lijnlengte

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

lijnlengte

Lijnlengte L ?
Lijnlengte L.png
Lijnlengte L.png (8.23 KiB) 2260 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: lijnlengte

Wij losten dat vroeger vanuit didactisch oogpunt altijd op met een passer en een Smith kaart. Complex uitrekenen is altijd omslachtig.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: lijnlengte

Ja, maar wel nauwkeurig.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: lijnlengte

Volgens mij kan het met deze formule
formule.png
formule.png (1.61 KiB) 2168 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: lijnlengte

Ja, en dan de admittanties optellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: lijnlengte

Miscchien niet in alle gevallen,maar ik denk dat dit minder omslachtig is dan dat gedoe met de Smith kaart
Lijnlengte L.png
Lijnlengte L.png (9.41 KiB) 2036 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: lijnlengte

Ja, die kaart dateert van de tijd van voor de computers. Is een beetje zoals de z-tabellen in de statistiek. Met een rekenmachine gaat dat sneller, toch wordt dat in sommige scholen nog gebruikt vanuit didactisch oogpunt.
Mijn docent gebruikte vroeger die kaarten veel. Nadien ook in vakken als radiogolfpropagatie en antennes. Hielp wel goed om inzicht te krijgen, maar het fijne ervan ben ik intussen ook verleerd.

Berichten: 25

Re: lijnlengte

stap2.jpg
stap2.jpg (47.04 KiB) 1437 keer bekeken
ik ben niet mee met stap 2 y is idd admittantie maar je maakt dit gelijk aan een impedantie ? indien iemand een tip heeft naar mooie online les of ergens cursus die ' goed didactisch ' in mekaar zit ... Heb dit 30 jaar geleden tijdens studies gezien en begreep het destijds zeer goed .. maar veel vergeten . ( idd met smithchats en passer en dan aflezen op de randen en stubs berekenen enzo .. zou er me wel graag terug eens in verdiepen ... maar veel is engels en ondanks mijn engels wel ok is zou ik het graag nog eens in het nederlands willen lezen of horen. en mijn ( nederlandstalige ) cursus van 30 jaar geleden heeft het 25 jaar geleden begeven toen de kelder van mijn ouders onder water liep .

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: lijnlengte

Ik heb die kaart nooit begrepen...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: lijnlengte

Impedantie is het omgekeerde van admitantie. Dat is gewoon de definitie.

Ik heb wel een Nederlandstalige cursus "electromagnetische golfvoortplanting en microgolftechniek" - KULeuven Antoine Van De Capelle- die door de docent toen zelf geschreven was. De Smithkaart wordt echter verspreid over heel de cursus uitgelegd. Ik kan het dus niet delen. Het is ook een cursus vol met differentiaalvergelijkingen dus vlot leesbaar is het ook niet.

Reageer