Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Als je het zelf zou kunnen, waarom doe je dat dan niet?
Dat gedoe over wel of niet verzekerd zijn snap ik niet. Als je het volgens de regels en veilig aanlegt is er niks aan de hand. Ik doe het installatiewerk in mijn eigen huis ook allemaal zelf.
En als je het zelf kunt, waarom leg je dan niet meteen een vaste kabel aan naar de plek waar de oven staat? Scheelt je weer gedoe met een verlengsnoer.

Berichten: 454

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Oke ik ga op zoek naar veilige onderdelen . Het word dan wel in de meterkast want ik heb het verlengsnoer al besteld plus dat het een huurhuis is.

Berichten: 454

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Opgelost :D .
01D3CB40-22C5-453D-9262-C18C9C919FDE.jpeg
Het snoer is ook binnen .
Ik kan nu eindelijk met groot gemak beginnen aan mij Hobby.
Nog bedankt .

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Zie je wel, je kan het! Niet te bang zijn om iets aan te pakken.

Berichten: 454

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Ik zit toch nog even met het volgende.Ik heb het stopcontact dus aangelegd en ik had heel duidelijk tegen de ijzerwinkel gezegd dat ik 2.5 mm draad nodig had .Nu kom ik er zojuist achter dat ze me toch 1.6 mm draad gegeven hebben .Omdat ik het ook voor iets anders nodig had vond ik het toch wel klein en meten het maar even na .
Na dit stres moment wilde ik het morgen meteen maar even recht zetten maar ik bedacht even om de oude draden die origineel in de meterkast zitten op te meten .
En wat blijkt nu .Deze zijn dus ook gewoon 1.6 mm dik .Wat zijn hier nu eigenlijk de regels van en is dit nu wel veilig ? Ik heb nu dus wel een speciaal verlengsnoer gekocht van 2.5 mm dikte .
Ik dacht dat de groepenkast de regel had .De hoofdader 4 mm dik vaste kern en de automaten 2.5 mm dik vaste kern .

Technicus
Berichten: 1.153

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

2.5 mm^2 is de dwarsoppervlakte.
De diameter is dan wortel(2.5*4/pi)=1.78mm

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Het is het verschil tussen diameter en doorsnede. Die termen worden vaak door elkaar gehaald. Bij elektriciteitsdraad wordt gewoonlijk de doorsnede opgegeven, dat is de oppervlakte van de doorsnede, uitgedrukt in vierkante millimeters.

Bij dunnere draad, b.v. voor telefoontoepassing, wordt meestal de draaddiameter gegeven. Het is dus altijd opletten wat ze bedoelen, staat er een kwadraatje achter mm of niet.

Berichten: 454

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Maar in deze tabel staat bij 16 Ampère 1.5 vierkante mm .
246B6F44-D204-4886-BD07-FE983999DE61.jpeg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Dat is een Belgische tabel. Daar gelden andere regels dan in Nederland.

Berichten: 454

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Haha dat zou kunnen .Nou ja als jullie zeggen dat de maat klopt en het veilig is ga ik daar vanuit . :D

Reageer