Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

In het huis waarin ik ik het vorige topic over de doosboren naar verwees, is begonnen met sleuven te slijpen in de muren. Het huis is van de jaren 30 vermoedelijk. Tussen de muren zijn er in elk geval al kranten gevonden van begin jaren 50. In de muren zitten de stenen vaak wat los en heb ik een slecht gevoel bij de mortelspecie die nog tussen de stenen zit. De vloeren zijn van hout.

Ik vraag mij dan ook af wat het slijpen van die muren doet met de stabiliteit. De eigenaar en ik hebben daar in elk geval geen te best gevoel bij. De muren bestaan uit twee rijen bakstenen. Zo'n lange sleuven over een lange horizontale afstand lijken mij niet ideaal. Zeker niet in de gevallen waar het gaat over een scheidingsmuur tussen twee slaapkamers zoals op de foto waar ik langs de twee kanten van de muur zou slijpen. Er zou bvb ook rond de deur op de foto geslepen moeten worden.

Zonder al dat slijpen is inbouw natuurlijk niet mogelijk. In de vloer gaat ook niet zomaar. Zijn er vuistregels om te weten wat kan / mag? Ik vind op het internet hier en daar terug dat je moet opletten.

Alternatief is opbouw, maar dat is niet echt mooi. Hier in daar zou plintkabelgoten nog kunnen, maar daarmee rond een deur gaan is ook niet evident.
IMG_20221112_182152.jpg
IMG_20221112_182452.jpg

Berichten: 270

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Horizontaal slijpen niet doen.
Als de gehele installatie vernieuwd wordt, maak dan een centraal dozen systeem, dan krijg je verticale sleuven.
Bij houten verdiepingsvloeren is dat prima te doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

De vloer bestaat bij mijn weten uit houten draagbalken (ik denk slechts in één richting/ of wordt dat altijd in een rooster gelegd?) met daarop allemaal kleine plankjes getimmerd. Dus dan moet je de vloer opofferen en heel wat van die kleine plankjes kapot maken. Dat gaat natuurlijk in de richting van de draagbalken, want daarin heb je lege ruimte. Voor de richting loodrecht op die draagbalken weet ik niet of dat lukt. Je moet die balken kunnen oversteken. Voor de slaapkamers die boven de living zijn, betekent dat dat je waarschijnlijk heel het plafond van de living moet kapot maken. Denk ik ik heb geen zicht op de exacte samenstelling van vloer / plafond samenstelling tussen slaapkamer en living. Dat zie je maar door de dingen verder af te breken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Nog een vraagje: een stukje is al geslepen, zou het voor de stevigheid best zijn om dat terug dicht te maken met mortel? Of draagt dat niet meer bij tot de stevigheid?

Of nu het kwaad al geschied is, de sleuven in dat stukje toch gewoon gebruiken?

Berichten: 82

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Ik zou willen adviseren ook nog op het forum Klusidee te gaan kijken. Daar is in de regel veel info beschikbaar over muren slijpen/frezen en metselwerk.

Berichten: 270

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Centraaldoos plaats je in het plafond, dus plafonds eruit.
Dan kan je ook alle ijzeren leidingen vernieuwen.
Als ze naadloos zijn, mag je ze laten zitten mits....zit er een naad in, dan mag je ze niet hergebruiken in Nederland.
Sleuven vullen met cement specie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Plafonds eruit is waarschijnlijk toch wel aan te bevelen: veelal is dat zachtboard. Niet erg brandveilig. Vervangen door bijv gipsplaat is niet duur, wel veilig.

Overigens, als het huis zo oud is, buigen de verdiepingsvloeren misschien ook behoorlijk door als ze belopen worden?
Ideaal moment is dan zo'n grote verbouwing om die wat te licht berekende vloerbalken te verzusteren met stugge planken, bijv van die azobe terrasplanken. Heb ik gedaan in het 1953 huisje van mijn dochter, die verdiepingsvloeren geven nu niet meer mee,
en dan, ideaal: voordat je het dichtmaakt een centimeter of 5 glaswol tussen de balken. Dan heb je op de bovenverdieping geen last meer van een TV beneden, en ook verdwijnt er veel minder warmte onnodig naar boven. .

