Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 454

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Jan van de Velde schreef: za 02 jan 2021, 17:13
vincentcius schreef: za 02 jan 2021, 16:27 Ja het gekke was dat bijna alle verlichting en apparaten op die groep stonden . Ook de verlichting koelkast , cv ketel ,tv . Ik vond het ook al niet echt eerlijk verdeeld .
Op je foto in de startpost zie ik drie groepsschakelaars. Wat zit er dan nog op die andere groepen? Misschien een aparte groep voor een schuurtje of zo? In dat geval ga je toch in de schuur bakken?

vincentcius schreef: za 02 jan 2021, 16:27 De oven heeft ongeveer 3 uur en 45 minuten aangestaan .Ik weet niet of jij bij de koelkast ook de vriezer had meegerekend ?
een fatsoenlijke en redelijk gevulde vriezer houdt het ook echt wel een uur of vier vol hoor, de inhoud mag dan niet meer dan een paar losse graden opwarmen. Gooi er eens een thermometer in en probeer zou ik zeggen.
vincentcius schreef: za 02 jan 2021, 16:27 Ik vond het alleen wel vreemd dat er in het energie contract staat dat de netwerk kosten per dag gaan .En dat was ongeveer iets van 0,70 cent .Het zou toch veel eerlijker zijn om dat per verbruik te berekenen .
Nee hoor, dat netwerk slijt niet of nauwelijks per getransporteerde kilowattuur. Dat zijn vaste kosten (afschrijving en onderhoud) die doorgaan of je nou verbruikt of niet. Maar die hoef je dus ook niet bij je bakkosten op te tellen.

Oke ik zal het eens proberen te meten als ik mijn koelkast ga ontdooien om schoon te kunnen maken .
Op groep 1 zat 1 stopcontact dat werkte in de woonkamer . Op groep drie zit volgens mij 1 slaapkamer .In de schuur is geen ruimte en is ook te klein voor de oven .De badkamer leek mij het minst brandgevaarlijk. Dus standaard gebruik je 0,70 per dag aan netwerk kosten of je het nou gebruikt of niet .Vind dat op zich best veel geld als je het niet zou gebruiken over een jaar .Maar dan had ik het er inderdaad niet bij de stookkosten hoeven te rekenen .

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

De kosten van de aanleg van een aparte groep hangen af van hoeveel je zelf kan doen en door wie je het laat doen. Als je een vriendje hebt met kennis van zaken hoeft het niet veel te kosten. Als je er een professionele installateur voor laat komen zal het wat duurder worden, die moet er zijn brood mee verdienen.

Wat de kosten van de netwerkvergoeding betreft, die waren oorspronkelijk ook afhankelijk van het verbruik. Maar dat werd te gecompliceerd, o.a. doordat mensen soms een zware aansluiting lieten aanleggen maar die capaciteit niet gebruikten. Sinds ongeveer 10 jaar is de netwerkvergoeding afhankelijk van de zwaarte van de aansluiting, en die betaal je dus ook als je niks verbruikt. Dat is redelijk omdat het netwerkbedrijf die capaciteit wel beschikbaar moet hebben voor het geval dat je het plotseling wel gaat gebruiken.

Berichten: 454

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Eigenlijk dacht ik zelf altijd dat alleen de netwerk beheerders zoals de Nuon dingen mochten vervangen . Ik bedoel dat moet toch via hun uit gaan ?
En als je dus een extra aparte groep zou aanleggen gaan de netwerkkosten dus ook omhoog neem ik aan .En als je dan na 20 keer bakken de hobby vaarwel zegt zit je dus voor altijd vast aan meer netwerkkosten . Of je moet het weer door de dure monteur laten verwijderen . Of geld dit alleen voor een zwaardere aansluiting ?
Maar ik neem dus aan dat jullie met een aparte groep laten aanleggen een zwaardere groep bedoelen toch ? Anders heeft het niet zoveel nut.
Het klinkt toch niet helemaal eerlijk zo .En ja ik snap wel dat het makkelijk voor hun is .

Berichten: 3

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Je heb de groepen beveiligd met een aardlekautomaat type B16 0.03A
Dit betekend dat de schakelaar een uitschakel bereik heeft van 3 tot 5 maal I nominaal.

meer als 16 ampere ziet ie als overbelasting (omgevings temp +_20 graden ).
48- 80 Amp (3-5maal In) ziet ie als kortsluiting en zal onmiddellijk uitschakelen.
lekt er is de desbetreffende groep tussen de 15 en 30 mA lekstroom weg naar aarde zal hij ook moeten uitspringen.
Zorg dat je onder de 230V x 16 Ampere (P+U.I) blijft. liefst op een aparte groep(Nen1010), anders moeten alle Ampere's door alle lasdoosjes.(overgangsweerstand)

