netspanning verhogen door omvormer zonnepanelen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 15

netspanning verhogen door omvormer zonnepanelen

Sinds enkele maanden heb ik zonnepanelen laten installeren en dus ook een (enkelfasige) omvormer.
Aangezien er momenteel veel zon is en ik weinig verbruik, injecteer ik praktisch het volledige vermogen op het net.
Om deze energie te injecteren, verhoogt de omvormer de spanning.

Ik heb ondervonden dat deze spanningsstijging ongeveer 8V is.
Hier in BE, netspanning 230V +- 10%.

Om sommige momenten heb ik een fasespanning van 258V. Als dan de omvormer in fout gaat, door te hoge spanning, dan valt deze terug tot ~250V, waarna de omvormer opnieuw probeert op te starten en te injecteren met als gevolg dat de spanning opnieuw te hoog oploopt en terug in fout gaat...

Als ik nu zelf deze omvormer afsluit van het net, met als gevolg dat spanning ~8V zakt, kan ik op deze manier de netspanning beïnvloeden van de rest van de woningen?
Zou je dit bv. zien in de lichtsterkte van je lampen etc?
Als ik bv gelijktijdig in een nabijgelegen huis de inkomende fasespanning (van dezelfde fase) meet, kan ik dan die 8V daling zien als ik mijn omvormer afzet enkele huizen verder?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: netspanning verhogen door omvormer zonnepanelen

Je kunt die spanningsdaling bij huizen in de buurt ook zien. Maar hoe verder je van eigen woning gaat hoe minder de verandering is. Je kunt niet door je zonnepanelen aan of uit te zetten de spanning in de hele stad veranderen.

Reageer