gelijkstroombronnen koppelen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 19

gelijkstroombronnen koppelen

L.S.
Ik het PV-systeem bestaande uit 2 x 24 panelen van 200Wp, 24 accus ivm 48 V systeem , 2 x MPPT laadregelaar (60A) en 1 6Kwh omvormer. Nu wil ik een 1KW windmolen bijplaatsen. Ik heb gekozen voor een 96V molen. De zonnepanelen zijn zo geschakeld dat de maximale spanning van de panelen niet de maximale voedingsspanning van de laadregelaar bereiken.
Nu zijn een aantal panelen in serie geschakeld en vervolgens die strengen weer parallel geschakeld zijn. Dat serie- en parallel schakelen kan omdat de panelen voorzien zijn van sperdiodes.
Nu is mijn vraag of ik ook simpelweg de windmolen parallel (met ook sperdiodes natuurlijk)aan de panelen kan schakelen om niet nog een dure laadregelaar te hoeven aanschaffen.
vr.gr. Hans Oskam

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: gelijkstroombronnen koppelen

Je vraag roept een aantal nieuwe vragen op:
Wat is die maximale spanning van de laadregelaar en de panelen?
Wat bedoel je met sperdiodes. Staan die anti-parallel aan de zonnepanelen of daarmee in serie?
Is die laadregelaar van het schakelend type? In dat geval moet die voorzien zijn van een tracker omdat anders de zonnepanelen nogal ineffectief gebruikt worden (als er geen optimizers zijn geïnstalleerd).

Berichten: 19

Re: gelijkstroombronnen koppelen

Laadregelaar is de Xantrex MPPT-60 met een maximale spanning van 150 V. Maximale spanning van de zonnepanelen is 32V vandaar 4 in serie en zo 6 blokken parallel geschakeld. De Dioden zijn standaard in elk paneel in het aansluitkastje aangebracht. Ik heb ergens gelezen dat dit sperdioden genoemd worden. De hele installatie is van Xantrex, inclusief AGS (automatic generator start) en XW6048 charger/inverter.

Berichten: 19

Re: gelijkstroombronnen koppelen

Alle xantrex componenten zijn verbonden via de xanbus verbindingen om zo alles optimaal te laten functioneren. Ik kan dus niet zomaar een aparte laadregelaar op de wind turbine plaatsen omdat die niet kan communiceren met Xanbus. Ik zou dan een dure, ongeveer 400-500 euro kostende MPPT-60 regelaar van xantrex er tussen moeten plaatsen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: gelijkstroombronnen koppelen

Uit je verhaal blijkt dat het een compleet systeem betreft dat ook inderdaad over een trackerfunctie beschikt. Het lijkt dus niet aantrekkelijk om hierin in te grijpen.
Verder gaat het om 24 cellen die 48V opleveren. Dat zijn dus waarschijnlijk loodaccu's. Er is dus geen Battery Management System noodzakelijk.
Het meest aantrekkelijk lijkt dan om een converter te gebruiken die de stroom van de windmolen buiten het Xantrex systeem om naar de accu's brengt. Een goede converter zal overladen voorkomen en de windmolen optimaal belasten. Het hoeft geen Xantrex converter te zijn, want communicatie met de zonnepanelen is niet nodig. De communicatie vindt plaats via de klemspanning van de accu's.

Berichten: 19

Re: gelijkstroombronnen koppelen

Wat voor een converter bedoel je dan?

Berichten: 19

Re: gelijkstroombronnen koppelen

en wat vindt je van mijn idee om die windturbine met de diodes zodat de turbine niet de zonnepanelen gaat voeden en de zonnepanelen niet de turbine gaan voeden? De turbine en de zonnepanelen staan op een afstand van ongeveer 80 meter van de Xantrex installatie af en de huidige kabels liggen in de rotsgrond gegraven en om weer te moeten graven en 80 meter kabel extra te leggen koos ik voor mijn oplossing.
Als er geen zon is zal de xantrex MPPT laadregelaar toch ook gewoon de turbinestroom regelen? maar wat gebeurt er als er zon EN wind is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: gelijkstroombronnen koppelen

Zonnepanelen die weinig belast worden geven een maximum spanning. Wanneer er teveel stroom uit de panelen wordt getrokken, stort de spanning in. Er is dus een bepaalde belasting tussen deze situaties in waarbij de panelen maximum vermogen leveren. Deze specifieke belasting is ook nog afhankelijk van de hoeveelheid zon. Die Xantrex is dus voortdurend bezig de beste belasting voor de panelen te vinden.
(Hierdoor wordt tevens brand voorkomen als een gedeelte van de panelen in de schaduw ligt. De afgenomen stroom wordt dan zover teruggedraaid dat ook de cellen in de schaduw energie blijven leveren, i.p.v. omgepoold te worden door de cellen in de zon.)
Ik heb zelf geen ervaring met windmolens, maar daar heb je iets soortgelijks.
Afhankelijk van de wind zal er steeds een bepaalde belasting van de windmolen zijn waarbij maximum vermogen optreedt. Dat bedoelde ik met een goede converter, die bepaalt deze belasting. Iedere gebruiker van die windmolen zit met hetzelfde probleem, dus ik ga ervan uit dat daar wel een bijpassende converter voor zal zijn.

Maar nu jouw situatie: je wilt geen extra leiding leggen.

Het gedrag van de windmolen lijkt wel iets op dat van een zonnepaneel, zij het wat minder extreem. Het zou dus best kunnen dat de tracker van de Xantrex ook de optimale belasting van de windmolen weet te vinden. Het is de moeite waard dat te proberen.
Maar nu als de boel via diodes parallel wordt geschakeld. De spanning van de panelen ligt bij zon rond de 128 V. De diode van de windmolen zal dus sperren en de molen draait dan onbelast. Misschien dat de molen hierdoor zo snel gaat draaien dat de spanning flink oploopt en dat er toch een kleine bijdrage is, maar mooi is anders.
Nu is die molen natuurlijk vooral van belang als er weinig zon is. Je zou in die situatie wellicht de twee zonnepaneelgroepen parallel kunnen schakelen en via één kabel en één ingang van de Xantrex laten lopen en de vrijgekomen ingang voor de windmolen gebruiken.

Reageer