dan ook nog de elektro die dan makkelijk aan te passen is: vier vliegen in één klap. En eht extra werk valt reuze mee, valt in eht niet vergeleken met de voordelen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Jan van de Velde schreef: wo 30 nov 2022, 13:36 Plafonds eruit is waarschijnlijk toch wel aan te bevelen: veelal is dat zachtboard. Niet erg brandveilig. Vervangen door bijv gipsplaat is niet duur, wel veilig.
Tussen living en slaapkamer is het plafond nu iets gipsachtig, maar wat het juist is weet ik niet. Oude bezetselplaten of bezetsel van de jaren 50. Ik vraag me af of we er ook rekening met moeten houden dat daar asbest in kan zitten. De gevonden kranten in de vloer dateren van 1955.
Jan van de Velde schreef: wo 30 nov 2022, 13:36 Plafonds eruit is waarschijnlijk toch wel aan te bevelen: veelal is dat zachtboard. Niet erg brandveilig. Vervangen door bijv gipsplaat is niet duur, wel veilig.
Gipsplaat is niet duur, nee. Als amateur lijkt mij een gipsen plafond wel niet zo gemakkelijk om zelf te leggen en het mooi recht te krijgen. Deliving heeft wel een zekere breedte. Ik heb dat vroeger al twee keer gedaan in een smallere gang, dat is net wat gemakkelijker. Daarom dacht ik eerder aan laminaat ofzo. Dat is iets gemakkelijker om het mooi recht te krijgen, heb ik het gevoel. Zal wel duurder zijn.
Jan van de Velde schreef: wo 30 nov 2022, 13:36 Overigens, als het huis zo oud is, buigen de verdiepingsvloeren misschien ook behoorlijk door als ze belopen worden?
Ideaal moment is dan zo'n grote verbouwing om die wat te licht berekende vloerbalken te verzusteren met stugge planken, bijv van die azobe terrasplanken.
Het doorbuigen als je er op staat valt nog wel mee. Maar de statische doorbuiging is echt heel groot. Dat gaat echt over 4cm ofzo. We zullen eerstdaags het plafond afbreken en eens kijken naar de staat. We zullen het plafond eerstdaags open maken en dan eens kijken. Ik vermoed dat als de balken rot zijn ofzo dat we ze evt zelf kunnen vervangen zonder al te veel stabiliteitsproblemen als we dat één voor één doen.

Wat de reden is dat ze daar vroeger allemaal van die kleine plankjes dwars over de grote balken hebben gelegd, weet ik niet. Kostprijs misschien? We moeten misschien wel voorzichtig zijn met van die azobe terrasplanken voor het gewicht, kwestie dat niet alles instort. Het feit dat het allemaal is doorgezakt, zal er ook niet op wijzen dat het overgedimensioneerd is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

wnvl1 schreef: wo 30 nov 2022, 23:45 Het doorbuigen als je er op staat valt nog wel mee. Maar de statische doorbuiging is echt heel groot. Dat gaat echt over 4cm ofzo. We zullen eerstdaags het plafond afbreken en eens kijken naar de staat. Ik vermoed dat als de balken rot zijn ofzo dat we ze evt zelf kunnen vervangen zonder al te veel stabiliteitsproblemen als we dat één voor één doen.
wow... dat is nou juist iets wat ik als "amateur" nauwelijks aan zou durven. Maar als dat aan de hand is, en als je bang bent om je balken te verzusteren vanwege een honderd kilogram azobe planken over een hele verdiepingsvloer, dan moet dat huis wel in bijzonder beroerde staat zijn.

laminaat tegen het plafond? Dat glanst een beetje, en bijgevolg ga je denk ik elke lichte golving storend zien. Latten om je gips tegen te schroeven kun je prima op hoogte stellen hoor. En eventuele afwijkingen zie je veel minder goed
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Is dit het soort van planken dat je bedoelt voor bovenop de balken?

https://gadero.be/vlonderplank-lariks-douglas-28-145cm/

Berichten: 854

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

@Jan van de Velde dat bijzondere valt wel mee het is vrij standaard dat oude houten vloeren veel minder stijf zijn dan die we vandaag de dag realiseren.
En koprot is ook niet echt zeldzaam bij slecht geventileerde oude woning,

