als je een stopcontact gebruikt van een andere groep, let er dan wel op dat het geaard is. Dat is in een huis van die leeftijd niet vanzelfsprekend.
Een simpele oplossing is misschien om een stopcontact in de meterkast aan te brengen, daar heb je de aarde dichtbij.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

In de winter kun je de kosten van die stook nog met je cv kosten verrekenen.
Ik zou hem in de huiskamer neerzetten, voor de bank, voeten erop, chocomel erbij ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

vincentcius schreef: ma 04 jan 2021, 09:43 een haspel of lang verlengsnoer
zorg dan wel:
1) dat je daarvoor een geaard stopcontact hebt
2) dat de kabel op die haspel zwaar genoeg is (2,5 mm² draden )
3) dat je zo'n haspel helemaal afrolt

want als je een haspel van 25 m maar voor 10 m afrolt en de rest opgerold laat, dan kan die kabel zijn warmte niet kwijt (en bij dit apparaat gaat dat geheid warm worden) en loopt je het risico van smeltende isolatie in dat opgerolde stuk kabel, met alle gevaren van dien (kortsluiting, brand)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Je moet dat verlengsnoer niet langer nemen dan strikt noodzakelijk is. Als b.v. 8 meter genoeg is dan koop je een snoer van 10 meter. 25 meter is dan onhandig.

Berichten: 454

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Ja bedankt voor de extra tips nog .Bij een haspel inderdaad helemaal uitrollen en 2.5 mm dik .En ook een geaard stopcontact .Dit was inderdaad niet aanwezig in de woonkamer .Dus ik ga nu toch maar een stopcontact laten aanleggen in de meterkast .
Ik heb een paar offertes aangevraagd en heb er daarvan al eentje binnen .

Ons antwoord

Voor alleen een stopcontact die geplaatst wordt in de huidige groepenkast op een bestaande groep, reken wij 30,- ex BTW (stopcontact + kabel + klein aansluitmateriaal) +50,- ex BTW (1 uur arbeid + inbedrijfstellen + reiskosten en (eventueel)parkeerkosten) totaal 80,- ex BTW (96,80 incl BTW).
Hopend u genoeg geïnformeerd te hebben?

Ik wacht nog even de anderen af misschien zijn die goedkoper.
Ik heb trouwens zie foto nog wel even in de meterkast gekeken en het lijkt mij toch echt niet zo moeilijk om veilig een stopcontact daar aan te leggen .Het zijn in principe twee draden en de geaarde op de balk een paar van dezelfde dikke draden ,laskappen een contactdoos en een pvc buisje . stroom eraf en hoe moeilijk kan het wezen .
Enigste inderdaad is dat de verzekering bij verkeerd aansluiten zegt dat het niet uitbetaald . Maar ja als je het juiste materiaal gebruikt is het toch een fluitje van een cent .Nou ja misschien anderhalf uur werk omdat je geen routine hebt. Ik las ook dat bedrijven verzekert zijn voor fouten van hun kant en dat je daarom dus eigenlijk de bon altijd moet bewaren .Beter pinnen dus want bij brand vind je dat niet meer terug .
Maar als je dus iemand inhuurt die niet bij een bedrijf is aangesloten ( b.v als je een mannetje kent ) heb je dus eigenlijk ook geen poot om op te staan .
3FEF96EC-D807-46F2-90C3-DDEEA2BAB531.jpeg

Berichten: 454

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

kwasie schreef: ma 04 jan 2021, 13:51 In de winter kun je de kosten van die stook nog met je cv kosten verrekenen.
Ik zou hem in de huiskamer neerzetten, voor de bank, voeten erop, chocomel erbij ;)
Dat klinkt als een heel aantrekkelijk idee :D

Berichten: 454

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Weet iemand misschien waarom deze zo goedkoop is ?Hij lijkt wel aan de eisen te voldoen .
https://www.ecotools.nl/verlengsnoer-ka ... 2-neopreen

