Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 454

Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Ik zou graag willen weten of het handig is om deze oven te kopen en dat niet de schakelaar iedere keer door zal slaan ? Ik denk ik vraag het eerst hier maar even voordat ik een hoop werk voor niks heb .Bij voorbaat dank alvast .
Dit zijn de gegevens van de oven en mijn stroomschakelaars .
Bijlagen
FD7C8E91-82C1-441D-889D-021608EB7348.jpeg
FDE66AF3-2242-4D3F-A0FD-4538AB5E58BE.jpeg
E66EF5E2-F80C-4D51-831D-40D87A13CD7B.jpeg
BF33A6D1-7E71-4771-9FFF-3B482FFE162A.jpeg

Berichten: 82

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Ja, dat kan. Een aparte groep voor gebruiken. (1 fase, 16 A)
De automaten getoond op de foto zijn aardlekschakelaars. Deze hebben niets te doen met het maximaal toegestane vermogen op een bepaalde groep maar openen in het geval van een 'aardfout'' D.w.z. het apparaat (of snoer) is defect.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Als ik het goed kan uitmaken op de foto is dat een B16 aardlekautomaat, dus 16A x 230V = 3680 VA of W (ik ga ervan uit dat er enkel een ohmse component in die oven zit).

De zekering zal niet springen, maar veel ruimte heb je dan niet meer op die kring. Als je hoofdzekering niet veel hoger ligt wil dit zeggen dat je ook elders in jouw huis niet veel ruimte meer hebt voor andere (gelijktijdige) verbruikers...

De foto lijkt me een nederlandse kast (ik ben van BE en heb geen ervaring met dergelijke aardlekautomaten), regels kunnen daar anders zijn maar technisch is het eigenlijk hetzelfde verhaal. Best een aparte (minstens 16A) kring voorzien met 2.5 mm² bedrading, maar het is dus wel haalbaar.

edit: hbh zegt dat het enkel aardlekschakelaars zijn, dan klopt mijn verhaal niet. Maar ik ben daar niet 100% zeker van, best nog even wachten op een 3e partij dus...

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

hbh schreef: wo 30 dec 2020, 13:28 ...
De automaten getoond op de foto zijn aardlekschakelaars. Deze hebben niets te doen met het maximaal toegestane vermogen op een bepaalde groep
....
Het zijn aardlekautomaten, vlak boven de schaduw van de hendel zie je de karakteristiek B16 staan. Het is dus én een aardlekschakelaar én een zekering ineen.
Specs: https://www.hager.nl/producten/energied ... /37674.htm

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

In de beschrijving (tweede plaatje) zie ik een tegenstrijdigheid.
Er staat 45Amp. Maar er staat ook 3300W, dat komt overeen met 15A.
Als het echt 3300W is dan gaat het net op een 16A automaat, als het 45A is dan gaat het helemaal niet.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Die kiln is alleen de regelaar/thermostaat en die kan maximaal 45A schakelen.
Ik neem aan dat het verwarmingselement de genoemde 3300W~ 14.4A is. Dat zou gewoon goed moeten gaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

CoenCo schreef: wo 30 dec 2020, 16:36 Dat zou gewoon goed moeten gaan.
met één proviso: als je handleidingen voor vergelijkbare apparaten googlet hebben ze het over het gebruik van type C-automaten vanwege de hoge inschakelstroom. Kan ik me iets bij voorstellen, koude weerstandsdraden hebben een lage weerstand

https://docplayer.nl/10744297-Keramikos ... iften.html
in.PNG

Berichten: 454

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Mensen hartstikke bedankt voor de reacties. Eigenlijk las ik de reacties te laat of waren de reacties te laat omdat ik de oven vanmiddag al ging halen en ik toen nog geen reacties zag . Ik moet het dus gewoon maar ondervinden maar zoals ik de meeste reacties van jullie las zou het dus moeten kunnen ook al is het net aan . Op hoop van zegen dus maar .Ik zag inderdaad ook de 45 Ampère en had daar ook mijn bedenkingen bij .
Ik zal inderdaad ook maar zoveel mogelijk alle andere apparaten uit zetten bij het bakken . Ik wil jullie allemaal nog een zeer goed nieuw jaar wensen en een fijne jaarwisseling .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

vincentcius schreef: wo 30 dec 2020, 21:27 zoveel mogelijk alle andere apparaten uit zetten
dat zijn er te weinig. Voor deze oven heb je eigenlijk een aparte automaat nodig. Als je die niet hebt, zet dan alles van diezelfde groep maar uit.

Berichten: 454

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Hoi besten .Ja ik heb zo n beetje alles uit gezet wat er maar uit te zetten viel .En dat was van de cv ketel tot aan het ventilatie systeem .Ook moest ik met een verlengsnoer de ijskast op gang houden .Eigenlijk had ik net de pech dat ze alle belangrijke stroomverbruikers op die groep hadden gezet .Ook had ik alle lichten uit gedaan en moest dus met een zaklantaarn door mijn huis lopen . :D
Maar om een lang verhaal kort te maken heeft de oven het volgens mij gedaan .
Ik heb nog niet gekeken want voorlopig blijft zo n ding nog uren heet .Maar hij is dus net uit gesprongen en weet dus gelukkig dat het mogelijk is .De oven heeft ongeveer
11 kilo watt verbruikt .Ik moet dus nu nog ongeveer berekenen wat mij dat ongeveer gekost heeft . :(

