Cv

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Cv

Alle capaciteiten zijn 1µF
Cv.png
Cv.png (14.3 KiB) 2480 keer bekeken
constatering: de vervangingscapaciteit Cv is niet zomaar even te beredeneren!
Ik heb een poging gewaagd: 1µF voor Fig1 en 7/8 µF voor Fig2 ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Cv

Teken het eens anders.
Linkse plaatje: C2-C1 in een rechte lijn, C5-C4 in een rechte lijn. C3 daar dwars tussen. Het is dan makkelijk in te zien dat je C3 als quasi niet bestaand kunt beschouwen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: Cv

Inderdaad..
bij Fig2 ligt het dus ingewikkelder

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Cv

In fig. 2 mag je een verbindingsdraadje als niet bestaand beschouwen.

Berichten: 49

Re: Cv

Professor Puntje schreef: ma 12 apr 2021, 14:07 In fig. 2 mag je een verbindingsdraadje als niet bestaand beschouwen.
Oei, daar ben ik het niet mee eens want dan verander je toch echt wel iets aan het schema.
Het is een lastige maar volgens mij doen C3 en C4 niet veel in Fig.2 en houd je alleen C2, C1 en C5 parallel over aan C6 en C7.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Cv

Denk het verbindingsdraadje eens weg, dan zie je dat daar ook zonder draadje geen spanning staat. Het aanbrengen van het verbindingsdraadje verandert dus niets aan de spanningen en stromen in het circuit en dat draadje kan dus evengoed weggelaten worden.
Cv.png
Cv.png (14.94 KiB) 2380 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: Cv

Ja, onder symmetrische omstandigheden kun je e.e.a weglaten. dat scheelt heel veel werk.
Interessant wordt het Cv te bepalen als de capaciteiten allen in waarde verschillen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Cv

Die van het rechter schema had ik nog niet gezien. Maar hier geldt ook uit symmetrie-overwegingen dat het verbindingsdraadje niks doet, net als C3 in het linker plaatje niks doet.

Dit vraagstuk heeft als voordeel dat alle C's identiek zijn. Als ze verschillend zijn zal je ster-driehoekstransformatie moeten toepassen (of driehoek-ster)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: Cv

Mee eens.. voor Fig1 is dat geen probleem. maar is dat ook toe te passen op Fig2 ?
volgens mij niet

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: Cv

Fig1 Driehoek/Ster transformatie
Fig2 Maasstroommethode :shock:
Cv.png

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Cv

Je kunt C1 vervangen door een serieschakeling van twee condensatoren met ieder een capaciteit van 2C1. En dan een verbindingsdraadje in het midden toevoegen.

Tenminste: als alle condensatoren dezelfde capaciteit zouden hebben. Nee helaas! Bij verschillende condensatoren loopt het spaak. :-(

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Cv

driehoeken.png
Daar heb je twee driehoekschakelingen rond de rode cirkels. Lukt het als je die in sterschakelingen omzet?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: Cv

Ja, en dan is Cv eenvoudig te bepalen
Driehoek Ster Fig 2.png
Driehoek Ster Fig 2.png (3.83 KiB) 2257 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Cv

Wordt dat dan net zo'n monsterlijke formule als je eerder gaf?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: Cv

ik durf er iets om te verwedden dat ie identiek is... :D

Reageer