Technicus
Berichten: 1.153

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

vincentcius schreef: zo 03 jan 2021, 00:16 Eigenlijk dacht ik zelf altijd dat alleen de netwerk beheerders zoals de Nuon dingen mochten vervangen . Ik bedoel dat moet toch via hun uit gaan ?
En als je dus een extra aparte groep zou aanleggen gaan de netwerkkosten dus ook omhoog neem ik aan .En als je dan na 20 keer bakken de hobby vaarwel zegt zit je dus voor altijd vast aan meer netwerkkosten . Of je moet het weer door de dure monteur laten verwijderen . Of geld dit alleen voor een zwaardere aansluiting ?
Maar ik neem dus aan dat jullie met een aparte groep laten aanleggen een zwaardere groep bedoelen toch ? Anders heeft het niet zoveel nut.
Het klinkt toch niet helemaal eerlijk zo .En ja ik snap wel dat het makkelijk voor hun is .
Alles na de kWh-meter is vanjezelf en dus je eigen verantwoordelijkheid. Je mag daar dus doen wat je wilt.
Je hebt een 1-fase kWh-meter, dus waarschijnlijk zit daar een 35A draaistop voor (achter een zwart deksel onder de meter) of een 40A automaat. Zolang je in totaal niet langdurig over die 35 of 40A heengaat, heeft een extra groep geen gevolgen voor de netwerkkosten. Pas als je hoofdzekering doorbrandt, moet de netbeheerder langskomen om deze te vervangen. Daar zitten kosten aan. Als de zekering te vaak doorslaat kan je overstappen op krachtstroom (3x25A ipv 1x40A). Daar zitten eenmalig forse kosten aan, maar heeft verder géén gevolgen voor je jaarlijkse kosten. 1x40A en 3x25 hebben hetzelfde jaarlijkse tarief.

Het bijplaatsen van een extra16A groep met een stopcontact in de meterkast is niet heel moeilijk, en kan een installateur in een uurtje doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

vincentcius schreef: zo 03 jan 2021, 00:16 Maar ik neem dus aan dat jullie met een aparte groep laten aanleggen een zwaardere groep bedoelen toch ?
Nee. Een 16 A zekering van het C-type volstaat, zolang die groep maar niet (gelijktijdig) nog door andere verbruikers wordt benut. Aan de rest van je aansluiting hoeft niks veranderd te worden. Een groep bij plaatsen in je huidige groepenkast is een peuleschil van een paar tientjes. De kosten om die dan ook te verbinden met een stopcontact voor je oven op een door jou gewenste plaats is een andere zaak. Dat kan in het uiterste geval op een halve verbouwing uitdraaien, vooral ook afhankelijk van de vraag hoe ver die leiding dan weg moet, en hoe onzichtbaar je die leiding dan weggewerkt wil hebben.

Berichten: 454

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

klazon schreef: za 02 jan 2021, 11:02
vincentcius schreef: za 02 jan 2021, 01:36 De oven heeft ongeveer 11 kilo watt verbruikt .
Ik denk kilowattuur.
Verder ga ik mee met Jan, laat voor die oven een aparte groep aanleggen.
Om te beginnen is dat verplicht voor een apparaat met dat vermogen en het voorkomt dat je steeds het halve huis in het donker moet zetten.
Waar staat dan ergens dat het verplicht is om een aparte groep aan te leggen ?
Ik kan dat nergens vinden op het internet .Volgens mij schrijf jan van de Velde dat de huidige groep wel volstaat ook al is het net aan .Maar het gewoon erg onhandig is om alles uit te moeten zetten .

Berichten: 454

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Jan van de Velde schreef: zo 03 jan 2021, 01:32
vincentcius schreef: zo 03 jan 2021, 00:16 Maar ik neem dus aan dat jullie met een aparte groep laten aanleggen een zwaardere groep bedoelen toch ?
Nee. Een 16 A zekering van het C-type volstaat, zolang die groep maar niet (gelijktijdig) nog door andere verbruikers wordt benut. Aan de rest van je aansluiting hoeft niks veranderd te worden. Een groep bij plaatsen in je huidige groepenkast is een peuleschil van een paar tientjes. De kosten om die dan ook te verbinden met een stopcontact voor je oven op een door jou gewenste plaats is een andere zaak. Dat kan in het uiterste geval op een halve verbouwing uitdraaien, vooral ook afhankelijk van de vraag hoe ver die leiding dan weg moet, en hoe onzichtbaar je die leiding dan weggewerkt wil hebben.

Dus eigenlijk is het zo simpel .
Alleen zit je wat jij dan zegt met het probleem dat je nog geen stopcontact hebt.
Ja dat klinkt inderdaad lastig . Dan zou je dus het stopcontact in de meterkast kunnen plaatsen .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Details kunnen van merk groepenkast naar merk groepenkast nog wel verschillen, maar dat is het wel zo ongeveer ja. Dan hoef je dus in de rest van het huis niks meer uit te schakelen als je aan het bakken bent. Maar laat dit wel over aan een prof.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

In dat filmpje wordt het wel eenvoudig voorgesteld. Als je inderdaad een kast hebt met een kamrail waar nog een plaats vrij is, dan is het een fluitje van een cent.
Maar er zijn meerdere manieren om de verbindingen door te lussen. Om te weten hoe je daar mee om moet gaan moet je wel kennis van zaken hebben.
Wat hij in dat filmpje niet laat zien is de aansluiting van de aarddraad. En die heb je voor de oven toch wel nodig.