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

vincentcius schreef: za 02 jan 2021, 01:36 De oven heeft ongeveer 11 kilo watt verbruikt .
Ik denk kilowattuur.
Verder ga ik mee met Jan, laat voor die oven een aparte groep aanleggen.
Om te beginnen is dat verplicht voor een apparaat met dat vermogen en het voorkomt dat je steeds het halve huis in het donker moet zetten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

vincentcius schreef: za 02 jan 2021, 01:36 Ook had ik alle lichten uit gedaan en moest dus met een zaklantaarn door mijn huis lopen . :D
Je kunt natuurlijk best eerst eens uitzoeken welke schakelaars en stopcontacten op welke groepsschakelaar/zekering zijn aangesloten. Dan kun je alles wat NIET op de groep zit die je gebruikt voor die oven gewoon laten draaien.
vincentcius schreef: za 02 jan 2021, 01:36 Ook moest ik met een verlengsnoer de ijskast op gang houden
die zou het een uur of drie zonder stroom ook wel uit moeten houden hoor, toch zeker als die een beetje redelijk gevuld is.
vincentcius schreef: za 02 jan 2021, 01:36 11 kilo watt verbruikt .Ik moet dus nu nog ongeveer berekenen wat mij dat ongeveer gekost heeft . :(
11 kilowattuur (die oven heeft dus een uur of drie aan gestaan?) kost je ongeveer € 2,50

Berichten: 454

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Jan van de Velde schreef: za 02 jan 2021, 11:41
vincentcius schreef: za 02 jan 2021, 01:36 Ook had ik alle lichten uit gedaan en moest dus met een zaklantaarn door mijn huis lopen . :D
Je kunt natuurlijk best eerst eens uitzoeken welke schakelaars en stopcontacten op welke groepsschakelaar/zekering zijn aangesloten. Dan kun je alles wat NIET op de groep zit die je gebruikt voor die oven gewoon laten draaien.
vincentcius schreef: za 02 jan 2021, 01:36 Ook moest ik met een verlengsnoer de ijskast op gang houden
die zou het een uur of drie zonder stroom ook wel uit moeten houden hoor, toch zeker als die een beetje redelijk gevuld is.
vincentcius schreef: za 02 jan 2021, 01:36 11 kilo watt verbruikt .Ik moet dus nu nog ongeveer berekenen wat mij dat ongeveer gekost heeft . :(
11 kilowattuur (die oven heeft dus een uur of drie aan gestaan?) kost je ongeveer € 2,50
Ja het gekke was dat bijna alle verlichting en apparaten op die groep stonden .Ook de verlichting koelkast , cv ketel ,tv . Ik vond het ook al niet echt eerlijk verdeeld .
De oven heeft ongeveer 3 uur en 45 minuten aangestaan .Ik weet niet of jij bij de koelkast ook de vriezer had meegerekend ?
Ik had het stroomverbruik uitgerekend en ik kwam uit op 3.30 euro .Ik vond het alleen wel vreemd dat er in het energie contract staat dat de netwerk kosten per dag gaan .En dat was ongeveer iets van 0,70 cent .Het zou toch veel eerlijker zijn om dat per verbruik te berekenen .
Ooh ja ik had ergens gelezen dat zand de gedruppelde glazuur op kunnen zuigen .Aangezien de vorige eigenaar nogal gelekt had ging ik dat maar es proberen .
De uitkomst is dus dat het gewone strand zand na het bakken rood is geworden .
Is dit ijzeroxide vervuiling of zo ?

Berichten: 454

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

klazon schreef: za 02 jan 2021, 11:02
vincentcius schreef: za 02 jan 2021, 01:36 De oven heeft ongeveer 11 kilo watt verbruikt .
Ik denk kilowattuur.
Verder ga ik mee met Jan, laat voor die oven een aparte groep aanleggen.
Om te beginnen is dat verplicht voor een apparaat met dat vermogen en het voorkomt dat je steeds het halve huis in het donker moet zetten.
Ja klopt het was kilowattuur .Valt mij trouwens erg mee hoeveel zo n stook kost .Ik dacht altijd iets van 20 euro of zo . Maar een aparte groep laten aanleggen zal zeker wel aardig wat kosten neem ik aan .Het klinkt inderdaad wel handiger maar ik zal ook niet iedere week bakken .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

vincentcius schreef: za 02 jan 2021, 16:27 Ja het gekke was dat bijna alle verlichting en apparaten op die groep stonden . Ook de verlichting koelkast , cv ketel ,tv . Ik vond het ook al niet echt eerlijk verdeeld .
Op je foto in de startpost zie ik drie groepsschakelaars. Wat zit er dan nog op die andere groepen? Misschien een aparte groep voor een schuurtje of zo? In dat geval ga je toch in de schuur bakken?

vincentcius schreef: za 02 jan 2021, 16:27 De oven heeft ongeveer 3 uur en 45 minuten aangestaan .Ik weet niet of jij bij de koelkast ook de vriezer had meegerekend ?
een fatsoenlijke en redelijk gevulde vriezer houdt het ook echt wel een uur of vier vol hoor, de inhoud mag dan niet meer dan een paar losse graden opwarmen. Gooi er eens een thermometer in en probeer zou ik zeggen.
vincentcius schreef: za 02 jan 2021, 16:27 Ik vond het alleen wel vreemd dat er in het energie contract staat dat de netwerk kosten per dag gaan .En dat was ongeveer iets van 0,70 cent .Het zou toch veel eerlijker zijn om dat per verbruik te berekenen .
Nee hoor, dat netwerk slijt niet of nauwelijks per getransporteerde kilowattuur. Dat zijn vaste kosten (afschrijving en onderhoud) die doorgaan of je nou verbruikt of niet. Maar die hoef je dus ook niet bij je bakkosten op te tellen.

Reageer