aan/uit omzetten naar uit/aan

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 19

aan/uit omzetten naar uit/aan

L.S.
Een rare onderwerpnaam maar ik zou niet weten hoe het te verwoorden.
Ik heb een over-onder spanningbewaking module. Op deze module zit een normaal mechanisch relais met een maak- en een verbreek contact. Nu is het zo dat als de unit een onderspanning detecteert het relais bekrachtigd wordt. Ik wil echter dat het relais afvalt bij een onderspanning. Omdat waar ik deze module voor gebruik zeer vaak en kort op elkaar schakelt wil ik het mechanische relais vervangen door een SSR. Echter SSR´s hebben normaal een NO contact en alleen de hele dure zijn te verkrijgen met een NC contact. Er bestaan wel goedkope SSR´s met een NC contact maar die zijn er alleen om een wisselspanning te schakelen. Ik zoek dus een schakelingetje die de spanning welke de stuurspanning van het huidige mechanische relais bedient omzet. Dus spanning aan geeft geen spanning aan SSR en spanning uit geeft spanning aan SSR.
De voedingsspanning van de module 12V DC.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: aan/uit omzetten naar uit/aan

Een paar losse ideeën. Een inverter transistor bij tussen de schakeling steken die dan de eindtransistor van het relais omgekeerd gaat aansturen.
Of het bestaande relais een tweede relais laten aansturen die dan de verbindingen verzorgt die het oorspronkelijke relais voor zijn rekening nam.

Berichten: 49

Re: aan/uit omzetten naar uit/aan

Hallo,

Zie afbeelding 3 op deze pagina, misschien kun je daar iets mee.
http://www.scale-n.nl/ScaleN_BasisElect ... istor.aspx

Reageer