ACCU - Laden - Omvormer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

ACCU - Laden - Omvormer

Allen,

Ik ben in het bezit van 4 Gel ACCUs van 130ah per stuk..
Graag wil ik het volgende realiseren, op een offgrid locatie heb ik gedurende 24u 50 watt per uur nodig, per 24u wil dit dus zeggen 1200 Watt of 100AH..

Op deze locatie draait gedurende 3u 's nachts een stroomgenerator welke ik wens te gebruiken om de batterijen te laden.

Nu is mijn vraag of het mogelijk is om zowel de lader aan te sluiten op de accus als de omvormer die de 50 watt verbruikt.. In principe zou ik de ontlading van 24U moeten kunnen opvangen met die 3uur generator wanneer ik laad met een 30A Lader...

is het inderdaad zo simpel om de lader aan te sluiten en de omvormer, of kan dit NIET, of moeten we met enkele factoren rekening houden.

Bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: ACCU - Laden - Omvormer

Ik weet niet of ik je kan helpen, maar je maakt wat fouten in jouw verhaal.
Een watt is een vermogen, energie per seconde. 1 watt (W) is 1 joule (J) per seconde.
Als je een uur lang 50 watt gebruikt, gebruik je 0,05 kWh (kilowattuur), dat is 0,05*3600000 J.
Doe je dat 24 uur lang, dan is het uiteraard 24 keer zo veel. Maar het vermogen is nog steeds 50 W.

Verder is vermogen spanning maal stroom, dus wil je vermogen en stroom in elkaar omrekenen, dan moet je ook de spanning weten.

Berichten: 3.780

Re: ACCU - Laden - Omvormer

accu's die je aam het laden bent hebben een hogere spanning dan normaal, tot ma 14.4V voor een 12V accu. Een omvormer zou daar tegen moeten kunnen. Waarschijnlijk is het nog beter ook omdat dan het vermogen van 50watt uit een hogere accuspanning gemaakt kan worden, dus bij minder stroom. Als ik het goed begrijp heb je 3x een 12V accu parallel en een omvormer van 12 naar 230AC?

Berichten: 6

Re: ACCU - Laden - Omvormer

HansH schreef: ma 07 jun 2021, 16:46 accu's die je aam het laden bent hebben een hogere spanning dan normaal, tot ma 14.4V voor een 12V accu. Een omvormer zou daar tegen moeten kunnen. Waarschijnlijk is het nog beter ook omdat dan het vermogen van 50watt uit een hogere accuspanning gemaakt kan worden, dus bij minder stroom. Als ik het goed begrijp heb je 3x een 12V accu parallel en een omvormer van 12 naar 230AC?
ik zou de 4 12V accus in parallel schakelen en een omvormer van 12 naar 230AC of zie ik iets over het hoofd dat je zegt 3x een 12V accu?

Berichten: 3.780

Re: ACCU - Laden - Omvormer

Nielsg93 schreef: ma 07 jun 2021, 16:57 ik zou de 4 12V accus in parallel schakelen en een omvormer van 12 naar 230AC of zie ik iets over het hoofd dat je zegt 3x een 12V accu?
Ik had het niet goed gelezen. dus 4 parallel

Berichten: 82

Re: ACCU - Laden - Omvormer

Heb je gegevens van een eventueel typeplaatje op die zgn. "stroomgenerator"?
Begrijp ik het goed dat je het totale verbruik van de accu's over 24 uur, gedurende 3 uren weer wilt 'aanvullen'?

Berichten: 6

Re: ACCU - Laden - Omvormer

hbh schreef: di 08 jun 2021, 09:46 Heb je gegevens van een eventueel typeplaatje op die zgn. "stroomgenerator"?
Begrijp ik het goed dat je het totale verbruik van de accu's over 24 uur, gedurende 3 uren weer wilt 'aanvullen'?
Klopt, bij deze de gegevens van toestel..
GENERATOR DG6000LE
Frecuency Hz 50
Rated Power 4.5 kw
Max. Power 5.3 kw
Voltage V 230
Current A 23
Plugs 16A & 32A
Display LED3 / LED6
Fuel tank capacity L 10
Running time @75% load H 7
Sound level @ 7m dBA 79
DC output V/A 12 / 8.3
Battery V/Ah Dec-30
ENGINE D400E
Engine type Diesel
Power hp 10
Start Manual / Electric
Displacement CC 418
Oil Capacity L 1.65
ALTERNATOR AL5
Power Kw 5
Power Factor 1
Voltage Regulation Brush / AVR
DIMENSIONS & WEIGHT
Net Weight Kg 107
Gross Weight Kg 111.5
Machine size mm 720×480×600
Dimensions Package mm 740×500×630
Loading Capacity FCL20’/40’HQ 99/288

Berichten: 82

Re: ACCU - Laden - Omvormer

Een 30 A lader is niet genoeg want gedurende die laadperiode van 3 uur gebruikt je 50 W - 12 V omvormer ook nog steeds 4, 2 A. Tijdens de 21 uur dat er niet wordt geladen maar alleen wordt verbruikt, heb je 21 x 4,2 A = 88,2 Ah nodig. Afhankelijk van de laad- en ontlaadkarakteristiek van die gel accu's, zou je dan aan een of twee van die accu's al voldoende kunnen hebben. De 10 pk diesel-gen set moet max. ca. 500 W kunnen leveren tijdens het laden. Bij geen additionele generator belasting, is dat meer dan toereikend.

Berichten: 3.780

Re: ACCU - Laden - Omvormer

waarom kan die generator maar 3 uurtjes per nacht aan? Het is immers altijd beter om zo min mogelijk piekvermogen heen en weer te hoeven pompen.

Berichten: 6

Re: ACCU - Laden - Omvormer

HansH schreef: di 08 jun 2021, 20:10 waarom kan die generator maar 3 uurtjes per nacht aan? Het is immers altijd beter om zo min mogelijk piekvermogen heen en weer te hoeven pompen.

Generator heeft een verbruik van al snel 1l per uur ... om de kosten te drukken willen we dit dus de generator zo kort mogelijk gebruiken..

helaas bestaan er nog geen generatoren die slechts 250 watt geven die ultra zuinig zijn :D

Berichten: 25

Re: ACCU - Laden - Omvormer

Bij het parallel schakelen van accu's is het raadzaam het Tichelmann-principe te volgen. Hiermee worden de accu's meer gelijkmatig geladen en ontladen.

Afbeelding
IMG_20210615_112932.jpg
Bijlagen
IMG_20210615_112902.jpg

Reageer