Dit kon ook in klimaat, hihi

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 11

Dit kon ook in klimaat, hihi

Allereerst, hallo iedereen!


M'n naam is Maxim, en sinds 2 jaar ben ik door functie verlies in men schouder mijn carrière als brandweerman verloren door medische fout (niks aan te doen, en alles uit eigen zak betalen -.-)


Intussen is de pijn dragelijk, maar heb ik heel beperkte beweging en nog steeds chronische pijnleiden... Dit alles heeft weinig waarde voor jullie, maar schetst wel men vraag.

Mijn grote passie is het uitlaten van honden... Maar elke wandeling bleef ik zwerfvuil vinden, dus besloot ik een gefabriceerd karretje mee te nemen en het probleem aan te pakken ipv me te frustreren.

Omdat dit toch belastend is op men prothese, vroeg ik me af of hier niemand me kon helpen (ik ben technologisch leek) om een basis karretje te maken dat vanzelf volgt.. dan hoef ik dit gewicht niet mee te sleuren en kan ik met gemak een beetje men steentje bijdragen aan het milieu.


Ik heb enkel een stevige basis nodig, die me/een chip/men gsm kan volgen. Daarop bevestig ik dan men vuilbakken en poepzakjes (mogelijks ook wat lampen voor de veiligheid)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Dit kon ook in klimaat, hihi

Lijkt me lastig.
Ik zou proberen iets te (laten) maken wat net voor je uit rijdt met een soort afstand besturing.
Dan houd je er oog op en kan je als het mis gaat gelijk ingrijpen.

OH ja als het te groot wordt vraag ik me af of er mee over een trottoir mag rijden.

PS.
Honderd jaar geleden had ik geschreven:
Zet er maar een flinke hond voor. :D
Maar dat is nu terecht verboden.

Berichten: 11

Re: Dit kon ook in klimaat, hihi

tempelier schreef: zo 07 aug 2022, 09:11 Lijkt me lastig.
Ik zou proberen iets te (laten) maken wat net voor je uit rijdt met een soort afstand besturing.
Dan houd je er oog op en kan je als het mis gaat gelijk ingrijpen.

OH ja als het te groot wordt vraag ik me af of er mee over een trottoir mag rijden.

PS.
Honderd jaar geleden had ik geschreven:
Zet er maar een flinke hond voor. :D
Maar dat is nu terecht verboden.
Achter me aan is gemakkelijker.. zeker als ik men honden uit laat .. zou gewoon iets willen dat een zendertje in een rugzak volgt aan +-5 -6km/u.

Het zou op zich echt niet groot moeten zijn, wat ik nu heb is dit .. maar dat is door de schouder echt niet vol te houden .
Bijlagen
16598698897471081382881520413709.jpg

Berichten: 11

Re: Dit kon ook in klimaat, hihi

tempelier schreef: zo 07 aug 2022, 09:11 Lijkt me lastig.
Ik zou proberen iets te (laten) maken wat net voor je uit rijdt met een soort afstand besturing.
Dan houd je er oog op en kan je als het mis gaat gelijk ingrijpen.

OH ja als het te groot wordt vraag ik me af of er mee over een trottoir mag rijden.

PS.
Honderd jaar geleden had ik geschreven:
Zet er maar een flinke hond voor. :D
Maar dat is nu terecht verboden.
Nog een kleine toevoeging.

Als zwerfvuil vrijwilliger, mids ik de nodige zichtbare kleding draag, i het niet verplicht het trottoir te gebruiken... Vuil kan immers overal heen vliegen ^^

Berichten: 11

Re: Dit kon ook in klimaat, hihi

Mensen mogen me ook al onderdelen beginnen aanraden.. welke motors (4 of 6?) Speed controler,.. alles wat ik maar al kan beginnen verzamelen om te starten.

Zen arduino mini heb ik ..;)

Help hier niet enkel mij, ook jezelf/de planeet;-)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: Dit kon ook in klimaat, hihi


Berichten: 11

Re: Dit kon ook in klimaat, hihi

wnvl1 schreef: ma 08 aug 2022, 09:34 https://hackaday.com/2017/07/20/robot-c ... er-you-go/

Je kan dit al eens bekijken.
Heb zo nog een dergelijk artikel gelezen, maar deze spreken vaak over kleine modellen.

Ik moet echt een shopping list hebben om met een ding van +-60kg rond te rijden.. geschikte motors, controllers, sensors.. daarna kan ik beginnen zoeken hoe het samen werkt.

Men Arduino en bluetooth module heb ik allesinds wel al, het is de bedoeling dat de vuilbak men gsm volgt .. dat gaat iets simpeler zijn we

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: Dit kon ook in klimaat, hihi

Google ook eens naar Airwheel SR5, and andere trolleys die je automatisch volgen. Misschien vind je daar iets tussen dat je verder op weg kan helpen.