Berichten: 856

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

ecotools is met alles goedkoop in zijn algemeenheid is de kwaliteit van de geleverde producten heel redelijk (beter dan bij de gamma etc)

Heb je echt voor dit klusje meer dan 1 offerte aangevraagd?
Dan moet je je eigenlijk schamen dat staat niet in verhouding tot de onkosten die die bedrijfjes moeten maken om jouw netjes antwoordt te geven

Berichten: 454

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

boertje125 schreef: do 07 jan 2021, 13:03 ecotools is met alles goedkoop in zijn algemeenheid is de kwaliteit van de geleverde producten heel redelijk (beter dan bij de gamma etc)

Heb je echt voor dit klusje meer dan 1 offerte aangevraagd?
Dan moet je je eigenlijk schamen dat staat niet in verhouding tot de onkosten die die bedrijfjes moeten maken om jouw netjes antwoordt te geven
Ik dacht dat het verschil misschien meer in de materiaalkeuze zit van neopropeen van inplaats rubber of pvc.

Ik vind het een beetje onzin dat ik mij daarvoor zou moeten schamen . Ze stellen zelf een geheel gratis offerte voor .
Het is niet verplicht te reageren . Als het bij de ene 100 euro kost en bij de andere 80 euro dan denk ik dat ook jij voor de 80 euro zal gaan . Lijkt mij ook een beetje naïef om niet eerst een prijs te vragen . Je kunt je goud ook bij de eerste de beste winkel inleveren .Misschien dat jij genoeg geld hebt of een bedrijf hebt en daarom een andere insteek . Dat mag ieder zijn mening maar is niet echt de discussie die over dit onderwerp gaat .

Berichten: 856

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

je kan nu eenmaal geen geld vragen voor een offerte,
en niet reageren is ook geen reclame.

Persoonlijk loop ik voor zoiets ff binnen bij de plaatselijke loodgieter/elektricien en vraag inderdaad niet naar de prijs.
Omdat ik die ook wel op een paar tientjes nauwkeurig kan inschatten en ik gewoon weet wie ik voor me heb.
(ben daar al 30 jaar klant)

Bij iets waarvan ik geen idee heb vraag ik uiteraadt ook een indicatie van de kosten
en mischien nog eens aan een tweede als het me erg veel lijkt.
maar ik ga niet lopen sjopen op zoek naar iemand die nog minder vraagt.

(uit ervaring is dat in de bouw en daaraan gerelateerde beroepen de manier om iemand de opdracht te gunnen die je uiteindelijk nog veel meer kost dan de duurste offerte die je hebt binnengekregen)

Berichten: 856

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Neopreen snoeren zijn vrij stug dat kan soms een nadeel zijn maar voor jouw doel heb je daar geen last van denk ik

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Er is helemaal niks mis met het vragen van meerdere offertes. Je moet per slot van rekening een idee krijgen van wat het gaat kosten. Maar ik denk dat voor dit klusje de offertes niet ver uiteen zullen lopen. Veel goedkoper dan € 100 zal je niet vinden. Tenzij je, zoals ik eerder stelde, en kennis kunt vinden die het voor een reep chocola wil doen.

Berichten: 454

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Nou ja ze hoeven het met een mailtje ook niet zo precies uit te schrijven .
Maar ik heb dus nu aan twee bedrijven een prijs gevraagd .En het frappante is dus dat het inderdaad niet minder is of meer als waar ik het eerst aan vroeg maar echt precies het zelfde . Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat wel raar vind zouden ze prijsafspraken maken .Ik dacht dat dat tegen de regels was. Het was precies 96.80 euro bij twee verschillende bedrijven .
Maar het probleem bij een persoon die het voor een reep zou doen klazon is volgens mij dat je dan nog niet verzekert bent .Want alleen bedrijven zijn der voor verzekert las ik op het internet . Nou kan ik het bedrag op zich wel missen hoor maar op zich zou ik het zelf ook wel makkelijk kunnen dus dat steekt dan .Maar ja de regels zijn er juist voor de mensen die dat ook dachten natuurlijk.

Reageer