Een verbouwing kost veel tijd en geld (ook als je het zelf doet met vrienden)
het is aan te raden een deskundige in te schakelen en de bestaande constructie inzichtelijk te maken door de bouuwtekening op te zoeken bij de gemeente of indien deze er niet meer zijn door het ter plaatsen op te nemen.

een verbouwing zonder plan leidt tot veel extra werk en extra kosten.
het inschakelen van een constructeur en een bouwkundige verdien je zonder meer terug

die horizontale sleuven zijn een no go ik adviseer je deze te repareren>
en eerst te zorgen dat de constructie weer op orde is voordat je met het electra aan de gang gaat

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

boertje125 schreef: do 01 dec 2022, 16:58 die horizontale sleuven zijn een no go ik adviseer je deze te repareren>
en eerst te zorgen dat de constructie weer op orde is voordat je met het electra aan de gang gaat
Dat staat sowieso als eerste op het programma.

Die plafondbalken tussen de verdiepingen dragen die ook veel bij aan de stevigheid van het huis als geheel? Ik ben wat dat betreft in eerste instantie bezorgd dat de vloer gaat inzakken, niet zozeer dat het huis gaat begeven. Sowieso zou ik de balken maar een voor een vervangen, daar zag ik niet zoveel problemen in voor de stevigheid van de constructie van het huis, hoogstens van het plafond/vloer.

Berichten: 854

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

De vloeren hebben een belangrijke functie, in het overeind houden van een gebouw onder invloed van horizontale krachten zoals de wind.
De vloeren vormen stijven vlakken die er samen met de gevels en de bouwmuren er voor zorgen dat het gebouw horizontale krachten kan weerstaan.
Verder kan een vloer ook de spatkracht uit een schuin dak opnemen.

Maar het 1 voor 1 vervangen of verbeteren van de balken kan prima

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

wnvl1 schreef: do 01 dec 2022, 15:46 Is dit het soort van planken dat je bedoelt voor bovenop de balken?
wel het model plank, niet de houtsoort. Zoek eerder (tropisch) hardhout, zoals Ipe, bankirai, azobe of zo, veel minder buigzaam. Ik kocht een tweedehands terrasje :) , zoiets:
https://www.2dehands.be/v/tuin-en-terra ... ten-terras

Rijtje stempels onder de balken, heel de vloer in het midden optillen zodat je balken wat rechter worden, (zo ver je durft), dan schroefgaten voorboren in de planken (je komt er als het goed is met een gewone schroef niet doorheen), plank en balk insmeren met bisontix (kostte me uiteindelijk meer dan die tweedehands planken), planken strak tegen de balk schroeven, lijm paar dagen goed laten harden, stempels verwijderen. NB: het is de lijm die het werk doet, de schroeven dienen alleen om de planken voor goede verlijming tegen de balk te trekken.

Ik kreeg zo een rechtere verdiepingsvloer terug in het huisje van mijn dochter (al was die onbelast maar 1-1,5 cm doorgebogen over 3,5 m, nu 0-0,5 cm) en hij veert nergens meer voelbaar mee. Glaswol tussen de balken opgehangen. Op de helaas niet geweldige foto zie je duidelijk de verzustering aan de kleur.
verzusterd.jpg
Voor dat hele huis heb ik voor isolatie een pallet Isover sonepanel 50 mm laten komen. Fijn spul om mee te werken. Kruipruimte onder de woonkamer 2 lagen, plafonds woonkamer en keuken 1 laag, plafonds slaapkamers 1 laag, zolderdak 2 lagen. Dit laatste uiteraard afgewerkt met dampdichte folie .
Huisje met houten vloeren, en met die 5 cm glaswol dringt er nauwelijks geluid van beneden naar boven of andersom.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

boertje125 schreef: do 01 dec 2022, 16:58 @Jan van de Velde dat bijzondere valt wel mee
ik heb het niet over doorbuiging van die vloer, wel over een beroerde staat van dat huis als je niet een paar honderd kilogram verzusteringsplanken tegen je vloerbalken zou durven plakken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer