"Loctite" voor PCB schroefjes

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

"Loctite" voor PCB schroefjes

Ik heb een motortje voor mijn rolgordijn gekocht (deze) en bij aankomst zat er een schroefje los van de PCB (geeft vertrouwen...). Ik heb hem weer vast gedraaid, maar omdat er een motor in zit, kan hij zomaar weer los trillen ben ik bang. Dus ik wil hem graag beter vast zetten. Voor groter materieel (fietsen, benzine motor onderdelen, etc.) heb je Loctite, maar dat is wat overkill hiervoor lijkt me. Wat kan ik wel gebruiken?

Het is een metalen schroefje in een metalen afstandshoudertje (ongeveer zoals dit)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: "Loctite" voor PCB schroefjes

Misschien wat nagellak over het schroefje?
In de schroefdraad lijkt me een wat minder goed idee.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: "Loctite" voor PCB schroefjes

Heel klein drupje secondenlijm. Is met wat kracht zetten ook weer los te krijgen.
Maar locktite is er speciaal voor gemaakt, ook voor prutsschroefjes. Dus heb je dat in huis, dan is dat beter omdat het net wat minder hecht dan cyanoacrylaat en zich dus goed laat lossen.
Maar als het nooit meer los hoeft is secondenlijm prima.

Berichten: 82

Re: "Loctite" voor PCB schroefjes

Loctite is een merk en daarbinnen heb je verschillende soorten borging, o.a. vloeistof en RTV Silicon. De vloeistof heb je in meerdere gradaties, al naar gelang de toepassing. Dat kan prima hoor, ook voor 2,5 mm schroefjes. Bovendien kun je zelf daarbij de toegediende hoeveelheid doseren, zodat je ook op die manier nog, de mate van borging kunt variëren.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: "Loctite" voor PCB schroefjes

Ok, ik ga eens een drupje seconde lijm proberen, aangezien ik dat zo heb liggen. Dank!

(nagellak? Die kende ik nog niet :D )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: "Loctite" voor PCB schroefjes

irArjan schreef: za 10 apr 2021, 19:49 (nagellak? Die kende ik nog niet :D )
Mooi spul, en je kunt het in veel kleurtjes krijgen ;)

Ik heb het zelfs gebruikt om printplaatjes te maken. lang geleden, aflakken waar het koper moest blijven zitten.

Het is natuurlijk geen Loctite maar ik denk dat het wel kan voorkomen dat zo'n klein schroefje lostrilt.

Berichten: 82

Re: "Loctite" voor PCB schroefjes

irArjan schreef: za 10 apr 2021, 19:49 Ok, ik ga eens een drupje seconde lijm proberen, aangezien ik dat zo heb liggen. Dank!

(nagellak? Die kende ik nog niet :D )
Wordt nogal eens gebruikt op trimpotjes, alhoewel ik dat meer zie als 'markering van ingesteld zijn' dan als 'borging'. Is trouwens ook voor vele andere werkjes geschikt. (duurder dan andere middelen maar soms staat er nog ergens een oud potje dat moeders toch niet meer gebruikt)

Berichten: 3.777

Re: "Loctite" voor PCB schroefjes

hbh schreef: zo 11 apr 2021, 08:20 [(nagellak? Die kende ik nog niet :D )
nagellak is heel mooi spul om te fixeren. vroeger tijdens een van mijn stages gewerkt aan het afstellen van heads van floppydrives. die werden ook met een soort rode nagellak vastgezet na het aftellen. in oude video en cassetterecorders zie je dat ook.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: "Loctite" voor PCB schroefjes

Ok, weer wat geleerd :). Maar heb hier meer seconde lijm liggen dan nagellak, wat zegt dat? ;)

Berichten: 3.777

Re: "Loctite" voor PCB schroefjes

irArjan schreef: ma 12 apr 2021, 12:13 Ok, weer wat geleerd :). Maar heb hier meer seconde lijm liggen dan nagellak, wat zegt dat? ;)
geen idee. voordeel van nagellak is dat je het weer simpel kunt verwijderen als je het schroefje ooit nog los wilt halen. secondenlijm hardt dacht ik uit door druk en is alleen mechanisch te verwijderen. Dat zou voor mij een nadeel zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: "Loctite" voor PCB schroefjes

Ik heb nooit problemen gehad kleine schroefjes/boutjes M2 te borgen met druppeltje seconde lijm. Ik borg meestal de borgschroefjes voor stuurstangen ter aansluiten (rol)roeren modelvliegtuigen aan servo armpjes. Je wil niet dat deze borgschroefjes loskomen.

Seconde lijm op is zeer "bros" ik weet het wetenschappelijke woord niet, en verbrokkeld makkelijk in kleine stukjes.

Met nagellak kan je problemen krijgen dat de kleurstof als een pasta tussen spoed gaat zitten en niet meer loskomt. Net zoals sommige soorten loctite en krijg je de bout(jes) helemaal niet meer los. Daarom gebruik ik in de meeste gevallen een druppeltje secondelijm.

Dit is zo mijn real life ervaring.

Berichten: 82

Re: "Loctite" voor PCB schroefjes

irArjan schreef: ma 12 apr 2021, 12:13 Ok, weer wat geleerd :). Maar heb hier meer seconde lijm liggen dan nagellak, wat zegt dat? ;)
Dat zou kunnen betekenen dat je niet met iemand van het vrouwelijke geslacht samenwoont.
Of dat je juist met een hele harem samenwoont, handelt in seconde lijm en daar enorme voorraden van hebt liggen.
Of dat er legio andere situaties van toepassing zijn.
Dus eigenlijk zegt het dan ook niets.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: "Loctite" voor PCB schroefjes

Misschien nog een tip: het doseren van: loctite, secondelijm of nagellak kan moeilijk zijn. De spuitmondjes zijn vaak te groot voor kleine boutjes/schroeven.

Zelf gebruik ik fijne injectie naalden maar niet iedereen heeft die voorhanden. Men kan ook een druppel op een stuk karton of bierviltje doen. Zoek een ander spits gerei, een stukje staaldraad van een binder van afvalzak lijkt mij voorhanden voor iedereen (plastic eraf ritsen met nagels). Hiermee een druppeltje opnemen aan het uiteinde en dan voorzichtig op het borgmoertje/schroefje plaatsen. Dan krijg je geen geknoei naar nabije gevoelige componenten.

Berichten: 387

Re: "Loctite" voor PCB schroefjes

@irArjan
Loctite 242 is medium strength, tegen lostrillen van draadverbindingen, nog demonteerbaar.
Loctite 271 is high strength, voor blijvende verbindingen, demonteerbaar door verwarmen.

Reageer