Berichten: 11

Re: Dit kon ook in klimaat, hihi

king nero schreef: ma 08 aug 2022, 13:45 Google ook eens naar Airwheel SR5, and andere trolleys die je automatisch volgen. Misschien vind je daar iets tussen dat je verder op weg kan helpen.
Heb het zo eens bekeken, en de technologie er achter is het eigenlijk wel... Een basic containertje dat je volgt.
Maar om nu dat toestel te gaan kopen om het als vuilbak te gebruiken om een ander z'n lege blikken uit te struik te halen .. daar vind ik het dan weer wat jammer voor.

Dus eigenlijk zou ik de manier waarop het werkt, stevig en goedkoop moeten kunnen kopiëren op een eigen framepje (dat zo weinig mogelijk weegt) z'n daar pen z vuilbakjes op.


Zijn er hier experts die me willen helpen? Boodschappenlijstje op AliExpress bvb ^^ zou al veel doen om zeker te zijn van de juiste materialen.. sterktes... Snelheid etc ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: Dit kon ook in klimaat, hihi

Heeft iemand een idee welke sensor / technologie je best zou gebruiken om de arduino de afstand tot een smartphone te laten schatten?

Bij de "Airwheel SR5" gebruiken ze ook geen smartphone maar een speciaal armbandje. Dat zal wel een reden hebben.

"goedkoop" gaat zoiezo wel lastig worden, denk ik. Dit is een niet te onderschatten projectje.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Dit kon ook in klimaat, hihi

Misschien kan een scootmobiel of oude electrische rolstoel aangepast worden.

Een scootmobiel met alleen de achteras en ervoor stuurwielen als een soort bolderkar. Met het gaspendaal aan het handvat. Iemand zien te vinden die een nieuw frame kan lassen.

Misschien makkelijker gezegt dan gedaan.

Indien je gaat experimenteren opletten men kan makkelijk gevaarlijke kortsluitingen krijgen. Zeker met nieuwe type accus als Lipo met hoge capaciteit.

Berichten: 11

Re: Dit kon ook in klimaat, hihi

wnvl1 schreef: ma 08 aug 2022, 18:46 Heeft iemand een idee welke sensor / technologie je best zou gebruiken om de arduino de afstand tot een smartphone te laten schatten?

Bij de "Airwheel SR5" gebruiken ze ook geen smartphone maar een speciaal armbandje. Dat zal wel een reden hebben.

"goedkoop" gaat zoiezo wel lastig worden, denk ik. Dit is een niet te onderschatten projectje.
Blijkbaar zou de sensduino app in combinaties met een bluetooth stukje op de Arduino nano dit moeten kunnen.





Deze heren hebben iets gelijkaardigs gemaakt .. dus het is zeker te doen denk ik? Ik heb gewoon wat mensen met verstand van zaken nodig die me als marionet willen leiden

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: Dit kon ook in klimaat, hihi

Knap project. Ze sturen de GPS coördinaten door via bluetooth. Vraag is hoe goed dat karretje jou gaat volgen in de praktijk.

Dat zijn overigens wel geen beginners. Ze hebben ook componenten gemaakt met een 3D printer.

De software schrijven is niet de grootste uitdaging, maar vooral een mechanische stevige constructie bouwen is lastig. Ik heb een tweetal jaar geleden zelf eens een modelboot gebouwd met een arduino die je vanuit een smartphone op android kan besturen om de temperatuur van het water in een meer te meten, maar dit project gaat veel lastiger zijn.

Berichten: 11

Re: Dit kon ook in klimaat, hihi

wnvl1 schreef: ma 08 aug 2022, 21:09 Knap project. Ze sturen de GPS coördinaten door via bluetooth. Vraag is hoe goed dat karretje jou gaat volgen in de praktijk.

Dat zijn overigens wel geen beginners. Ze hebben ook componenten gemaakt met een 3D printer.

De software schrijven is niet de grootste uitdaging, maar vooral een mechanische stevige constructie bouwen is lastig. Ik heb een tweetal jaar geleden zelf eens een modelboot gebouwd met een arduino die je vanuit een smartphone op android kan besturen om de temperatuur van het water in een meer te meten, maar dit project gaat veel lastiger zijn.
Het frame zal me het minste moeite kosten. Zelf kan ik heel wat van hout en kunststof bewerking, en ik heb een bevriend lasser.

Het electrogedeelte is waar geen van men kennissen raad mee weet.. we zijn allen niet zo aangelegd blijkbaar

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: Dit kon ook in klimaat, hihi

Wat de aankooplijst betreft op het vlak van electro, is het op zich identiek aan wat zij gekocht hebben, niet? Ik zie geen verschil. Hun aankooplijst staat online.

https://www.hackster.io/hackershack/mak ... ler-7ca8bc

Ik weet wel niet of hun motor sterk genoeg is om twee vuilbakken te trekken.

Op android zijn ze vertrokken van blynck.
https://www.hackster.io/blynk/products/ ... 8bc&page=4

Ik heb daarentegen de interface op de smartphone voor mijn boot zelf volledig van nul ontwikkeld met android studio. Mijn code staat op github. Daar zou heel veel van kunnen hergebruikt worden voor dit project als je ervoor kiest om de interface volledig zelf te ontwikkelen.

Reageer