zonnepanelen bijv bij netuitval laten werken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 25

zonnepanelen bijv bij netuitval laten werken

situatie
er liggen 5 panelen met 5 inverters naar 230V op dak.
om te werken hebben die 50Hz nodig.

Er staat een Gel accu van >70Ah 12V en mogelijk een zuivere sinus omvormer naar 230V

De vraag is:
Kan ik als ik dit aansluit (bij onderbreking van het net!) de panelen toch stroom laten leveren?
Het lijkt mij te moeten kunnen maar zijn hierover heb ik geen informatie kunnen vinden.
of gaan de inverters een eigen leven leiden qua frequentie en/of uitgangsspanning?

Groet Frits

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: zonnepanelen bijv bij netuitval laten werken

gewone inverters schakelen zichzelf uit bij netuitval als het goed is. Als je wil dat ze overschakelen op batterijladen ga je daar een aparte schakeling naast moeten maken.

Berichten: 82

Re: zonnepanelen bijv bij netuitval laten werken

fretty schreef: wo 30 jun 2021, 21:32 situatie
er liggen 5 panelen met 5 inverters naar 230V op dak.
om te werken hebben die 50Hz nodig.

Er staat een Gel accu van >70Ah 12V en mogelijk een zuivere sinus omvormer naar 230V

De vraag is:
Kan ik als ik dit aansluit (bij onderbreking van het net!) de panelen toch stroom laten leveren?
Het lijkt mij te moeten kunnen maar zijn hierover heb ik geen informatie kunnen vinden.
of gaan de inverters een eigen leven leiden qua frequentie en/of uitgangsspanning?

Groet Frits
Voor een 'bumpless transfer' van netvoeding naar batterijvoeding heb je een UPS nodig. Daar komt iets meer bij kijken dan alleen maar een 70 Ah accu met omvormer. Maar in principe kan het allemaal wel, ook het laden van de UPS batterijen. Gewoonlijk wordt daar een diesel-generator set voor gebruikt. Hoe complex en duur wil je het hebben?

Berichten: 3.909

Re: zonnepanelen bijv bij netuitval laten werken

het punt is denk ik dat die simusomvormers normaal gesproken gebruikt worden op plekken vaar geen net is en daarom ontworpen is om vermogen te leveren vanuit de accu aan de load (2 kwadranten: I positief, U positief en I negatief U negatief), maar niet geschikt is om vermogen terug te leveren van de load naar de accu ( 2 extra kwadranten:U positief, inegatief, U negatief, I positief). Maar het kan wel, alleen heb je dan een ander soort sinusomvormer nodig zoals al aangegeven en die kan dan in 4 kwadranten werken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: zonnepanelen bijv bij netuitval laten werken

Ik heb een vergelijkbaar systeem operationeel. Niet als no-break, maar bij netspanningsuitval kan ik handmatig overschakelen naar standalone netspanning die wordt gevoed door zonnepanelen.
Daarvoor heb een 3kW (6kW piek) sinusomvormer aangesloten op een 24V-batterij van 250Ah. Ik moet dan bij stroomuitval de hoofdschakelaar afschakelen en de omvormer inschakelen. Dan heb ik weer stroom. Vervolgens schakel ik de zonnepanelen af met een rangeerpaneel en die schakel ik naar een paar acculaders.
Die acculaders bestaan bij mij uit voedingen van Mean Well (960W per stuk). Als je die direct aansluit werkt het niet goed. Het zijn schakelende voedingen, dus wanneer ingangsspanning (uit de zonnepanelen) daalt, dan neemt de afgenomen stroom toe en daalt de ingangsspanning nog harder (en omgekeerd). Daarom heb ik er een regeling aan toegevoegd, die de uitgangsspanning (en dus de stroom) zodanig regelt dat de ingangsspanning op een bepaalde waarde blijft. De laders zijn dan stabiel. Verder heb ik trackers gemaakt die per lader voortdurend de optimale zonnepaneelspanning instelt.
Zou ik de sinusomvormer vervangen door een flinke UPS, dan denk ik dat het systeem wel no-break is.

Berichten: 3.909

Re: zonnepanelen bijv bij netuitval laten werken

Olof Bosma schreef: vr 02 jul 2021, 18:50 Ik heb een vergelijkbaar systeem operationeel.
Dat klinkt wel interessant. Misschien kun je wat meer info geven oer merk en type omvormer?
of is het zelfbouw?

Berichten: 25

Re: zonnepanelen bijv bij netuitval laten werken

Dank voor de reacties, Ik was dit momenteel niet van plan, ook omdat ik reeds een 12V ringleiding in huis heb tbv kleine verbruikers en wat verlichting.
Maar de beantwoording is mij voldoende duidelijk.
(de omvormer 12-230 zuivere sinus is nog niet aangeschaft)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: zonnepanelen bijv bij netuitval laten werken

#Hans

Omvormers zijn te kust en te keur te koop. Dat heb ik dan ook gedaan. Eerst wat goedkopere versies, maar dat straft snel af. Nu is het een Victron. 24V-versie voor 3000VA continue. Voor het exacte type moet ik even gaan kijken, maar ik zit nu in Spanje. Ik heb alleen zelfgemaakt wat niet zomaar te koop is: die regelaars om de schakelende voedingen te temmen en de trackers.

Reageer