Een andere optie om de oven aan te sluiten is misschien de wasmachineaansluiting. Een wasmachine hoort ook een eigen groep te hebben. Maar er zijn wat voorwaarden. Als de wasmachine met een stekker is aangesloten en als je in dezelfde ruimte plek hebt voor je oven dan is het: stekker van de wasmachine er uit, stekker van de oven er in en bakken maar. Dan kun je even niet wassen, maar in de rest van het huis blijft het licht gewoon aan.

Berichten: 454

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

klazon schreef: zo 03 jan 2021, 12:45 In dat filmpje wordt het wel eenvoudig voorgesteld. Als je inderdaad een kast hebt met een kamrail waar nog een plaats vrij is, dan is het een fluitje van een cent.
Maar er zijn meerdere manieren om de verbindingen door te lussen. Om te weten hoe je daar mee om moet gaan moet je wel kennis van zaken hebben.
Wat hij in dat filmpje niet laat zien is de aansluiting van de aarddraad. En die heb je voor de oven toch wel nodig.

Een andere optie om de oven aan te sluiten is misschien de wasmachineaansluiting. Een wasmachine hoort ook een eigen groep te hebben. Maar er zijn wat voorwaarden. Als de wasmachine met een stekker is aangesloten en als je in dezelfde ruimte plek hebt voor je oven dan is het: stekker van de wasmachine er uit, stekker van de oven er in en bakken maar. Dan kun je even niet wassen, maar in de rest van het huis blijft het licht gewoon aan.
Ja daar heb je wel weer een punt dat je geen aarde aansluiting in het filmpje zag.
Maar nee de wasmachine aansluiting staat bij mij dus niet op een aparte groep .Maar dus eigenlijk op de groep waar alles zo n beetje op staat :| .
Het zijn op zich ook hele oude woningen van 1960 of zo .Maar handig is het inderdaad niet gedaan .
Toch ben ik wel weer een stuk wijzer geworden dankzij jullie en weet nu dat je boven de meter dingen mag veranderen en ook de optie voor een aparte automaat . Dank

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

vincentcius schreef: zo 03 jan 2021, 13:55 Maar nee de wasmachine aansluiting staat bij mij dus niet op een aparte groep .Maar dus eigenlijk op de groep waar alles zo n beetje op staat :| .
Het zijn op zich ook hele oude woningen van 1960 of zo .Maar handig is het inderdaad niet gedaan .
Je kunt rustig stellen dat de regels zijn overtreden. In 1960 moest een wasmachine ook al op een aparte groep. Er is daar kennelijk iemand bezig geweest die zonder kennis van zaken van alles aan elkaar heeft gebreid.

Berichten: 270

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

De regel dat eindverbruikers met een groot vermogen op een eigen eindgroep moeten is vervallen in de laatste nen1010. Met een dusdanig groot vermogen zoals bij deze oven is dat wel aan te raden.
En als er dan toch een extra groep gemaakt wordt, maak er dan ook een wcd bij in de ruimte waar je de oven gaat gebruiken, zodat je niet met verlengkabels hoeft te werken.

Berichten: 454

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

klazon schreef: zo 03 jan 2021, 15:43
vincentcius schreef: zo 03 jan 2021, 13:55 Maar nee de wasmachine aansluiting staat bij mij dus niet op een aparte groep .Maar dus eigenlijk op de groep waar alles zo n beetje op staat :| .
Het zijn op zich ook hele oude woningen van 1960 of zo .Maar handig is het inderdaad niet gedaan .
Je kunt rustig stellen dat de regels zijn overtreden. In 1960 moest een wasmachine ook al op een aparte groep. Er is daar kennelijk iemand bezig geweest die zonder kennis van zaken van alles aan elkaar heeft gebreid.
Ik zal het eens onder de aandacht brengen bij de woningbouw .Maar ja ik weet niet of dat makkelijk te herstellen is .

Berichten: 454

Re: Kan deze keramiek oven op mijn huishoud stroom ?

Rola schreef: zo 03 jan 2021, 16:35 De regel dat eindverbruikers met een groot vermogen op een eigen eindgroep moeten is vervallen in de laatste nen1010. Met een dusdanig groot vermogen zoals bij deze oven is dat wel aan te raden.
En als er dan toch een extra groep gemaakt wordt, maak er dan ook een wcd bij in de ruimte waar je de oven gaat gebruiken, zodat je niet met verlengkabels hoeft te werken.
Wat is een wcd ? Ik neem aan een stopcontact.

Reageer