Mogelijkheid conversie van RC naar draad verbinding

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Mogelijkheid conversie van RC naar draad verbinding

Goedenavond,

Ik ben met eenzelfde project bezig als u ziet in onderstaande video:


Prototype wordt op dit moment gebouwd, echter loop ik vast op het besturingsgedeelte. Nu is het radiografisch (S bus DJI DR16 ontvanger), hetzelfde als bij een drone.

Ik ga dezelfde joysticks als in de video bestellen bij de fabrikant, waarbij er gekozen kan worden tussen de volgende output signalen (zie 1e foto)

Er resten mij 2 vragen:
- welk output signaal geniet de voorkeur? (Of is er überhaupt maar 1 mogelijkheid bij conversie van RC naar draad verbinding)
- hoe kan het analoge signaal van de joysticks overgebracht worden op de flight controller? (Met gebruik van dezelfde flight controller als in de video: DJI A3 pro)
* Zie 2e foto voor in&output mogelijkheden flight controller: S bus ontvanger word aangesloten op punt 15. Punt 13 & 14 zijn nog vrij te gebruiken.

Fabrikant kan mij op bovenstaande helaas geen antwoord geven en desbetreffende persoon in de video krijg ik geen contact mee.

Ik hoor graag jullie kennis en expertise.

Groet,

Ferdinand b.
Bijlagen
Foto 1
Foto 1
Foto 2
Foto 2

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Mogelijkheid conversie van RC naar draad verbinding

Excuses voor mijn teleurstellende bericht: Is het voorlopig niet te hoog gegrepen voor een dergelijk project?

Een dergelijk project is gevaarlijk, met gevaar voor ernstig letsel. De propellers alleen kunnen zo goed als een arm amputeren. Een versnelde val van drie meter hoogte door een op hol geslagen gyro met een copter van 100 kg boven op jouw is niet prettig.

De kennis heb je zelf (nog) niet zo te lezen. Je weet ook niet de juiste kanalen te vinden om meer te leren en degelijk te studeren?

In mijn visie zijn jouw wensen niet in proportie met de realiteit. Start simpel en bouw jouw kennis niveau op.

De man in het filmpje heeft al een redelijk gevaarlijke opstelling zonder prop beschermers. En nu wil jij zonder kennis zijn opstelling reproduceren? De opstelling uit het filmpje is waarschijnlijk door meerdere ontworpen en gebouwd. Stel ze geven jouw informatie en jij verongelukt? Wie is schuld?

I schat dat dergelijke opstelling makkelijk richting 10.000 euro kost (motoren, props, accu, besturing, laadsysteem, chassis...). Reserve onderdelen.

Enkele vragen (als modelbouwer, zonder drone ervaring):
- hoe bepaal/ontwerp jij je zwaartepunt van jouw opstelling? Zowel in x, y en hoogte? Dat bepaald jouw dynamische stabiliteit.
- Ga je ook gebruik maken van backup Gyro's en hoe ga je dat integreren.
- Hoe programmeer je je fail safe situaties als motor uitvalt of vermogen verliest.
- Welke accu's gebruik je hoe ga je die laden en controleren op betrouwbaarheid.
- Hoeveel ervaring heb je met regeltechniek? Ga je 100% "vertrouwen" op info zomaar van internet?
-...

Bemande luchtvaart is niet zonder risico's en dient niet onderschat te worden, kijk maar naar de geschiedenis.

Berichten: 2

Re: Mogelijkheid conversie van RC naar draad verbinding

Goedemorgen OOOVincentOOO,

Je reactie is begrijpelijk maar aangezien het prototype kwa bouwen en testen al in zijn slotfase zit ga ik het afmaken. Om antwoord te geven op wat ik één van je belangrijkste vragen vind (in het kader van ‘safety first’ :
Overal is aan gedacht, van triple redundante gyro systemen tot geautomatiseerde uitwerp parachutes. Daarnaast vlieg ik alleen boven water en op veilige hoogte. Ik weet wat de gevaren zijn en hou daar met uiterste precisie rekening mee.

Aangaande de besturing: nu bestuur ik het geheel met een RC transmitter en als upgrade wil ik naar een joystick configuratie gaan.

Ik heb inmiddels mondjesmaat contact met de persoon in de video, hij heeft mij de volgende info gegeven:

“ You're right that this FCs use a RC connection like PWM or S-BUS.
So, the joysticks I use are analog. I get from them a redundant voltage signal (0-5V and 5-0V). To connect them to the FC I've built my own "Voltage-to-PWM" converter “

Hiermee komt ik tot de conclusie dat ik het output signaal een Redundant Hall type moet zijn, de 2H52. Kunnen jullie jezelf hier ook in vinden? (Deze vraag is ook nog aan de desbetreffende persoon gesteld)

Ik hoor graag van jullie.

Reageer